Imponerande resultat från tolfte generationens Intel-processorer i MSI GE76 Raider. I dagens test ställer vi oss dock frågan: är marknadsföringen från Intel bara fluff?
I dagens test letar sig MSI GE76 Raider tillbaka till vår testbänk, nu med nya konfigurationer. De mastiga konfigurationerna inkluderar tolfte generationens Intel Alder Lake-processorer samt RTX 3080 Ti och RTX 3070 Ti. Det är med andra ord det senaste och bästa som finns att tillgå på marknaden.
Då vi i tidigare test kikat på byggkvalitet, pekplatta, tangentbord och övriga detaljer för MSI GE76 Raider fokuserar vi i detta test istället på ren prestanda. Samtliga tre konfigurationer i dagens test har motsvarande batteriprestanda. För detaljer kring modellen kan ni klicka här.
GE76 Raider - A | GE76 Raider - B |
---|---|
Intel Core i7-12700H | Intel Core i9-12900HK |
Nvidia GeForce RTX 3070 Ti | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti |
Micron 3400 PCIe 4.0, 1TB (MTFDKBA1T0TFH) | Samsung PM9A1 PCIe 4.0, 2TB (MZVL22T0HBLB-00$00/07) |
Samsung 32 GB DDR5, 2400 MHz | Micron 32 GB DDR5, 2400 MHz |
17,3" IPS, 2560 x 1440, 240 Hz | 17,3" IPS, 1920 x 1080, 360 Hz |
Summering
Som väntat levererar Intel Alder Lake och MSI GE76 Raider de bästa resultaten hittills för både grafik- och processorprestanda. Vi är dock besvikna på Intels marknadsföring av Alder Lake. Intel slår på den stora trumman för multitasking och spel-streaming men resultaten i våra tester visar ingen större prestandaförbättring när vi live-strömmar våra spel. I vissa fall är tolfte generationen faktiskt sämre än elfte.
Tyvärr upplever vi vårt exemplar av Intel i9-12900HK som närmast defekt i MSIs dator, då det presterar sämre än i7-12700H i flera processortester. Datorn som huserar 12900HK är ett ingenjörsexemplar, men MSI menar att den prestanda som vi får ut ska motsvara butiksexemplar. Resultaten från 12900HK är åtminstone bättre än någon annan processormodell som vi använt inför dagens test.
Tack vare dagens test har vi också fått ett nytt perspektiv på hur bra RTX 3080 är. Den står sig bra mot RTX 3080 Ti i både syntetiska testsviter men också i spel. I moderna titlar med maxade inställningar rör det sig om ett par bildrutors skillnad. I procentenheter rör det sig om 2–3 procent. Det betyder dessvärre också att 3080 Ti inte klarar av att leverera moderna titlar i hög FPS när vi spelar i 4K och med någorlunda behagliga inställningar. Dagen för sann 4K-gaming ligger än i framtiden.
Uppdatering – nytt exemplar av 12900HK
Vi har efter vårt initiala test mottagit ett nytt exemplar av 12900HK från Intel. De har efter publicering av vårt test bekräftat att vårt exemplar var defekt. Nedan är de nya prestandasiffrorna. Sammanfattat går vi från mediokra resultat i vårt första exemplar till de flaggskeppssiffror som vi hade väntat oss. Det nya exemplaret av 12900HK presterar bäst i samtliga tester.
DaVinci Resolve, en videoredigeringsapplikation där vi mäter tiden det tar att rendera ett projekt. Lägre resultat är bättre:
Vi komprimerar därefter projektet från DaVinci Resolve via Microsoft Explorers inbyggda komprimeringsfunktion. Projektet är 13,64GB stort och innehåller 265 filer. Testet mäts i sekunder där lägre resultat är bättre:
Vi testar därefter både Single- och multicore i Cinebench:
Resultat från Geekbench:
Till sist har vi resultat från 3DMarks CPU Profile-test:
Tolfte generationen Intel Core-processorer
Innan vi tittar närmre på faktisk prestanda behöver vi kika på ett par marknadsföringspunkter som Intel lyfter fram för sin senaste generation av processorer.
Processorerna är uppbyggd av prestandakärnor, P-kärnor, samt effektivitetskärnor, E-kärnor. Processorerna är tänkta att anpassa sig vid tyngre belastning för att förhindra att bakgrundsaktiviteter stör ut eller använder sig av prestandakärnorna. Tanken är att arbetsbelastningen fördelas mellan P- och E-kärnor för att vi exempelvis ska kunna spela utan att bakgrundsprocesser, exempelvis strömningsmjukvara, drar uppmärksamhet från P-kärnorna. P-kärnorna maximerar singeltrådsprestanda medan E-kärnorna levererar multitrådsprestanda och fungerar som avlastning för bakgrundsaktiviteter.
Hur görs detta bakom scenerna? Intel introducerar Thread Director som är en hårdvarulösning som optimerar aktivitetshanteringen. Lösningen fungerar utan att mjukvaror behöver särskilt stöd för tekniken. Thread Director klassificerar belastningen med hjälp av ett betygssystem och hjälper operativsystemet att schemalägga trådar för bästa möjliga prestanda och effektivitet.
Det låter imponerande på papper men hur översätts det i faktisk användning och upplevelse? Inte särskilt väl. Åtminstone inte i våra testscenarion.
Samtliga tester med OBS utförs med samma kodningsinställningar för samtliga tre exemplar av GE76 Raider.
Vi testar med inspelningsfunktionen aktiv.
Prestandatester CPU
Första grenen är Blender-rendering. Blender är ett 3D-modelleringsverktyg som vi kan använda genom att rendera en rad olika scener för att prestandatesta CPUn. Resultaten presenteras i sekunder, lägre antal sekunder är bättre. Här ser vi precis som väntat att den tolfte generationen presterar bättre än den elfte, både med och utan OBS aktivt i bakgrunden.
Ökningen i tid i procentenheter med OBS aktivt i bakgrunden ser ut enligt följande:
Medan vi är inne på renderingsspåret får vi lite mer spännande resultat i DaVinci Resolve, en videoredigeringsapplikation. Även här mäter vi i sekunder, där ett lägre tal är bättre. Här är resultatet sämre för elfte generationens i9-11980HK. Procentuellt presterar ändå processorn bättre än i7-12700H från den tolfte generationen och marginellt sämre än i9-12900HK när OBS är aktivt i bakgrunden.
Procentuell skillnad med OBS aktivt finns i tabellen nedan. Intressant nog presterar 12900HK bättre med OBS aktivt över flera renderingscykler. elfte generationens i9-11980HK är marginellt långsammare med OBS aktivt och i7-12700H är märkbart långsammare med cirka 11 procent längre tid.
Efter renderingstestet i DaVinci Resolve så testade vi att komprimera projektfilerna. Projektet är 13,64 GB i storlek och innehåller 265 filer. Även detta är mätt i sekunder, lägre är bättre. Här ser vi förvånansvärt nog att elfte generationen presterar bättre än tolfte generationen.
I OBS-testet ser vi ännu en förbättring med tolfte generationen och imponerande nog är i9-12900HK lika snabb som utan OBS aktivt. En intressant notering är att båda processorerna från tolfte generationen tog exakt 341 sekunder. För elfte generationen tog det exakt 342 sekunder. Skillnaden med OBS aktivt är alltså en enstaka sekund för samtliga tre processorer.
Vi lämnar sekundräkning och kollar på resultat i prestandasviter istället. I följande tester är ett högre värde bättre. I testsviten Geekbench ser vi genomgående bättre resultat, med eller utan OBS. i9-11980HK presterar ca 0,10 procent mindre dåligt med OBS aktivt jämfört med i7-12700H i flerkärntestet, men vem räknar.
Traskar vi vidare till CPU Profile i 3DMark så ser resultatet motsvarande ut, med undantaget att i9-11980HK presterar starkt över åtta trådar.
Sist men inte minst har vi Cinebench. Här är elfte-generationen siffermässigt sämre, men presterar bättre med OBS aktivt över flera trådar medan tolfte-generationen tappar cirka 5–7 procent i prestanda. I single core-testet tappar elfte-generationen mer prestanda med OBS aktivt.
Prestandatester GPU
Under våra grafiktester har vi gjort separata test med OBS i bakgrunden för att se om processorerna från Intels tolfte generation visar någon nämnvärd prestandaförbättring.
Vi börjar starkt med OpenCL-test i Geekbench och vi förvånas över att 3070 Ti faktiskt visar bättre siffror än RTX 3080. Intels tolfte generation tappar dock mer prestanda än elfte generation, vilket är värt att notera.
Vidare testar vi den berömda serien grafiktester i 3DMark. Det vi tar med oss härifrån är att RTX 3080 tar sig i kragen och är med i kampen på riktigt, presterar bättre än 3070 Ti över samtliga tre tester. I DX11, Fire strike-testet, tappar 3080 minst prestanda med OBS aktivt. Konfigurationer med tolfte generationens processorer tappar tvåsiffrigt, sett till procentenheter, medan elfte generationen håller sig till låga ensiffriga tapp, samtidigt som vi ser en ökning i det vanliga Fire strike-testet.
Nedan är procentskillnaden när vi jämför de vanliga resultaten mot resultaten med OBS i bakgrunden.
I spelet Shadow of the tomb raider testar vi de inbyggda benchmark-scenerna i 1080p med de högsta grafikinställningarna. Resultaten är FPS-snitten. CPU-renderingen vinner 127800H men i samma konfiguration faller 3070 Ti sist i ledet, som väntat.
Något som däremot inte var väntat var det extrema tappet i prestanda med OBS aktivt i bakgrunden. Vi ser upp till 25% sämre prestanda i 127800H, samtidigt som Intel skryter om hur bra tolfte generationen hanterar spelande och bakgrundsströmning. 12900HK har genomgående minst bortfall av prestanda, men spannet är från cirka 10–20 procent även där.
Om Shadow of the Tomb Raider lämnade lite att önska i kombination med OBS-användning så kompenserar den tolfte generationen i Metro Exodus. Vi testar med det inbyggda benchmark-verktyget på Extreme-inställningar och i 1080p. Här kämpas det, Metro Exodus är tungdrivet. Det skiljer endast en bild per sekund mellan 3080 och 3080 Ti. Nedan är snitt-FPS.
Här har vi procentuella prestandaskillnader när är OBS aktivt. Här glänser tolfte generationens Intel-processorer.
I samtliga speltitlar som vi spelat, med ett undantag, kan vi spela på höga grafikinställningar i 1080p bekvämt med tresiffrig FPS med samtliga konfigurationer. Undantaget är Elden Ring, det är dock så nytt att det sannolikt rör sig om barnsjukdomar. Dessvärre ser vi inkonsekventa FPS om vi försöker oss på samma titlar med 4K och höga inställningar. Vi kan nå över 30 FPS men det är långt ifrån tillräckligt för att tillfredsställa våra bildskärmar med snabba uppdateringsfrekvens och det ger en långt ifrån bra spelupplevelse. Om vi istället sänker inställningarna mot botten, kan vi nå tresiffriga FPS i en mängd titlar, men då känns 1 440p som ett bättre alternativ.
Speltitlar som vi har testat inkluderar Elden Ring, Metro Exodus, Shadow of the tomb raider, CSGO, PUBG, Diablo 2 Resurrected, Overwatch, Dark Souls 3, Tekken 7, GTA V.