Testsystem och testmetod
Resultaten i den här artikeln är insamlade med våra fyra dedikerade CPU-testsystem. Förutom hårdvaran som sitter i våra testsystem är de även utrustade med en mängd testprogram som används för att bedöma processorns prestanda samt en wattmätare från Wattsup som mäter den effektförbrukning som sker i systemet för att detta sedan ska kunna jämföras med resultat från andra processorer eller klockfrekvenser.
Testsystem | |
Moderkort | Intel LGA-1151: Asus Z170 Deluxe, MSI Z170 Gaming M7 Intel LGA-1150: Asus Z97-A Intel LGA-1155 – Asus Maximus VI Gene Intel LGA-2011-3: Asus X99 Deluxe Intel LGA-2011: ASUS P9X79 PRO AMD AM3+: Asrock 990FX Killer AMD FM2: Gigabyte G1.Sniper A88X |
Minne | Intel LGA-1151: Corisair Vengeance LPX 2x8GB moduler @1,2V Intel LGA-2011-3: Corsair Vengeance LPX 4x4GB moduler @1,2V Intel LGA-1150: Corsair Vengeance 2x8GB moduler @1,65V Intel LGA-2011: Team Vulcan 2x4B moduler @1,65V AMD AM3+: Corsair Vengeance 2x8GB moduler @1,65V AMD FM2: Corsair Vengeance 2x8GB moduler @1,65V |
Lagring | Corsair Force LX 256GB |
Grafikkort | Gigabyte Geforce GTX 970 G1 Gaming 4GB |
Nätaggregat | Corsair HX1000i |
Kylare | Noctua NH-C14 |
Chassi | Cooler Master Lab |
Operativsystem | Windows 8.1 |
Målet är att alla testsystem ska ha så homogen hårdvara som möjligt, så alla komponenter som är plattformsoberoende är samma för alla system. Alla testsystem använder digitala HX1000i-nätaggregat från Corsair, som även har bidragit med minnesmoduler för både DDR4 och DDR3, samt SSD-enheter ur Force LX-serien på 256 gigabyte. Att samma lagring används är viktigt för att inte en eventuell överföringsflaskhals ska påverka resultaten.
Varje testsystem använder ett Geforce GTX 970 G1 Gaming från Gigabyte för de tester som inte involverar en eventuell integrerad grafikkrets. Vi använder ett modernt och kraftfullt grafikkort just för att grafikkretsen inte ska riskera att bli en flaskhals i de mer grafiktunga testerna.
Minneskonfiguration
Minnesmodulerna har behövt variera mellan plattformarna i viss mån, men de kriterier vi har haft när vi valt och konfigurerat minnet för respektive testsystem är följande:
- Alla system ska ha totalt 16 gigabyte arbetsminne.
- Alla system ska ha en modul per minneskanal.
- Varje processor ska köra den högsta minnesfrekvensen som det finns officiellt stöd för.
Tar vi AMD A10-7870K som exempel så har den två minneskanaler som klarar av DDR3-minne i upp till 2 133 megahertz. Med en modul per kanal innebär det dubbla moduler på 8 gigabyte styck som körs i den frekvensen. För Intel Core i7-6950X gäller istället fyra DDR4-kanaler, så här används fyra moduler på 4 gigabyte styck som körs i 2 400 megahertz.
Notera att flera minnesmoduler och moderkort ger stöd för att köra högre minneshastigheter än så, men det sker i så fall via överklockning. Den minnesfrekvens vi utgår ifrån är den som specificeras för minneskontrollern i processorn.
Prestandatester
En CPU skiljer sig från en GPU just i att den är så pass flexibel, och därför finns det också flera olika typer av belastningar och sysslor som är intressanta att testa. Vi har använt en utförlig testsvit med nästan 20 prestandatester för att få en så komplett bild som möjligt av hur en processor presterar i olika situationer. Här nedanför följer en komplett lista på alla prestandatester vi använder i Svenska CPU-guiden i nuläget.
CPU-centrerade tester
Namn | Flertrådat | Körs i klockfrekvens | Beskrivning |
7-Zip | Ja | Standard 2,9 GHz |
Belastar genom att komrimera och dekomprimera en referensfil. |
Cinebench R15 | Två tester, enkel- och flertrådat | Standard 2,9 GHz |
Syntetiskt test för 3D-rendering |
Mozilla Kraken | Nej | Standard 2,9 GHz |
Webbläsarbaserat Javascript-test som körs i Google Chrome. |
Java Sunspider | Ja | Standard | Webbläsarbaserat och flertrådat Javascript-test som körs i Google Chrome. |
Blender | Ja | Standard | 3D-modelleringsprogram som renderar ett referensprojekt. |
Handbrake | Ja | Standard | Videokonvertering till H.265. |
X264 | Ja | Standard | Videokonvertering till H.264. |
POV-ray | Ja | Standard | 3D-renderingstest med raytracing. |
Euler3D | Ja | Standard | Syntetiskt test för 3D-rendering. |
Testerna i tabellen här ovanför lägger huvudsakligen sin belastning på själva CPU-kärnorna i processorn snarare än grafikkretsen. Det gör dem särskilt användbara för att jämföra CPU-arkitekturer och för att jämföra modeller som har integrerad grafik med modeller som inte har det.
GPGPU-tester
Namn | OpenCL | Körs i klockfrekvens | Beskrivning |
Adobe Media Encoder CC 2015 | Ja | Standard | Belastar hela systemet, både grafik och CPU, genom att rendera ett videoprojekt i 4K-upplösning. |
AIDA64 Engineer | Ja | Standard | Utför syntetiska GPGPU-beräkningar med OpenCL, mer specifikt flyttalsoperationer med enkel- respektive dubbelprecision (”Julia” respektive ”Mandel”). |
PCMark 8 | Ja | Standard | Syntetiskt test som belastar hela systemet med både grafik- och CPU-beräkningar samt GPGPU. |
Testerna här ovanför fyller två syften: dels belastar de hela systemet för att ge en bild av hur hela processorn, med både grafikkrets och CPU-kärnor, presterar, och dels låter de oss ringa in hur bra en eventuell integrerad grafikkrets är på att utföra generella beräkningar som inte nödvändigtvis är just grafikorienterade. När vi använder samma grafikkrets till alla processorer (det vill säga när vi använder diskret grafik) blir GPGPU-delen av prestandan samma för alla, och på så sätt kan testerna även användas som helt CPU-orienterade tester i och med att det är just CPU-delen som kommer variera.
Speltester
Namn | API | Upplösning | Körs i klockfrekvens | Lanseringsår |
Alien Isolation | DirectX 11 | 1 920 x 1 080 1 280 x 720 |
Standard | 2014 |
Battlefield 4 | DirectX 11 (Mantle-stöd finns) |
1 920 x 1 080 1 280 x 720 |
Standard 2,9 GHz |
2013 |
Civilization: Beyond Earth | DirectX 11 | 1 920 x 1 080 1 280 x 720 |
Standard | 2014 |
Grand Theft Auto V | DirectX 11 | 1 920 x 1 080 1 280 x 720 |
Standard 2,9 GHz |
2015 (PC) |
The Elder Scrolls V: Skyrim | DirectX 9/10 | 1 920 x 1 080 1 280 x 720 |
Standard 2,9 GHz |
2011 |
Speltesterna fyller egentligen samma funktion som GPGPU-testerna, men med en lite mer praktisk infallsvinkel. Vi använder de här testerna dels för att ge siffror som är enklare att relatera till som konsument (ungefär hur hög bildfrekvens du kan vänta dig med integrerad respektive diskret grafik) och dels som ett verktyg för att ge en jämn belastning över hela systemet som inte nödvändigtvis pressar CPU-kärnorna till max.
Enkel- eller flertrådat
Vissa av våra tester kan använda alla av en processors tillgängliga trådar medan andra bara kan dra nytta av en. Det är viktigt att ha med båda dessa testtyper för att få en hel bild av hur processorn presterar; en processor med väldigt många trådar kanske är kraftfull vid en typ av syssla, men kan inte de individuella trådarna hänga med på egen hand kommer prestandan bli bristande vid andra sysslor som inte är lika väloptimerade för parallellism.
Att kunna skilja på tester för en eller flera trådar är även viktigt för att kunna undersöka hur många instruktioner per klockcykel (IPC) en processor eller arkitektur klarar av. När det är IPC för hela processorn som ska undersökas är det viktigt att alla processorns resurser kommer till nytta, varpå ett flertrådat test som Handbrake (videokonvertering) eller Euler3D (syntetisk 3D-rendering) kommer väl till pass. När vi istället vill gå in på djupet och granska hur mycket av prestandan som hänger på själva arkitekturen, när mängden kärnor inte längre är en faktor, så är det ett enkeltrådat test som Cinebench ST eller eller Mozilla Kraken vi vill ha.
Prestanda vid samma klockfrekvens
Som vi nämnde i stycket ovanför så är det i många fall intressant att undersöka en processors IPC, men man får inte en ordentlig bild av det värdet när olika processorer körs i olika klockfrekvenser. Olika arkitekturer klarar av olika mängd instruktioner per klockcykel, så om vi ska kunna jämföra processorer med olika arkitekturer mot varandra och kunna jämföra hur mycket prestanda du faktiskt får ut vid en given klockfrekvens måste vi först se till att processorerna körs i matchande frekvens så att vi kan stryka klockfrekvensen helt som variabel.
I vårt fall kör vi en uppsättning processorer i 2,9 gigahertz, som är en frekvens vald för att kunna nås av merparten av moderna processorer. Vi har dock inte testat alla processorer i den klockfrekvensen, av flera anledningar. Dels ger det ingen ny information att testa två processorer ur samma serier som endast skiljer sig till klockfrekvensen på det här sättet – det är i praktiken samma processor, och resultatet kommer bli identiskt. Det är först när andra specifikationer skiljer sig, såsom arkitektur, tillverkningsteknik, cacheminne eller mängd kärnor eller trådar, som det blir intressant att jämföra processorerna vid matchande klockfrekvens. Ett annat kriterium är att processorn har upplåst multiplikator för att det ens ska gå att justera frekvensen tillräckligt mycket.
Effektförbrukning
Strömförbrukning är en komplicerad aspekt av att testa processorer, då det inte finns något sätt att direkt mäta förbrukningen från enbart processorn. Istället mäter vi förbrukningen från hela systemet och håller så många komponenter som möjligt identiska mellan systemen för att i möjligaste mån se till att den skillnad i förbrukning som finns mellan systemen beror just på processorn och ingenting annat. I och med att olika moderkort hanterar sina spänningar olika kommer det alltid finnas en viss felmarginal, men genom att använda matchande nätaggregat, grafikkort, lagring och andra komponenter håller vi den felmarginalen så liten som möjligt.
Vad vi vill uppnå med effektförbrukningstesterna är dock att analysera inte bara hur mycket ström systemet konsumerar utan hur det gör det. För ändamålet använder vi digitala effektförbrukningsmätare från Watts Up som en gång i sekunden mäter och sparar värdet på effektförbrukningen. Den datan kan sedan användas till flera intressanta analyser.
Dels kan vi räkna ut ett genomsnitt på effektförbrukningen för en given uppgift – på så sätt får du en bild av hur mycket energi som faktiskt kommer gå åt om du kör ett system med en given processor en viss tid. Det är ett användbart värde för att väga förbrukningen hos olika processorer mot varandra när du undrar hur stort avtrycket på elräkningen kommer bli.
Effektivitet
Samtidigt som den genomsnittliga förbrukningen är ett användbart värde så ger det inte hela bilden av hur energieffektiv en processor är. Ta videokonvertering som ett exempel: en processor kanske har en 10 procent högre genomsnittlig effektförbrukning än en konkurrerande processor, men det innebär inte nödvändigtvis att den är mindre energieffektiv, då den kanske blir klar med samma konvertering på 20 procent kortare tid. Hur effektiv en processor är beror på hur mycket beräkningar du får ut ur en given mängd energi.
Genom att logga förbrukningen under hela prestandatestet kan vi räkna ut hur stor mängd energi i Joule som har förbrukats totalt under testtiden. Dividerar vi sedan det med arbetet som har utförts, räknat i bildrutor (konverterade bildrutor vid videokonvertering eller renderade bildrutor för spel) får vi ut ett jämförbart värde för energieffektivitet, mätt i Joule per bildruta.
Vi testar både effektförbrukning och effektivitet med både diskret och integrerad grafik (förutsatt att integrerad grafik finns, annars testar vi endast med diskret) med två olika belastningstyper: grafikrendering i spel och videokonvertering. Grafikrenderingen i spel är viktig för att det ger en blandad belastning av processorn, inte minst när integrerad grafik används. Videokonvertering, vilket vi kör i Handbrake, ringar i sin tur in endast CPU-delen av processorn genom att belasta alla trådar med en känd belastning (mängden bildrutor i ett videoklipp är konstant) men utan att belasta grafikkretsen – på så sätt kan vi jämföra även med processorer utan integrerad grafik.
Stort tack till Corsair, Asus, Gigabyte, Noctua, Watts Up, Netgear och Startech som har bidragit med testhårdvara.
Tycker Broadwell-E inte alls är lika prisvärd som Haswell-E så jag håller på min 5820K tills man hittar en begagnad 6850K i framtiden. Jag tvekar att AMD med deras Zen kan rubba den prissättningen som Intel har nu. Zen gissar jag prestandamässigt ska konkurrera med mellanversionerna av Skylake.
Kan faktiskt bara hålla med Klappa, priserna är generellt höga och det är ganska medelmåttiga överklockningspotential så man klarar sig bra på förra generationen i de flesta fall!
Ska man köpa något av det kraftfullaste som finns och börjar från noll är ju Broadwell-E riktigt häftigt, men annars hoppas även vi på Zen så att vi får lite rejäl konkurrens. 🙂
Tråkigt att vara den dryga Jäveln, att testa en cpu för “krävande entusiaster” med ett 970 i 1080p är ganska bortkastat och nästintill ointressant.
De “krävande entusiaster” som hänger på nordichardware är till 90% intresserade av prestandan i spel och inget annat. Att då använda en GPU som total flaskar i 4 av 5 spel gör testet ganska ointressant.
Har full förståelse att det är smidigt att använda gamla tester, men varför inte ha ett extra test med ett 6600k ,6700k, 8350 med dubbla 1080 kort och kanske någon cpu till?
Så länge det är konstruktiv dryghet är det helt okej Marviken! 😉 Du har helt rätt i sak, en Broadwell-E CPU kan i teorin pressa en kraftfullare GPU mer än mindre kraftfulla processorer. Vårt mål har varit att uppgradera och uppdatera våra CPU-testsystem i år men det är ett helvetiskt arbete att testa CPU:er och att testa om 50-talet kretsar med Windows 10 (vi är fortfarande fast i Windows 7) och nya grafikkort tar månader. Kort och gott, vi behöver ett gemensamt testsystem för alla CPU-tester. En “för kraftfull” GPU skulle bli snedvridet för mindre kraftfulla processorer och en mindre… Läs hela »
Jag brukar alltid jämföra den överklockade prestandan Vs priset, då jag själv alltid överklockar mina CPUer. Broadwell-E är här, men valde trots det att bygga en ny dator med gamla Haswell 5820K, min cpu klockar stabilt till 4,5Ghz. Köpte den för 3190kr och känner att den överklockade prestandan ligger ungefär i klass med tex Broadwell-E´s motsvarighet 6800K då den senare inte riktigt kan klockas lika högt, men har å andra sidan ca 10% mer beräkningskraft per klockcykel.
Hoppas att nästa generation ger mer per klockcykel eller går att överklocka mer.
För den som känner sig beredd att överklocka sin CPU är det helt klart rätt väg att gå Nisse. Man kan spara mååånga hundralappar på att göra som du gjort. Tyvärr finns det inte lika goda utrymmen för detta idag som det en gång gjorde, men ditt exempel är ju typiskt på hur man kan nå riktigt fin prestanda trots en förhållandevis liten investering. 🙂 Håller också tummarna för högre OC-potential i nästa generation men det känns lite som att det tåget gått tyvärr. Dagens mikroskopiska transistorer är helt enkelt inte så glada i att pressas mycket längre än de… Läs hela »
Hehe ja precis, synd att det inte går att pressa lika mycket nu för tiden. Håller mig dock till vanlig (Noctua D15) luftkylning nu för tiden. Körde med Phase Change Prometia Mach 1 på cpun och fet vattenkylning på gpun förr i tiden (7st 120mm fläktar på en lika lång radiator). Gick att pressa grejerna bra mycket även för 24/7 stabilitet. Minns att jag låg 2a på världsrankningen för 10 år sen med nån AMD cpu i grenen “högsta 24/7 stabila överklockning”. Det var en rolig tid, sen blev man trött på alla extragrejer och oväsen, plus att det gick… Läs hela »
I bf4 testet är ni ju inte bundna av processorn. För det behöver belastningen på grafikkortet sänkas. Man får ju inget vettigt ur det testet annars? Sänker ni till 720p lär man se skillnad på processorerna.
Dessutom finns en gömd fps-limit på 200 som ändras via konsolen (§-knappen) genom att skriva “gametime.maxvariablefps “+siffra
0 för att inte ha någon gräns.
Min 2600k i stabila 4ghz måste var ett av mina bästa “datorköp” i historien. Den lanserades Q1’11… Verkligen marginella skillnader just nu.
Håller med. Tittar in CPU-marknaden då och då för att se om det finns anledning att uppgradera från min 2600k, men jag blir alltid besviken. Kanske nästa år…
Jeg hadde før i7 5930k som fortsatt er veldig bra til spill, men har nå i7 6850k og den er litt bedre en 5930k. Jeg spiller Battlefield 4 og er meget fornøyd med 6850k. Har også ASUS GTX 1080 STRIX OC GRAFIKKORT.