Prestanda - Snubblar på 4K-linjen
Prestanda – Snubblar på 4K-linjen
Toppmodellen av MSI Vortex G65 SLI som vi testar är alltså utrustad med två stycken mobila varianter av Geforce GTX 980. De två grafikkretsarna bör leverera prestanda någonstans mellan desktopvarianterna av Geforce GTX 970 och GTX 980.
MSI hade som mål under utvecklingen av Vortex att leverera prestanda nog för att driva spel i 4K-upplösning och efter några veckor med minidatorn kopplad till en 4K OLED-TV kan vi konstatera att man snubblar på mållinjen.
Vortex G65 levererar i vissa titlar prestanda som räcker för att driva spel i 4K-upplösning, till och med vid en bildfrekvens nära 60 fps och aggressiva grafikinställningar. Tyvärr är det i våra testade titlar oftast undantagen som bekräftar regeln. Medan titlar som GTA V och Shadow of Mordor kan leverera en ganska hyfsad bildfrekvens i 4K-upplösning blir det riktigt tungt för Vortex i många andra titlar.
Ubisofts Tom Clancy-titlar – The Division samt Rainbow Six Siege – är två sorgebarn. Undertecknad har fastnat hårt för The Division och hade som mål att spela vid 4K-upplösning. Men i snabba och oförlåtande Underground-operationer är det tyvärr omöjligt att få ut den prestanda som behövs även med rejält nedskruvade grafikinställningar. Vid maximala grafikinställningar ligger bildfrekvensen knappt över 20 fps medan vi vid mellaninställningar kan komma upp till över 40 fps, rejäla dippar vid tunga strider gör dock även detta ohållbart.
Vortex G65 SLI (Avg/Min) | Vortex G65 Singel GPU (Avg/Min) | |
---|---|---|
GTA V 4K - High | 73,71 fps / 11,66 fps | 39,65 fps / 17,4 fps |
GTA V 1080p - High | 124,57 fps / 23,14 fps | 117,26 fps / 35,17 fps |
Metro Last Light 4K - Very high | 43,79 fps / 10,76 fps | 23 fps / 10,14 fps |
Metro Last Light 1080p - Very high | 124,86 fps / 31,63 fps | 81,54 fps / 21,79 fps |
Shadow of Mordor 4K - Ultra | 45,98 fps / 24,18 fps | 29,71 fps / 22,14 fps |
Shadow of Mordor 1080p - Ultra | 162,51 fps / 83,93 fps | 89,06 fps / 39,94 fps |
Rainbox Six Siege 4k - Very high | 19,5 fps / 16,6 fps | 40,95 fps / 31,69 fps |
Rainbox Six Siege - Very high | 81,5 fps / 54,9 fps | 128,2 fps / 80,7 fps |
The Division 4K - High | 25,3 fps (Avg) | - |
The Division 1080p - High | 88,1 fps (avg) | - |
Rainbow Six Siege är ännu värre och här ser vi tydligt vad som är boven i dramat – dåligt stöd för flera grafikkort och SLI. Medan SLI ger en förhållandevis dålig skalning i The Division får vi med senaste uppdateringen av Siege sämre prestanda med SLI aktiverat än om vi bara använder en av Vortex grafikkretsar. Väldigt frustrerande både för oss och MSI som är i händerna på spelutvecklare och deras stöd för flera grafikkretsar.
Vid 1080p-upplösning är det som väntat inga problem att få riktigt fin prestanda ur Vortex G65 oavsett speltitel, men datorn har både hårdvara och en prislapp som siktar betydligt högre än 1080p.