Testsystem och metod
För våra grafiktester använder vi två moderna och identiska testsystem baserade på Intels Haswell-E-plattform. Hjärtat i systemen är flaggskeppsprocessorn Intel Core i7-5960X med totalt åtta kärnor och 16 trådar, och en maximal klockfrekvens på 3,5 gigahertz under boost. Processorn kompletteras med en DDR4-minnesmodul per kanal, för totalt 16 gigabyte som körs i 2 400 megahertz och timing-inställningarna 14-16-16-31. Med våra nya testsystem tar vi även steget över till Windows 10 för att vara garderade inför ett antal års kommande speltester.
Testsystem | |
Processor | Intel Core i7-5960X Alla kärnor låsta till 3,5 GHz |
Moderkort | MSI X99 SLI Plus UEFI version 1.8 |
Minne | 4 x 4 GB Corsair Vengeance LPX (CMK16GX4M4A2400C14) 2400 MHz CL14, 1,2 V |
Grafikkort | MSI Geforce GTX 1070 Gaming X |
Drivrutiner | Nvidia GeForce Game Ready Driver 368.64 (Windows 10 64-bit) |
Lagring | Intel 540s Series 1TB SSD |
Nätaggregat | Corsair HX1000i |
Kylare | Noctua NH-C14 |
Skärm | Acer XB280HK 3 840 x 2 160 |
Chassi | Cooler Master Lab |
Operativsystem | Windows 10 64-bit |
Tre standardupplösningar
Vi använder oss av Ultra HD-skärmar från Acer med en maximal upplösning på 3 840 x 2 160 pixel och en uppdateringsfrekvens på 60 hertz. Det låter oss köra de tre vanligaste standardupplösningarna idag:
- 3 840 x 2 160 (Ultra HD)
- 2 560 x 1 440 (Quad HD)
- 1 920 x 1 080 (Full HD)
Speltester
Vi prestandatestar grafikkorten med en rad olika speltitlar med olika genrer och belastningsnivåer. I samtliga fall använder vi Fraps för att mäta den genomsnittliga bildfrekvensen genom hela testet samt det lägsta uppmätta värdet. Skillnaden mellan det lägsta värdet och genomsnittsvärdet blir i sin tur ett mått på hur stabil bildfrekvensen är för respektive kort i respektive spel; ju högre värden, och ju mindre avståndet är mellan dem, desto bättre.
Strömförbrukning och energieffektivitet
Vi mäter flera olika aspekter hos våra testsystem för att få en bild av grafikkortens effektförbrukning och energieffektivitet. Vi belastar systemet med Middle-Earth: Shadow of Mordor i våra tre standardupplösningar, samtidigt som vi loggar effektförbrukningen under hela testförloppet med hjälp av digitala effektmätare från Watts Up. På så sätt kan vi se förbrukningen för hela testet, sekund för sekund.
Därifrån hämtar vi sedan tre olika värden. Först mäter den maximala effektförbrukningen som noteras under hela testet för att få en bild av hur mycket hela systemet som mest drar från vägguttaget under tunga spelbelastningar, vilket bland annat är en bra siffra att ha i åtanke när du ska matcha med ett rätt nätaggregat. Därefter räknar vi ut genomsnittet under hela testet, vilket är bra att ha i åtanke exempelvis om du vill hålla koll på hur stor inverkan blir på elräkningen.
Till sist räknar vi ut hur mycket prestanda du faktiskt får ut ur en enhet energi med kortet installerat. Vi gör detta genom att räkna ut den totala mängden energi som har förbrukats under hela testet, mätt i joule, och sedan dividera det med den totala mängden bildrutor som har renderats. På så sätt får vi ut ett värde för energieffektivtet, mätt i joule per bildruta – ju lägre det värdet är, desto bättre presterar kortet i förhållande till sin energiförbrukning.
Ljudnivå och temperatur
Vi mäter ljudnivån hos grafikkorten efter att de monterats i ett chassi med stängd sida, och hela systemet belastas med upprepade rundor Battlefield 3. Därefter mäter vi ljudnivån på 40 centimeters avstånd med en decibelmätare. Under samma test mäter vi även den maximala temperaturen som kretsen når under belastningen. Testet sker i ett ekodämpat rum så att så mycket som möjligt av den uppmätta ljudnivån ska komma från själva systemet och inte reflekterat ljud från väggarna.
Är det dollarpriset, inflationen eller vad som gör att “mellanklass” numera ska definieras som 2500-3500ish kronor? Eller ska vi kanske säga mellan 2.800-3800 när vi ändå håller på, så har vi ju täckt in det mesta både vad gäller det röda och det gröna laget.
När vi delar in i mellanklass använder vi dels prissättningen, men även klass i mån av prestandaprofil; GTX 1060 räknas in som mellanklass till stor del för hur det marknadsförs och är utrustat jämfört med toppmodellerna. Den regelrätta budgetklassen håller i sin tur på att försvinna till förmån för integrerad grafik, men rimligtvis bör nya kort omkring 2 000 – 2 500 kronor dyka upp under hösten.
Så speltesterna består av 11x DX11 och ett syntetiskt test av, just det, DX11.
Skulle vi kunna få något annat än DX11 testat?
Som köpare är jag intresserad av både nutid och den nära framtiden och den inkluderar både DX12 och Vulkan.
Gör om bland speltesterna och byta ut några DX11 mot DX12 respektive Vulkan.
Problemet är att innan vi får se mer av DX12 och Vulcan så kommer testarna ha svårt att utvärdera av som egentligen händer. Jag har Sätt flera som använder framförallt DX12 spel i sina taster och de kommer fram till helt olika resultat just på grund av att de inte har gjort sin hemläxa innan de börjar testa.
Tycker NH gör det bra som tar det lite lugnt och ser till at få fram bra relokerbara resultat innan de börjar testa DX12.
Vi har en uppdaterad testsvit på gång med DirectX 12, men vi avvaktar med att implementera den i artiklarna tills vi dels är säkra på resultaten och dels att vi vet att vi kan fortsätta använda testerna en längre tid och skala för fler kort. Både GTX 1060, RX 480 och andra grafikkretsar kommer självklart testas med andra API inom kort 🙂
Jag tycker det är riktigt bra att ni inte gör något förhastat som många andra siter har gjort bara för att få ut dx12 och Vulkan tester. Flera av dessa tester har som sagt visat sig vara extremt opålitliga, gäller ju att hitta rätt spel slinga att testa med som dessutom inte kommer att uppdateras allt för mycket inom den närmaste tiden. Allt detta plus en hel del annat som ni testare måste tänka på för som vi vanliga dödliga inte tänker på.
Och så glömde jag att fråga: När ni sedan är klara med hur ni ska lösa frågan med lastbalanseringen som Vulkan har kan ni då tala om er lösning ser ut? För att göra en bedömning för hur pass bra ett test är så är det tämligen viktigt att veta hur det är utfört och detta med lastbalansering mellan GPU och CPU ställer ju till en hel del problem för et testare men är också viktigt för oss läsare att veta hur testet har motverkat det. Kom precis och tänka på, har inte DX12 något liknande system för lastbalansering mellan… Läs hela »
Hmm, jag fattar ingenting ang riktpriserna vad gäller det gröna och röda laget.
Om det röda laget har ett riktpris på 240 dollar, då kostar kortet ca 3200:- här i Sverige.
När det gröna laget sätter riktpriser på 250 dollar, då kostar kortet ca 2900:- här i Sverige.
Jag fattar inte denna matematik?
Hur kan det bli så här?
Vill inte AMD sälja kort i Sverige?
Vad jag vet är att nVidia har betydligt större resurser i Europa där de själva sköter importen medan AMD har underleverantörer som sköter detta åt den.
Nu spekulerar jag till 100% här men risken finns att med stigande dollar priser och ett marknads segment som är övermättat på kort (många GTX 980 och 970 i lager) så lägger AMDs underleverantörer på lite extra. När nVidia slitter detta mellansteg så hamnar de närmare riktpriserna.
Det förklarar inte varför partners inte kan pressa priserna.
Oavsett om det är referensdesign så sköter de väl leveranserna på samma sätt som andra kort.
Blir intressant att se om det är någon skillnad när deras egna design kommer ut.
Finns ingen anledning för partners att pressa priserna så länge det inte finns konkurrens. Enda konkurrenten innan var ju egentligen referenskortet men nu ska det bli roligt att se vad som händer.
Ja, det lustiga blir ju att på sidor från USA vinner RX480 överlägset pris/prestanda racet medan i Sverige är det tvärt om.
Ja, helst av allt så skulle jag vilja köpa ett RX 480 4gb för runt 2000-2200 då jag inte tycker att ett grafikkort bör kosta mer än så, och prestandan “om” man nu skulle hitta på ett kort någonstans till den prislappen är helt rätt. Har 2st samsung skärmar som stödjer freesync och de har max upplösning 1080p, så det är inte bara fps man bör kolla på, utan helheten för sitt system, i mitt fall så skulle detta kort vara pricken över i:ett. Men AMD, svenska importörer kan glömma att de kan lura mej att betala runt 3000:- för… Läs hela »
Känns lite som slutet för AMD, de har inte ett enda kort idag som inte är värdelös skit.
Jävligt tråkigt, inte omöjligt den sista generationen AMD släpper innan de går i konkurs.
Kan inte se att AMD kan vända det här, om de inte blir uppköpta av typ Samsung.
Nja, slutet är det säkert inte, de måste väl bara bestämma sej vad det är de bör hålla på med. Att tillverka processorer, grafikkort, samt special chip för olika ändamål är nog för mycket med tanke på AMD:s omsättning. De vill ju gärna vara i framkant vad gäller mjukvara för att visa oss konsumenter att det går att förbättra hårdvara med hjälp av mjukvara utan att det ska behöva kosta oss konsumenter skjortan (close to metal typ, framtvingat DX12 från microsoft, freesync istället för dyra g-sync), vilket är bra, men det bör vara något annat företag med mer ekonomiska muskler… Läs hela »
Är alla kort i testets grafer omtestade med senaste drivrutiner för Nvidia och AMD?
Hamit? Carl? Is there anyone out there who can hear me, is there anyone ooout theeeere? ^^
Sapphire R9 Fury Nitro. 3700,-
That will be all…