PC-upplevelse och summering
Total War: Warhammer skalar med din maskin
För mig fungerade spelet alldeles ypperligt på Windows 10 och jag behövde inte ändra min upplösning på 1920×1080. Inställt på “high” överlag får jag riktigt fina texturer, effekter och karaktärsdetaljer, bland annat. Bilduppdateringen fungerade alldeles utmärkt men de gånger spelet fick för sig att hacka till var de gånger jag tryckte på nästa omgång och alla andra fraktioner på kartan gjorde sina drag. Med det sagt är det inget som påverkar spelupplevelsen negativt utan känns som en naturlig del efter ett tag.
Det ska också sägas att spelet även fungerade helt okej när jag testade att slänga upp merparten av inställningarna på “ultra”. Den synbara skillnaden var för mig ganska liten då bilduppdateringen påverkades en liten smula. Ville jag köra precis allt perfekt flytande på ultra med mitt GTX 760 så hade det behövts en uppgradering. Men på high briljerar det fint tack vare fin optimering som gör att du knappt uppfattar de få gånger som bildfrekvensen kan dippa. Samtidigt ska det sägas att Nvidia fortfarande har vissa problem med sina drivrutiner som påverkar spelare olika mycket men Nvidia påpekar att man jobbar på en lösning tillsammans med Creative Assembly.
På Eurogamer: Bekanta dig med den Gamla världen i Total War: Warhammer
Texturkvalitén, texturfiltreringen, detaljer hos enheter, terräng och skuggor, samt de visuella effekterna får alla utrymme här, tillsammans med depth of field och reflektioner. Med det känner jag heller inte att något specifikt fattas. Det fina i kråksången är att spelet också verkar skala väl med högre upplösningar där det för dem med kraftfullare maskiner finns stöd för både ultrabreda upplösningar och 4K. Då krävs det samtidigt kraftfullare grafikkort än GTX 760 och tyvärr var det under testtillfället sämre med stödet för SLI och Crossfire. Så sent som dagen innan levererade dock AMD nya Crimson-drivrutiner med stöd för Crossfire och troligtvis jobbar även Nvidia på detta. Från spelutvecklarnas håll utlovas vi även stöd för Directx 12 inom en snar framtid, något som i teorin kan hjälpa prestandan och öka den grafiska kvalitén på de flesta konfigurationer. Vilket vi hoppas kunna återkomma till senare.
För både Total War-veteraner och nya spelare
Jag får verkligen leta efter saker att klaga på i Total War: Warhammer. Det är lite av en tröskel att ta sig över i början där tålamod behövs för att lära sig spelmekaniken och på sina håll kunde spelet ha gjort ett lite bättre jobb att introducera detta. Dock märker jag hur fort jag förbättras genom att helt enkelt fortsätta träningsspela kampanjen och det är en ljuvlig känsla.
Vidare saknar jag förmågan att bygga helt nya bosättningar då jag enbart tycks kunna ta över redan existerande boningar. Till sist kan spelets laddningstider av och till kännas lite väl långa, men det är i stort sett allt.
Utöver detta älskar jag Total War: Warhammer och har inga som helst problem med att spendera oändliga timmar i det. De fyra spelbara raserna liknar varandra i spelsättet, men skiljer sig betydligt från varandra i ton och berättarsättet. Detaljerna kring mina fiender och omgivningen gör att det känns som att mina räder på kartan faktiskt gör skillnad i fantasyvärlden som spelet utspelar sig i. Total War-veteraner lär redan vara investerade i spelet, men nya spelare som jag kommer också få mycket valuta för pengarna.
Känns som det blir ett köp lite längre fram! Kört första Total War sedan det kom och många däreimellan, tvåan gillade jag inte alls men detta kan nog bli ett uppsving!
Jag är faktiskt också sugen men har aldrig ens lirat Total War-serien. Kikat på den länge och som gammal Warhammer-brädspelare blir man bra sugen nu! =)