Creative är nog alla bekanta med, ordet SoundBlaster likaså. Åsikterna om deras produkter går isär och som många andra tillverkare idag (tex. ATi, nVidia, Intel och AMD) har de både sina förespråkare och de som bittert föraktar dem.

Här på NordicHardware har vi ganska uteslutande positiva erfarenheter med Creative och deras produkter om man bortser från några snedsteg rörandes lite äldre ljudkort i kombination med VIA chipset för AMD.

Ni som läst vår SoundBlaster Audigy 2 Platinum eX-recension minns nog att vi var rejält imponerade av produkten och nu har det alltså blivit dags för uppföljaren. Dock är det inget "Audigy 3" vi har testat den senaste tiden. Audigy 2 ZS Platinum Pro heter produkten och är en relativt liten uppgradering av de första Audigy 2-korten.

Eftersom produkten i stort sett är sig lik har vi valt en någorlunda annorlunda infallsvinkel denna gången och kommer mer att koncentrera oss på hur kortet fungerar för gamern och DVD-fantasten snarare än musikhobbyisten som skapar musik nere i källaren.











Förpackning

Specifikationer
Audigy2-Processorn:
Avancerad bearbetning av digitala effekter med maskinvaruacceleration
32-bitars digital bearbetning med ett dynamiskt omfång av 192dB
Patenterad 8-punkters interpolation som minskar distorsionen
64-rösters vågtabellssynthesizer
Digitala mixer- och equlaizer-funktioner
Obegränsad storlek på SoundFont-banken (begränsas av tillgängligt systemminne)
Ljudkvalité:  – Sound Blaster 24-bit ADVANCED HDTM. 24-bit/192kHz, DVD-Audio
SNR (Signal-to-noise):
Signal-till-brus förhållande med AES17 filter (A-vägd)
 
  2V signal ut 
Stereo 108dB
Främre och bakre kanalerna 108dB
Center, Subwoofer och bakre kanalerna ~92dB
Total Harmonic Distortion + Brus vid 1kHz (A-Vägd) = 0.004% (1V, 2V på utgången)
Frekvensåtergivning (+/-3dB, 24-bit/96kHz ingången) = <10Hz till 46kHz (1V, 2V på utgången)
Ljudkvalité vid uppspelning:
24-bit Digital-till-Analog konvertering vid uppspelning vid samplingsfrekvenserna 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 och 96kHz i 5.1 läge och upp till 192kHz i stereo läge
SPDIF utgång upp till 24-bitar vid 48 eller 96kHz
Ljudkvalité vid inspelning:
24-bit Analog till Digital konvertering vid inspelning i 8, 16 eller 24-bitar vid samplingsfrekvenserna 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 till 96kHz
SPDIF (Sony/Philips Digital Interface) ingång upp till 24-bitar/ 96kHz
ASIO drivrutiner för låg ”latency” (=2ms) multi-kanal uppspelning och inspelning
Vågtabell och MIDI:
Creative’s Hårdvarusynthesizer (2×16 kanaler) med 64-rösters polyfoni och E-MU® patenterade 8-punkters interpoleringsteknik
Creative’s Mjukvarusynthesizer – multi membral vågtabell (16 kanaler)
EAX:
32 bitars EAX Advanced HD 4.0-motor till realtidseffekter i spel
64 röster i DirectSound och DirectSound3D
SB1394:
Uppfyller IEEE 1394a-specifikationer

Stöd för överföring på 100, 200 och 400 Mbps

Stöd för upp till 63 st IEEE 1394-kompatibla kedjekopplade enheter

Kan driva en IEEE 1394 enhet på upp till 3 watt

Singalnivå:  –  -10dB (316mV, vilket är hemanvändarstandard)
Ljudstandarder:
Sound Blaster MIDI och GM MIDI
AC97
ASIO 2.0
EAX Advanced HD 4.0
OpenAL
DirectSound och DirectSound3D
Dolby Digital /EX
DTS /ES /Neo
DVD-Audio med MPL (Meridian Lossless Packing)
Windows Media 9
Creative Multi Speaker Sourround (CMSS):
Multihögtalar teknik
Möjlighet att mixa om mono- och stereokällor till 7.1
Professionell panorerings- och mixningsalgoritm
Pris:
– 2400 SEK
Anslutningar
Baksidan av kortet:
Höger/vänster främre utgång
Höger/vänster bakre utgång
Främre och bakre center samt basutgång
AD_LINK 1 och AD_LINK 2 – Anslutningen till I/O-boxen
Interna Anslutningar:
MIDI/GamePort (Ansluts till den externa MIDI/Joystick kontakten)
Strömförsörjning till I/O-boxen
SPDIF (Digital CD-ingång)
AUX-ingång
Framsidan på I/O Boxen:
SB1394 (FireWire)
Optisk SPDIF in/ut
Line 1 In – 1/4″ Stereotele (Delad med mikrofon ingång med Gainkontroll)
Line 2 In – 1/4″ Stereotele
Hörlursutgång – 1/4″ Stereotele
Baksidan av I/O Boxen:
Line 3 In – 2x RCA
2x RCA SPDIF (en in, en ut)
Digital utgång – 1/8″ Minitele
MIDI in/ut
SB1394 (FireWire)
AD_LINK 1 och AD_LINK 2 – Anslutningen till ljudkortet










Tillhörande kablage










Mjukvarupaket

Retailkartongens innehåll:
Audigy 2 ZS Platinum Pro PCI-Ljudkort
Audigy 2 ZS Platinum Pro I/O-box
En Creative RM-1500 fjärrkontroll (med batteri)
Kablage för anslutning till I/O-boxen, 1.8m
Kabel för strömförsörjningen
av I/O-boxen
3.5mm till 1/4″ adapter
Steinberg Cubasis VST 4.0 Creative Edition
/ Wavelab Lite 2.0
Image Line Fruityloops 4 Creative Edition
MIDI/Joystick kontakt (tar upp en extra PCI-plats)
Snabb start/monterings guide (modell vägkarta som vecklas upp)
En Creative Software Pack-CD som innehåller bl a manualer, drivrutiner samt diverse programvara
En Sound Blaster Audigy 2 ZS ”Feature Showcase Demonstration”-CD
En ”DVD-audio Sampler”-CD
En Soundblaster ”Getting Started Demonstration”-CD
Tomb Raider: Angel of Darkness (Fullversion med EAX ADVANCED HD)
Tom Clancy’s Rainbow Six – Raven Shield (Fullversion med EAX ADVANCED HD)

Tillbehör/Features

Som ni ser ovan är det minst sagt en maffig lista på tillbehör. Man får det mesta man behöver för att koppla in sin utrustning i ljudkortets I/O-box. Det som imponerar här är ju dock mjukvarupaketet. Förutom uppdaterade versioner av Creatives alla egna program får man Cubase, Fruityloop, två fullversionsspel osv. på köpet. Bara mjukvaran i sig hade kostat nästan lika mycket som hela paketet om man köpt det som fristående produkter.

Pris/Tillgänglighet

Audigy 2 ZS Platinum Pro är idag faktiskt billigare än vad Audigy 2 Platinum eX var lika många dagar efter dess lansering. Något som bådar gott. För den semiprofesionella musikern finns det visserligen några billiga proffskort som nosar nere vid den här prisnivån (2400 kronor) dock saknar de det mervärde Platinum Pro erbjuder i form av tillhörande mjukvaran fjärrkontroll osv. 2400 kronor kan tyckas mycket för ett ljudkort och ska ni inte använda ljudkortet till någon form av inspelning så är det för mycket. För gamern eller DVD-fantasten är ett Audigy 2 ZS (dvs icke Platinum) ett smartare köp då det kostar hälften så mycket men fortfarande har alla funktioner man kan tänka sig behöva såvida man inte spelar in musik själv. Det enda som går förlorat ur en sådan synvinkel är fjärrkontrollen som ju faktiskt kan vara ganska trevlig att ha.


udigy 2 ZS tar vid där Audigy 2 slutade och tillför några skillnader.

DTS-stöd
Med Audigy 2 ZS har stödet för DTS-formatet förbättrats väsentligt. Kortet klarar nu av hårdvarudekoding och precis som med Dolby Digital kan man nu också använda datorn som en förstärkare till sin standalone DVD-spelare tex.
Vidare har man inte nöjt sig med bara DTS utan har också stöd för inte mindre än fyra ytterligare versioner av DTS: ES Discrete – en extra diskret kanal för 6.1, ES Matrix – en extra icke-diskret kanal för 6.1, Neo:6 Cinema – uppspelning av film i stereo upp till 5.1 i 6.1 och slutligen Neo:6 Music – uppspelning av stereomusik i 6.1.

SNR
Brus-signalförhållandet har ökats från 100 dB(A) Audigy
1 till 106 dB(A) Adigy 2, med ZS har de ökat ännu 2 dB och når alltså nu 108 dB(A).

EAX Advanced HD
Detta är i sig ingen nyhet eftersom det kom i samband
med den första Audigy serien. Vissa förbättringar, relativt stora, fanns på Audigy 2 och nu med ZS så ”tweakas” de lite. Främst är det mjukvaran som är ansvarig för dessa förändringar. Men vissa saker som stödet för 7.1 är ZS ensamt med.

–  CMSS 3D (Creative Mulit-Speaker Surround) är en funktion som
det möjligt att mixa upp en vanlig stereokälla till 7.1. Funktionen
har förbättrats på ett antal punkter gentemot den som fanns
hos den första Audigy 2 serien. Bland annat har ett nytt läge för att spela upp musiken i stereopar lagts till. (dvs alla högerhögtalare spelar samma ljud och vice versa med vänster)
–  Crossfading jämför nivåerna/takt/tempo mellan filerna i spellistan och anpassar spellistan så att MediaSource Playern kan ”crossfada” mellan låtarna

EAX 4.0
Även detta är enbart en förändring i mjukvaran men kräver faktiskt en genomgång då det innebär ganska stora förändringar (förbättringar). Den stora nyheten kallas Multi-Envoirments och innebär att man numera kan definiera flera olika rum med olika karaktäristiska egenskaper som samexisterar. Det vill säga om en gubbe går in i ett rum och bankar på en trumma i det rummet och rummet har vadderade väggar får man ett väldigt dovt ljud. Om karaktären (du) går ut ur rummet kan du fortfarande höra samma effekt även fast det rum du nu står i kanske är en stor katedral där allt ekar. Lite längre fram vid våra speltester kan ni ladda ner en film där ni kan se och höra detta i praktiken.

7.1

En av nyheterna är ZS-serien är att korten nu har stöd för 7.1-högtalarsystem istället för 6.1 som föregångaren. Fördelen med 7.1 (bortsett från den extra högtalaren såklart) är att man slipper den något krångliga placeringen av den bakre centern i 6.1-systemen. Vidare tycker jag personligen 7.1 fungerar betydligt bättre i trånga utrymmen än 6.1 även om det kan tyckas underligt. Det ultimata systemet vore något i stil med 8.1 dock där man har en bas och center även där bak. Nåja 7.1 är ett bra steg mot det perfekta surroundsystemet och förhöjer upplevelsen vid filmtittande men främst vid spelande. I de spel där man använder sig mycket av positionering av ljuden gör 7.1 faktiskt en väldigt stor skillnad jämfört med 5.1 i min mening. I dagens tester har vi valt att använda Creatives egna Inspire TT7700-högtalare.

44.1 KHz

Audigy 2 ZS-hårdvaran förbättrar stödet för samplingsfrekvensen 44.1 KHz något som, av många användare åt det mer professionella hållet, ansågs som en svaghet i Audigy 2. Även om det långt ifrån sköts felfritt på ZS-serien har Creative gjort ganska stora framsteg.

 

Audigy 2 ZS

Jag förmodar att ni är sugna på lite bilder på själva kortet också innan vi går vidare. Rent designmässigt skiljer det sig föga från föregående modeller.


Framsidan

Baksidan

På själva ljudkortets ”panel” hittar vi tre stycken line out för analoga högtalare, resten av in- och utgångarna finner vi på I/O-boxen. (Givetvis finns ju dock in/ut-gångarna från/till I/-boxen på ljudkortets baksida. ”Internt” på kortet finns som nämnt tidigare MIDI/GamePort, AUX, S/PDIF och strömförsörjning i form av 4-pins floppy-kontakt.

I/O-box och fjärrkontroll

Eftersom de två ovanstående tillbehören är speciella för just Platinum Pro-modellen har vi valt att titta lite närmare på dessa.

I/O-boxen
Den första Audigy serien hade som gemensam nämnare att det var samma
ljudkort i grunden hos alla modellerna och detta gjorde att man i efterhand
kunde uppgradera till både Platinum och Platinum eX. I Audigy 2 serien
gäller det endast Audigy 2 och Audigy 2 Platinum, Platinum eX modellen
har en helt egen layout. Och det som skiljer är att dem A/D (Analog-Digtal)
omvandlarna istället sitter i I/O-boxen, och detta gör man delvis
för minimera det akustiska brus som en dator genererar. I Audio 2 ZS-serien är det samma spelregler som gäller och även här är det alltså Platinum Pro som skiljer sig från det vanliga ZS.


I/O boxen’s front

I/O boxen’s baksida

Funktioner
Vi har en stereoingång på baksidan och två på framsidan. Den på baksidan är av RCA-typ och de på framsidan av mimitele-typ. Ingång 2 (på framsidan) delas med en mikrofoningång
som har en gainkontroll. Vidare finns här optisk S/PDIF in out ut, hörlursplugg, volymkontroll till Line 1 och en ”master”-ljudkontroll. IR-sensorn för fjärrkontrollen sitter till höger på framsidan och slutligen har framsidan också en knapp för aktivering/avaktivering av CMSS.
På baksidan hittar vi in/ut-gångar för MIDI, koaxial S/PDIF och en digitalutång. Slutligen har I/O-enheten en firewireport på bak- och framsida.


Fjärrkontrollen

Fjärrkontrollen från sidan
Fjärrkontrollen
Fjärrkontrollen är i min mening mycket trevligare än på tidigare Audigy-versioner. Den är mindre, lättare och drar mindre batteri. Jag finner fortfarande att Cretives fjärrkontroll, eller kanske deras programvara, lider av en viss fördröjning vid knapptryckningar. Fjärrkontrollerna till tex. ATis AIW eller nVidias Personal Cinema är mycket kvickare. Förutom full kontroll över Creatives egna mjukvara finns det stöd för windowstillämpningar och kontroll över själva windows (tes. att stänga av datorn eller starta om). Det som jag fastnade för var att man kan öppna Creative Media Source Player utan någon GUI och kontrollera allt via fjärrkontrollen. Perfekt om man lirar spel men vill lyssna på musik under tiden.


Testsystem
Hårdvara
Processor:
AMD Athlon XP 3200+ (400) Mhz
Moderkort:
Shuttle SN45G (nForce2 400 Ultra + MCP-T)
RAM:
768 MB DDR333 @ 2-5-2-2 Timings:
3x 256 MB Corsair TWINX512-3200LL DDR-SDRAM
Grafikkort:

Kvalité: Sapphire Radeon 9200 (128 MB, 250/400)
Prestanda: Sapphire Radeon 9800 Pro (128 MB, 380/680)

HDD:
80 GB Western Digital Caviar 7200 RPM Special Edition (8 MB cache)
Ljudkort:
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum Pro
Creative Soundblaster Audigy 2 Platinum eX

Creative Soundblaster Audigy 2 Platinum
nVidia nForce Audio MCP-T
PSU:
Nexus NX-3000 300W
Mjukvara
Operativsystem:
Windows XP Professional (Service Pack 1 + uppdateringar)
Videodrivrutiner:
Catalyst 3.8
Andra drivrutiner:
nVidia UDA Chipset Drivers v2.45
Benchmarkprogram:
RMAA 5.1

Testsystemet har konfigurerats för att skapa en så vänlig miljö som möjligt för ljudkortet. Vilket innebär att vi använts så lite extrautrustning som möjligt och så tystgående fläktar som möjligt. Grafikkortet har enbart en passiv kylningslösning och i övrigt är som sagt systemet barskrapat. Faktum är att det gör rät stor skillnad på denna typen av tester. I alla fall om man ska stirra sig blind på testsiffror rent subjektivt kan jag inte påstå att jag tyckte mig höra ett dugg skillnad.

Förutom RMAA, vilket avslöjar
mer eller mindre hur pass bra D/A- och A/D-omvandlarna egentligen är, har vi också kört en del speltester där vi jämfört det integrerade ljudet på ett nForce 2 (MCP-T) med vårt ZS.

För alla tester har Creatives Inspire TT7700-7.1-högtalarsystem använts.


Testprogrammet Right Mark Audio Analyser har mer eller mindre blivit en standard för att testa ljudkort. Programmet är ett oberoende open source projekt utvecklat av iXBT.com / Digit-Life som det går att läsa mer om på http://audio.rightmark.org

Summering RMAA
Upplösning: 24-bitar, 96kHz / Loopbackmetod (linje ut – linje in)
Test
ZS Platinum Pro
Platinum eX
Platinum
Frekvensomfång (från 40Hz till 15kHz), dB: +0.01, -0.09 +0.02, -0.09 +0.10, -0.24
Brusnivå, dB(A): -99.4 -99.3 -87.7
Dynamikomfång, dB(A): 98.2 96.2 89.1
THD, %: 0.0017 0.0019 0.0046
IMD, %: 0.0079 0.0084 0.0097
Stereo crosstalk, dB: -97.0 -92.5 -80.8

Som vi ser är nya ZS-kortet en genomgående förbättring av Platinum eX. Några gigantiska skillnader är det dock inte men för den petiga användaren kanske dessa resultat ändå kan vara argument nog. Ett vanligt Audigy 2 (dvs. kortet längst till höger) är markant sämre i dessa tester men håller sig fortfarande inom gränser för vad som kan kallas bra utan tvekan.

Subjektiv ljudkvalité

Skillnaden mellan ett Audigy 2 ZS Platinum Pro och Audigy 2 Platinum eX är för mig personligen omöjlig att höra. Om vi bortser från de nya funktioner såsom DTS-stödet och 7.1 så är skillnaderna mer eller mindre obefintliga. Dock är det ju trevligt att se att de faktiskt gjort några optimeringar även om de inte direkt går att höra.

Skillnaderna mellan ett Audigy 2 ZS Platinum Pro och ett Audigy 2 Platinum kan vara skönjbara men det krävs noggrann lyssning alternativt att man är en riktigt insnöad audiofil. Om du bara använder din dator med ett par halvschyssta högtalare och sitter och lyssnar på MP3 så kan du helt enkelt glömma att höra någon skillnad alls.

De riktiga skillnaderna i själva lyssningsupplevelsen kommer från de nya funktionerna snarare än den förfinade tekniken. 7.1 tex. är som nämnt tidigare väldigt förnämligt, speciellt i spel. Likaså är DTS ett välkommet tillskott i leken.


För att mäta prestandan i spel har vi valt två olika spel: Jedi Academy och Unreal Tournament 2003. Båda har stöd för EAX och vi har provat både med och utan det påslaget. Som motståndare till kortet har vi vår integrerade nForce2-krets. Det som är värt att notera är att Audigy 2 ZS har stöd för upp till EAX 4.0 medan "icke-Creative"-lösningar bara har stöd för 2.0. Skillnaderna som vi beskrivit tidigare är ganska stora och givetvis till Creatives fördel.













I UT2003 är skillnaden så pass liten att den helt enkelt inte är värd att notera. Uppenbarligen är det helt andra flaskhalsar än 3D-ljud i detta spel.

I Jedi Academy (som händelsevis också är första speltiteln som använder EAX 4.0) är skillnaden mycket större om än inte märkbar när man spelar spelet. Dvs. prestandaskillnaden är inte märkbar, ljudupplevelsen är dock helt klart till Creatives fördel i båda fallen. För er som är sugna på att få en litet smakprov på hur EAX 4.0 fungerar i praktiken har vi faktiskt fått lov att visa er en ganska gigantisk film i Windows Media-formatet. Spelet i fråga är en specialversion av Jedi Knight 2 med stöd för EAX 4.0. Det som krävs för att spela upp den är Windows Media Player 9.0 eller åtminstånde dess codec. Filen är 46 MB stor och för att verkligen kunna uppleva den ordentligt behövs det ett 5.1-system, dock får ni faktiskt en ganska god bild av hur det funkar även med vanliga stereohögtalare.

Vi vill passa på och tacka Lucasarts för att de var goda nog att låta oss länka filen.

Högerklicka här och spara filen. (Det går även bra att helt enkelt klicka på filen och streama den om ni så önskar.)

Just nu kan jag egentligen bara se ett enda scenario där något annat ljudkort skulle kunna slå Creatives vad det gäller spel och det är nForce2 MCP-T som har möjlighet att i realtid konvertera vilken ljudkälla som helst till en Dolby Digital-signal. Detta rör såklart bara er som har en DD-reciever där hemma. Personligen misstänker jag att de flesta inte har det, i alla fall inte kopplad till datorn.


Audigy 2 ZS-serien har mycket med förväntningar att göra, i alla fall är det så i mina ögon. Precis som mycket annat som släpps i höst (Pentium 4 Extreme Edition, Radeon 9800/9600 XT, GeForce FX 5700/5950 osv.) är det tal om en så kallad "refresh". En refresh, för er som inte är bekanta med uttrycket,
är en relativt liten uppgradering av befintlig teknik.

För er som förväntade er "Audigy 3" i höst kommer kanske kortet som en besvikelse. Likaså lär det inte få många befintliga Audigy 2-användare att uppgradera. Men det är nog inte riktigt tanken heller. Audigy 2 ZS är bättre än Audigy 2 och kommer också sakterliga att ersätta den gamla serien. Vilket också innebär att ZS inte kommer vara fasligt mycket dyrare. De som sitter med ett Audigy "1" idag eller tex. med ett integrerat ljudkort kan med fördel uppgradera till ett Audigy 2 ZS.

Vilket kort ska man då välja? ZS kommer i två varianter: ZS och ZS Platinum Pro ( i USA finns även ett tredje kort som heter ZS Platinum). Först av allt måste ännu en gång poängtera: är ni inte intresserade av att spela in musik själva är det inte mycket nytta i att köpa något annat än ett "vanligt" ZS. Platinum-modellerna’s mervärde utgörs i princip uteslutande av funktionalitet som rör kortets inspelningsförmåga.

Åter till Platinum Pro: kortet kommer som sagt med ett ofantligt mjukvarupaket som verkligen ger en valuta för pengarna. För hobbyisten som dessutom är DVD- och/eller spelfantast finns det i princip bara Creative ur min synpunkt. Har man pengarna blir det inte mycket bättre än så här.


Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro

Creative
Audigy 2 ZS Platinum Pro

Fördelar:
+ Otroligt
bra ljud både vad det gäller inspelning och uppspelning
+ Möjlighet
att spela DVD-Audio med det medföljande programsviten
+ 8 (7.1)
kanals ljud
+ 6 analoga
ingångar
+ Bästa kortet för spel och DVD-film
+ Extremt stort tillbehörspaket
 
Nackdelar:
Ligger
på gränsen till dyrt
Endast
-10db signalnivå
Samtliga
in/ut-gångar är obalanserade

Två av de tre nackdelarna som vi finner på listan är så gott som uteslutande enbart riktade åt semiprofesionella och professionella användare.

Vem ska då köpa ett Audigy 2 ZS? Personligen skulle jag ställa upp listan såhär:

  • ZS: Spel- och filmfantasten med krav på kvalité och prestanda.
  • ZS Platinum Pro: Hobbyisten/Den semiprofesionella användaren som gillar att spela spel och se på film vid sidan om sitt musikskapande.

Tack till Creative
som gjorde recensionen möjlig!

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid