TEST  Då har det blivit dags för den första i en rad av kommande bildskärmstester som vi på Nordichardware kommer att utföra. Först ut är en skärm från välkända tillverkaren ASUS som går under namnet ML248H och lovar klarare bild, bländande design och en unik skärmfot. Beväpnade med granskande ögon och testutrustning ställer vi ASUS ML248H till svars för sina specifikationer.

ASUS har säkert dem flesta hört talas om i olika sammanhang, företaget är baserat i Taiwan men exporterar datorkomponenter världen över. Det ASUS lever för är att nå nya kvalitetshöjder och innovativa lösningar med varje ny produkt. Något man satsat hårt på i sin nya Designo ML-skärmserie som kommer fyllas på med fler modeller under året.

ASUS ML248H är den modell vi testar här idag och som namnet avslöjar bygger skärmen på en 24 tums TN-panel. Med en responstid på 2ms blir den optimal för datorspelande. Med ett pris på cirka 2400 kronor och lovande specifikationer, så riktar sig ML248H till spel/vardagsanvändarna som vill ha fina färger och bildkvalité utan att betala runt 4 000 kr för en skärm.  

asusinled

Med Designo ML satsar ASUS en hel del på just design och utstrålning men en skärm är främst av allt till för att visa en bra bild, inte för att själv göra sig bra på bild. Förutom vanliga subjektiva analyser av skärmens prestanda kommer vi även bjuda på lite djupare tester av skärmens olika specifikationer.

För dessa olika testerna har vi använt ett skärmkalibreringsverktyg från Datacolor, verktyget heter Spyder3Elite och det kommer komma en djupare förklaring av detta verktyg och den medföljande mjukvaran i ett eget test. Spyder3Elite har används för att få fram siffrorna för vitnivå, svartnivå och kontrasten hos tre olika lägen för de användningsområden vi valt att fokusera på. Vi har inte bara lagt fokus på dessa lite mer tekniska tester, utan även lagt fokus på hur skärmen presterar i olika situationer som den skulle kunna komma i kontakt med och allmänt hur den känns att använda. Men först tar vi oss en titt på dess specifikationer.


DSC_8025

Specifikationer Värde
Storlek 24 tum (61 cm)
Paneltyp TFT
Bakbelysning LED
Upplösning 1920×1080 pixlar
Responstid 2 ms (grått-till-grått)
Ljusstyrka (max) 250 cd/m2
Kontrast (max) 10 000 000:1
Betrakningsvinkel 170° (H) / 160° (V)
I/O-kontakter VGA, HDMI, ljud-ut (endast för HDMI)
Energiförbrukning 30W (max), standby 1W (max) 
Mått (HxBxD) 430,6 x 571,7 x 220 mm
Vikt 4,1 kg
Tillbehör VGA-kabel, Nätsladd, Nätadapter, snabbstartsguide, HDMI-till-DVI-Kabel, Garantihandling
Lägsta pris på prisjakt.se 

Tittar vi lite närmare i skärmens specifikationer konstaterar vi att den 24 tum stora bildpanelen är av 16:9 format och erbjuder en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar. Kontrastförhållandet på 10 miljoner:1 är imponerande men är som väntat en syntetisk siffra. Med en TN-panel får skärmen en snabb responstid på 2ms något som är riktigt påpassligt till spel. LED-bakbelysningen ger också en relativt låg strömförbrukning på 30 watt.

ASUS ML248H kommer packeterad i en säker frigolitform och en tjock papplåda, något som inte kan anses som helt miljövänligt med dagens standarder, men det är ingen större risk att skärmen ska skadas under transporter.

När det gäller tillbehör så följer det med en HDMI-till-DVI kabel, en VGA-kabel, strömadapter, en snabbstartsguide och garantiinformation. Något som är underligt med dagens bildskärmar är att den utdöende standarden VGA, vilket är en analog teknik, fortfarande förlitas på i skärmar av den här kalibern, speciellt inte om prislappen ligger en bra bit över 2 000 kronor. Denna teknik ger inte i närheten samma bildkvalité som DVI eller HDMI, men att VGA finns där gör att fler kan använda skärmen även fast dem har ett äldre grafikkort.


Då har vi letat oss vidare till den illustrativa delen av detta test. Här har vi tänkt titta närmare på skärmens utseende och design.

Asus ML248H Har en svart pianolackad framsida som drar till sig båda damm och fingeravtryck som en magnet. Vidare så hittar vi alla tryckkänsliga menyknappar och en ASUS-logotyp. Baksidan är vitmålad, samma här som på framsidan så är det en pianolack, Asus har även sin logotyp instansad mitt på ytan. Vidare hittar vi även dem olika anslutningasmöjligheterna och fästningen för den speciella skärmfoten.

DSC_7989 DSC_8005

Personligen gillar jag designen på skärmen då den är stilren, jag kan tycka att den har en lite för tjock ram men det är något man ganska snabbt vänjer sig vid. Jag gillar även att ASUS lagt ner tid på skärmens baksida som ofta kan vara grå och tråkig, här är det en stilren vit baksida med den unika skärmfoten i nederkant. En annan sak som vi annars verkligen saknar att skärmen inte går att höja och sänka.

Trots fotens speciella design så går installationen utan några problem. Två skruvar det är allt som behövs. Skärmfotens undersida är täckt av ett tygliknande material som hindrar från att repa ditt skrivbord och hålla den på plats när du justerar skärmen. 

DSC_7991

Det går att justera skärmen genom att luta den bakåt eller framåt samt vrida den åt vänster och höger, tyvärr så går den alltså inte att ställa i höjdled vilket är synd ur en ergonomisk synvinkel. Ett tydligt exempel på hur design gått före funktion. Här ser vi även sidan av skärmen där en mattsvart perforerad kant löper hela vägen runt för att ge kylning till komponenterna.

DSC_8019

Anslutningarna till skärmen består av en kontakt för ström, en klassisk VGA-ingång och en HDMI-ingång. Det finns även en utgång för ljud till hörlurar eller högtalare. Observera att denna enbart fungerar om HDMI används och ljudet skickas från datorn till skärmen genom HDMI-kabeln. Det sista lilla hålet till höger används om man vill låsa fast skärmen, standarden som följs är Kensington.

DSC_8921

Strömförsörjningen sker via en liten trafo likt de som finns till bärbara datorer. Det börjar nu bli allt vanligare att man använder denna typ av lösning även till skärmar. Tack vare LED-teknikens låga strömförbrukning så har man kunnat flytta ur nätdelen ur skärmen och därmed lyckats göra skärmarna ännu tunnare.


Möjligheterna i skärmens inställningar är många, det finns möjlighet att ändra färger, ljus och kontrast efter eget tycke och smak, annars finns inställningar för språk, ett strömsnålare ECO-läge och bildförhållande. Alla inställningar görs i en On Screen Display (OSD) meny på skärmen. Knapparna som hittas i nederkanten av skärmen är av touch-modell och kräver alltså bara att man för fingret till dem, de har ingen klickande funktion.

DSC_9052 DSC_9053
DSC_9054 DSC_9055
DSC_9056ll DSC_9059

ML248H har även ASUS egna Splendid-teknik vilket innebär att ASUS har gjort egna inställningar som ska passa olika användningsområden så som vid visning av film, spel, bilder, nattläge och sRGB. För att växla mellan dessa lägen har ASUS placerat en dedikerad knapp bland menyknapparna.

DSC_8035

Knapparna på skärmen är alltså touchknappar som lyses upp när man nuddar dem och när dem inte används så slocknar dem och försvinner helt. Även På och Av-knappen är en touchknapp som slocknar när skärmen är avstängd. Knapparna är riktigt trevliga att använda och svarar direkt när man nuddar dem. Det bästa är just att dem lyser upp och samtidigt släcks när de inte används för att minska störande ljus. Många skärmar har enbart menysymbolerna tryckta direkt på plasten vid knapparna, vilket gör det omöjligt att veta vilken som är vilken när rummet är mörkt. Men med dessa så ser man direkt vilken knapp som gör vad.


Då har vi kommit till den delen av testet där siffror ligger i fokus, allt för att kunna jämföra ASUS ML248H med andra skärmar på ett bättre sätt.

För att visa hur en vanlig användare kan tänka sig uppleva skärmarna fokuserar vi på att mäta dem vid sina standardinställningar, samt även vid två populära bildinställningslägen. Spel för dem som vill använda sin skärm till just spel, samt sRGB för de mer krävande grafikerna.

Viktigt att tänka på när vi jämför just sRGB- och Spel-profilerna är att vi inte ställt in dessa manuellt utan alla inställningar är precis som tillverkarna har ansett att dem ska vara och detta är istället ett sätt för oss att utvärdera tillverkarnas inställningar.

Standard-profilerna är också som namnet avslöjar skärmarnas referensvärde och vi har inte kalibrerat eller ändrat dessa, detta läge är det som är lättast att jämföra mellan olika skärmar då detta visar vad en vanlig användare som börjar använda skärmen direkt från kartongen kan förvänta sig.

För att ge lite mer givande siffror så har vi använt en skärm som fanns nära tillhands som referens. Den skärmen heter G2420HDBL och är tillverkad av BenQ, det är ingen superskärm och ligger några hundra under i budget. Men den använder både TN-panel och LED-bakgrundsbelysning så grundteknikerna är samma.

Först ut har vi vitnivå, detta avslöjar det starkast möjlig ljus som skärmen klarar av att visa. Högre är oftast bättre, men man ska inte stirra sig blind på alla siffror och jämföra alla olika lägen, ska olika skärmar jämföras så är det mest intressant att jämföra i deras standardläge. Vitnivån är något som är bra i bland annat spel och film för att bilden ska ge bra tryck och detaljer i högdagrar.

Vitniva

ASUS erbjuder som synes betydligt bättre vitnivå än vår referensskärm från BenQ, notera dock att det även skiljer en hel del på prislapparna. Både ASUS och BenQ tonar för övrigt ner vitnivån i sina sRGB läge för att hitta bättre färger, men medan ASUS gör detsamma med spelprofilen ökar faktiskt BenQ sin vitnivå vid spel.

Nu lämnar vi den ljusa sidan och ger oss in i en mörkare värld. Nästa diagram visar svartnivån (Black level) i olika lägen vilket som det kanske hörs på namnet visar hur djupa svarta toner skärmen kan visa, även kallat svärta. Här är det lägre värde som är att föredra och samma som innan jämför gärna först och främst mellan standardlägena. Om man når en svartnivå på 0,0 ska man i teorin inte se någon skillnad på helt svarta bilder och skärmens svarta ram, i realiteten visar sig svarta toner som något gråa vilket man just kan se tydligt i filmer med svarta kanter.

Svartniva

Här har vi omvända roller från vitkontrasten där ASUS skärmen låg först, här är det istället BenQ skärmen som har lägst värden på alla profiler. Detta kan lättast förklaras genom att BenQ troligtvis satsar mer på svärta än vitnivå, något våra tidigare mätning indikerar.

Sist men inte minst har vi kontrastvärdet för de olika lägena. Här är det även högre som är bättre.

Kontrast är förhållandet mellan svartnivån och vitnivån, så kallad kontrast. Notera här att även om tillverkare lovar extremt höga kontrastförhållande, i ASUS fall 1 000 000:1, är det med hjälp av artificiella tekniker. Själva bildpanelen har ofta ett maximalt kontrastförhållande på runt 1 000:1 och det är detta värde vi mäter i våra tester. Destor högre kontrastförhålland desto finare övergångar mellan olika färger, vilket ofta ger en stor inverkan på bildkvalitén.

contrast

Kontrasten är något att tänka på, men viktigt är att inte luras utav tillverkarnas höga siffror som kontrast värde på 1 000 000:1 det är inte riktigt vad du kommer uppleva. För att nå dessa kontrastvärden flyttar tillverkarna dynamiskt sina referenspunkter och sänker exempelvis styrkan på bakbelysningen för att nå lägre svärtanivåer, något som betyder att ljusa partier också påverkas och blir gråare.

ASUS visar här att man i de flesta lägen klarar sig betydligt bättre än BenQ, något som ytterligare bekräftar det faktum att BenQ:s förhållandevis fina svärta gett eftergifter i vitnivån och så även kontrastförhållandet.


Mätvärden är ett bra sätt att utvärdera och jämföra olika skärmar, till syvene och sist är det ögonen som avgör hur bra vi upplever en skärm. Efter att ha använt ASUS ML248H en tid så blir man van vid färgerna som faktiskt är bra för att vara i en TN-panel, ASUS Splendid gör också mycket för en inte så duktig användare där man med några enkla knapptryck kan hitta en inställning som passar just för det nuvarande användningsområdet. Filmläget gör till exempel skillnad för känslan, speciellt i en Full HD film (1080p). Trots att skärmen inte klarar att visa 3D så får filmer ett fint djup medan bilden blir varm och inte för ljus. Vi jämförde ASUS ML248H med den skärm vi hade tillgänglig vid testtillfället, en Benq G2420HDBL och skillnaden var stor. Dessa är dock i olika prisklasser, men det är värt att poängtera att skillnaden var påtaglig. 

Betraktningsvinklarna på 170 grader åt höger och 160 grader åt vänster, är något som ligger i överkant vad som går att få ut med tanke på att vid 180 grader ser du enbart sidan av skärmen. Som med många andra skärmar, speciellt med LCD skärmar, så tappar bilden kontrast ju mer åt sidan du står. Samma sak händer om man tittar från en vinkel över eller underifrån tyvärr. ML248H är inget undantag från detta trots sina höga värden på betrakningsvinklar. Men tack vare inställningsmöjligheterna på foten så går det lätt att fixa till om skrivbordet är lite för högt eller för lågt.

Film är det ändå relativt många som använder datorn till, och denna bildskärm klarar av uppdraget på ett bra sätt. Skärmen stödjer som väntat Full HD-upplösning (1920×1080) vilket gör det möjligt att titta på högupplösta filmklipp eller för den delen Blu-ray filmer utan att behöva komprimera bildsignalen. Växlar man över skärmen till teaterläget så ställer skärmen in färgerna och bilden blir mer passande för film. Tack vare att skärmen använder LED som bakgrundsbelysning så blir färgerna klara och svärtan får sig också ett lyft. Vi har tittat på en hel del olika filmer och videoklipp, några ur samlingen är Sagan om ringen, Chicken Little samt en del serier där skärmen presterar väl rakt igenom.

Vill man spela spel så blir man inte heller besviken. En responstid på 2ms är det bästa som går att få tag i och ASUS gör oss inte besvikna i detta avseendet, ML248H har inga problem med snabba rörelser och bör göra även ganska kräsna spelare nöjda.

Spel är något som verkligen sätter skärmen på prov, även här presterar ML248H bra och hänger med i varje sväng i bilspelet Need For speed. Även dueller under stressade och intensiva situationer i nya Medal of Honor klarar den av galant. Tack vare den snabba svarstiden och spelläget i Splendid menyn. Där även den relativt stora bildpanelen på 24-tum gör sitt för att skapa en bra spelinlevelse.

Grafiskt användande med ML248H var en positiv överraskning. TN-paneler har ett rykte om sig att inte vara något för bildredigering och grafik, med undermåliga färger och kontrastförhållande. Men ASUS ML248H och dess Splendid-funktion gav oss en helt annan uppfattning. Bildernas färger blir varma, härliga, vibrerande och klara. Trots detta så går den tyvärr inte att jämföra med en skärm utrustad med IPS-panel.

DSC_8059

Vardaglig användning med tanke på vad vi har sagt om skärmen tidigare så är detta område ingen match för ML248H, att besöka webbsidor som Facebook, prata med vänner på MSN och läsa nyheter på Nordichardware är underbart på stor skärm med högupplösning, att samtidigt titta på en film i ena hörnet är inte heller något problem.


ML248H är en skärm som ligger någonstans i mellanklassen när det gäller pris/prestanda, skärmen presterar klart godkänt i den här prisklassen. Tack vare ASUS splendid-tekniken har man lyckats klämma ut lite extra bildkvalité från en vanlig TN-panel. Som med alla förinställda bildlägen är det högst personligt vad som fungerar bra i olika miljöer och användningsområden men Splendid känns trots allt som ett bra försök. ASUS har även tänkt på miljön och plånboken genom att välja LED som bakgrundsbelysning och på så sätt kunna hålla ner strömförbrukningen. Skärmen drar runt 30 watt som högst och i viloläge så drar den enbart 1 watt.

Under testets gång så har vi tittat närmare på hur den presterar i olika användningsområden, vilka möjligheter som skärmen ger användaren och allmänna funktioner.

Men bara för att skärmen presterar bra och mycket tid lagts ner på det, så har även ASUS lagt ner tid på utseendet. Med en svart pianolackad kant runt skärmen och en pärlvit baksida så spelar det inte någon roll vart ifrån du tittar på den. Det finns alltid något att vila ögonen på. ASUS har även lagt ner tid på menyknapparna som består av ett par tryckskänsliga knappar. Det räcker med att fingret snuddar och skärmen går igång, visar menyn eller byter läge med Splendid-knappen.

Viktigt att tänka på med ASUS Splendid är som sagt att smaken är som baken, vissa tycker att dem olika lägena hjälper till att förbättra bilden medans vissa tycker den kan bli verklighetsförvriden. Men tänk även på vad ML248H bör jämföras med, det är ingen skärm som använder IPS-teknik och kan därför inte mäta sig med en sådan skärm.

ASUS ML248H passar utmärkt till dem personer som inte vill lägga större pengar för en skärm som använder IPS-teknik, men som fortfarande vill ha bra bild och snygg design. ASUS har med denna modell riktat in sig mot den vardagliga användaren och dem som gillar att spela spel.

För personer som letar efter den ultimata färgåtergivningen är inte ML248H något att titta på, med andra ord dem som håller på med fotoredigering och digitalt skapande på professionell nivå borde välja en annan skärm. Men det har alltså med med panelen än ASUS arbeta att göra.

Det som, förutom baksidan, står ut mest är nog den snyggt utformade skärmfoten vilket består av två ringar som är sammanfogade med en skruv, men denna fot får inte skärmen bara ett snyggt utseende utan även möjlighet till att tilta skärmen framåt och bakåt samt vrida den åt vänster och höger för bästa komfort och ergonomi.

Men allt är inte solsken och gröna ängar med denna skärm, trots den smarta foten så är avsaknaden av möjligheten till att höja och sänka skärmen ganska stor för att få skärmen helt ergonomisk. Samtidigt blir inte skärmen väggmonterbar, vilket dock nästan vore en skam att göra med en så väldesignad bakdel.

Personligen så gillar jag ASUS ML248H av många skäl, jag gillar designen med den svarta framsidan och den vita baksidan, Splendid-funktionen fungerar också bra där jag gärna växlar gärna mellan olika lägen istället för att ändra inställningarna efter vad jag ska använda skärmen till. Det som vi tryckt på tidigare som även är den stora nackdelen i mina ögon är att den inte går att ändra skärmen i höjdled.

ASUS ML248H är en snygg skärm som presterar efter sitt pris, Det är klart en skärm som skulle passa in i ett kontorslandskap men även på skrivbordet hemma. Den riktar sig inte bara till en användargrupp utan till flera med den snygga designen och prestandan. ML248H är fungerar lika bra om du sitter och skriver en text, surfar på internet eller spelar dem senaste spelen. Att den drar lite ström på det är ju en ren bonus. 

DSC_8035

Fördelar:

+ Bra bild för att använda TN-panel
+ Låg strömförbrukning
+ Lätt att växla mellan olika bildlägen med Splendid
+ Snyggt utseende

Negativt:

– Går ej att justera skärmen i höjdled
– Något maffig skärmram 

Lägstapris på prisjakt.se: 

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Paul AnderssonJacob HugossonHenrik Berntsson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Henrik Berntsson
Admin

Stilren skärm med förbättrad bild för alla som inte vill betala IPS-priser mao. ser trevlig ut!

Jacob Hugosson
Medlem

Bra recension och riktigt snygg skärm!

Paul Andersson
Gäst

Riktigt intressant läsning måste säga .. Själv är jag ute efter en Bildskärm, men rekommenderar att köpa i farten? Jag har innan de agerar på http://www.proshop.se, men i om de har dessa typer. Eller kan du rekommendera andra webbutiker?