Återigen
är det dags för en recension av ett GeForce 4-kort, tidigare har
vi tittat på Gainwards varianter av GeForce 4 Ti-serien och vi var ganska
imponerade. För att undvika att tråka ut er med ännu en recension
av "samma kort" har vi valt att lägga upp innehåller
på ett annorlunda sätt denna gång. Och det är inte bara
recensionen som är annorlunda, Abits OTES, som vi snart ska få
se, är inte heller det vanligaste man kan hitta.


Kortet har främst
två utmärkande drag: Det första är OTES som betyder Outside
Thermal Exhaust System. Detta är ett avancerat kylningssystem med en
heatpipe i ren koppar och ett utblås ur datorn för att hindra att
varm luft bara cirkulerar innuti ditt chassi. Dett gör att vi kommer
in på den andra egenheten: Detta kort är egentligen klockat som
ett Ti4400, det vill säga minne och core på 275 MHz vardera istället
för den vanliga hastigheten på 250/250 eller 250/222.


Överklockaren
inom mig slog frivolter när jag såg den innovativa kylningen som
kortet är utrustat med och de högre klockfrekvenserna som kortet
kördes i. Nu ska vi ta en titt på om kortet verkligen håller
måttet.


Vid detta laget
förutsätter vi att ni är bekanta med nVidias nV25, det vill
säga GeForce 4 Ti, men om ni känner att ni vill meda mer finns det
information att hämta i våra arkiv.











































Abit Siluro GeForce 4 Ti4200 OTES: Specifikationer

Grafikkrets:
nVidia nV25 (A3 stepping)
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Antal
transistorer:

~63 milj.
GPU clock:
275
Minnes
clock:

550 Mhz
Ramdac:
(2) 350 Mhz
Minnesmängd:
64 MB
Minnestyp:
128-bit DDR-SDRAM, 3.6ns

In/Ut-utgångar:
VGA, DVI-I, S-Video In/Ut och Composite In/Ut
Extra
hårdvara:



1st Compositekabel

1st S-videokabel

1st S-Video -> Composite/S-Video-förgrening

1st DVI-I -> VGA-adapter
Mjukvara:


nVidia WHQLdrivrutiner, nVidia WDM-drivrutinerl, VGA-BIOS Flashtool,
Adobe Acrobat Reader, 3Deep. mm.
Fullversionsprogram:
WinDVD
Uppskattat
pris:

~2200 kr

Kortet ser ganska
läckert ut men jag blev lite besviken då jag såg att vi inte
fått ett kort med den svarta PCB som de första exemplaren hade.
OTES-kylningen, eller rättare sagt det plastskal som sitter runt den,
ser lite smått klumpig ut dock.










Abit GeForce 4 Ti 4200







Baksidan av
kortet.



Kortet är utrsustat med RAM från Hynix på 3.6 ns det vill säga 278 MHz (556
MHz DDR). Tyvärr har Abit valt att inte utrusta minnena med någon
form av kylning vilket vi fann underligt med tanke på den avancerades
OTES-kylningen för GPUn.
















OTES








"Ovanvåningen"

Som man kan se
på bilden till höger tar detta kort upp två platser, en AGP
och den intilliggande PCI-platsen. Kanske något att vara uppmärksam
på om man inte har så många lediga platser. Något
som slår en är också hur mycket kortet väger, tom. storebror
Ti4600 som är ett mycket längre kort får känna sig besegrat
på denna punkten. Fast om det är något att skryta med är
ju en annan femma.




För Video Ut har Abit valt att använda SAA7104E, nästan samma krets som
vi funnit på korten från Gainward. Upplösningen vid TV-ut
är begränsad till 800×600 och kvaliteten håller måttet
men är inget som utmanar ATi eller Matrox kort.















Tillbehör

Det är inget
direkt imponerande utbud av mjukvara som tillkommer. WinDVD är det enda
som är nämnvärt. Tyvärr är det inte den senaste inkarnationen
av programmet utan som vanligt för vi nöja oss med 3.x-serien.


En utförlig
manual på ett par olika språk med instruktioner för kortet
och framförallt mjukvaran imponerar. Just mjukvaran brukar tillverkarna
ta för givet att alla förstår sig på. Här föregår
Abit med gott exempel. Man får även till en liten marknadsföringsbroschyr
som handlar om OTES.


Det är också
roligt att se att Abit har valt att tillverka sina egna kablar som alla är
märkta "Abit Siluro". Vi hann dock inte göra några
tester på om kablaget höll bättre kvalitet än andra tillverkares
men det låter inte så sannolikt.


I de första delarna
av testet har vi valt att testa kortet för sig tillsammans med de nya 40.72-drivrutinerna
och vi ser hur kortet klarar sig mot Ti4200, 4400 och 4600. I en senare del
ser vi hur de nya Detonator 40 påverkat prestandan.










































Testsystem


Hårdvara
Processor:
Athlon XP 1900+ (1.6Ghz)
Moderkort:
QDI KuDoz 7/333-A (KT333)
RAM:
256MB PC2700 Crucial DDR-SDRAM
DDR333 @ Turbo
timings

Grafikkort:

nVidia GeForce 4 Ti4200 64 MB (250/500)
nVidia GeForce 4 Ti4200 128 MB (250/444)

nVidia GeForce 4 Ti4400 (128 MB, 275/550)
nVidia GeForce 4 Ti4600 (128 MB, 300/650)
Abit Siluro GeForce 4 Ti4200 OTES (64 MB, 275/275)


Hårddisk:

80GB Western Ditigal Caviar Special Edition

Ljudkort:


Nätverkskort:

D-Link DFE-530TX 10/100

Mjukvara
Operativsystem:
Windows XP Professional (Service Pack 1)
Grafikkortsdrivrutiner:
Detonator XP 40.72 och 31.40
Övriga drivrutiner:
VIA 4in1 v4.43

Testprogram:


Quake
3:Arena v1.32
3D Mark 2001 SE 330


Som ni ser har
vi valt att enbart testa nVidias GeForce 4 Ti-serie i denna recension. Vi
tyckte att det största intresset för recensionen var att se hur
Abits produkt skiljer sig från de "vanliga" korten. Senare
i testerna koncentrerar vi oss också på de nya Detonator 40.






Precis som vi såg
i vår förra recension är 128 MB oftast inget som ett kort
behöver i dagens läge. Bland de få spelen som verkligen ser
en ökning har vi Unreal Tournament 2003 och Jedi Knight II. Här
ser vi istället hur Abit OTES ligger på samma prestandanivå
som storebror Ti4400 vilket kostar cirka 1000-1500 kronor mer än Abits
produkt. Ti4200 med 128 MB som ligger på samma prisnivå som OTES
lägger sig en bekväm bit bakom. Hittills ser det mycket lovande
ut för Abit, frågan är om det kommer hålla i sig i högre
upplösningar då mer minne behövs.






I 1280×1024 börjar
vi se en lite underlig tendens minst sagt. OTES lyckas ta sig förbi Ti4400
i de två första testerna. Vad detta beror på mer exakt är
svårt att säga. De två fördelar som kortet skulle kunna
ha är att dess temperatur lär vara lite lägre samt att det
är en senare stepping (A3) än den vi har på de övriga
GeForce 4-korten. Dock är dessa två faktorer är dock inget
som borde kunna påverka prestandan i någon större utsträckning
alls (under 1% i alla fall).


Om man får
tillägga en subjektiv kommentar skulle jag säga att drygt 3000 poäng
i 3D Mark 2001 motsvarar full spelbarhet i de flesta spel. Alltså är
1280×1024 med 4x FSAA inte en omöjlighet för detta kort. Minst sagt
imponerande för ett kort i 2000-kronorsklassen.






Inte ens i 1600×1200
med 2x FSAA får Ti4400as större minnesmängd komma till rätta.
I testet ser vi även att kortet drar ifrån sina två Ti4200-syskon
med besked. I 1600×1200 med 4x FSAA behöver kortet ungefär 90 MB
för att fungera och således kan inte de två 64 MB-korten
slutföra testet. Som vi ser av resultatet är dock detta ingen att
hänga läpp över; inte ens Ti4600 klarar av att prestera spelbart
i detta läget så själva förlusten är enbart teoretisk.


Som vi skrev i senaste
recensionen tyckte vi inte att nVidias Detonator 40 var riktigt redo för
"prime time" och därför valde vi att då inte använda
dem. Problemen var buggar med både 3D och 2D, men även "skumma"
optimeringar som sänkte kvaliteten lite för mycket för att det
skulle kännas bra. Den drivrutinen var 40.41 sedan dess har nVidia släppt
ett antal uppdateringar och nu är vi uppe på 40.72. Vi kan med glädje
meddela att alla de problem som fanns med 40.41 nu är som bortblåsta.
Därför tänkte vi nu jämföra senaste Detonator 40 (40.72)
med senaste Detonator XP (31.40)
för att se hur långt på vägen nVidia kommit.







En minst sagt respektabel
ökningen sedan sist kan vi se. Prestandan i främst DirectX 8-baserade
applikationer har fått ett ordentligt lyft tack vare optimeringen av Vertex
och Pixel Shader-prestandan. Även med FSAA ser vi att optimeringarna gör
sitt för prestandan även i de situationerna där man kanske tänkts
sig att bandbredd skulle vara flaskhalsen istället för drivrutinerna.
Som vi kan se nedan gäller detta också till viss del för Open
GL också.
En tråkigare notering är dock att Anisotropisk Filtrering i Direct3D
är lika slött som vanligt. Dock var det verkligen på tiden att
nVidia gav oss användare kontroll över denna filtrering i deras egna
kontrollpaneler. Fram till Detonator 40 har man fått använda en tweaker
om man velat se högre kvalitet på texturerna i Direct3D vilket stört
många.





I Quake 3 är
vi begränsade av CPUn i 1024×768 och därför ser vi heller inga
skillnader beroende på vilken drivrutin vi använder. Med FSAA och
Aniso ser vi dock en liten skillnad. Skillnaden med FSAA är inte direkt
stor men den finns iaf där, Aniso har dock inte genomgått några
större förändringar då detta redan optimerades ordentligt
med Detonator 27.xx-serien.





Eftersom detta
är första recensionen där vi testar Aniso i Direct3D tänkte
vi ge er en liten bild av hur de olika lägena förhåller sig.
Som vi ser får prestandan en rejäl smäll redan av 2x Aniso
som tur är planar det ut mellan de olika Aniso-lägena. nVidia har
fortfarande mycket att jobba på här och det lutar åt att
det är en hårdvarubugg med multitexturing som orsakar denna dåliga
prestanda. Att det skulle vara mjukvarurelaterat låter inte sannolikt
med tanke på nVidias utomordentligt begåvade drivrutinsutvecklare.
Speciellt inte med tanke på att detta problemet funnits sedan dag ett
och har fortfarande inte rättats till.
Vi har haft stora problem med att lista ut hemligheterna bakom Aniso 1x och
0x. 0x är ju ganska själv klart skulle man kunna tro. Men vad är
1x då? 1x Aniso rent faktiskt är samma sak som 0x så frågan
är vad som gömmer sig bakom detta läge. Någonting är
det ju uppenbarligen, men vi kan varken se någon prestandaförändring
eller kvalitetsförändring som är värd att nämna.
Som det ser ut nu har vi par teorier: 1. 0x Aniso är "application
preference" det vill säga att drivrutinen överlåter valet
till mjukvaran medan 1x tvingar trilinear filtering (och tillåter även
Aniso genom mjukvaran. 2. 0x Aniso är bilinear filtering medan 1x är
trilinear. 3. De två olika lägena använder sig av olika hög/låg
LOD för texturkvaliteten.
Men som sagt det är enbart teorier från vår sida.














Detonator 40



Detonator 40 introducerar
en hel del nya saker som vi kan se. En ny smart liten sidomeny förhindrar
rörigheten som det kan bli när moderna grafikkort har allt för
många menyer/kontrollpaneler eller "tabs" som de kallas på
engelska.















Direct3D


Kantutjämning


Som vi kan se ovan
har det tillkommit lite trevliga saker. För det första ser vi att
nVidia äntligen lagt till Anisotropisk filtrering som ett val i Direct3D.
Och i kantutjämningsvalen ser vi en ny finess "ökad skärpa"
denna inställning gör att när FSAA är aktivt så
väljs nästa nivå av Aniso jämfört med det du ställt
in i kontrollpanelerna. Detta för att motverka den suddighet som FSAA
kan orsaka, speciellt när det rör sig om MSAA som GeForce 3 och
4 använder.
Huruvida "ökad skärpa" verkligen är lönt kan
man fråga sig. Oftast har man ju mindre prestanda att röra sig
med om man kör med FSAA så då är det nog snarare så
att man behöver sänka Aniso istället. Men extra valmöjligheter
är ju aldrig fel för den klåfringrige.














Refreshrate overrider


AGP-inställningar


Här hittar
vi två nya finesser där vi kan se att nVidia har lyssnat/tittat
på ATi. Till vänster ser vi en ny härlig funktion för
att åsidosätta refreshrates. Nu är det lätt som en plätt
att bli av med de enerverande 60 Hzen i Windows 2000 och XP. Tyvärr fungerar
denna inställning bara i Direct3D vilket är lite synd eftersom problemen
oftare uppstår i Open GL. Till höger hittar vi en annan detalj,
nämnligen AGP-inställningar i samma stil som ATis SmartGart. Här
finns en uppsjö av tweaks för att förbättra antingen prestandan
eller stabiliteten. Denna funktion är dock inte implementerad än
ordentligt så det ni se är bara ett skal som saknar all form av
funktionalitet. Man får fram denna gömda meny genom registret (på
samma sätt som man får fram överklockningsmenyn) här
kan ni ladda ner en registerfil som gör de nödvändiga ändringarna.
(Starta om datorn för att aktivera inställningarna.)














Överlagring


Rotation


Egenskaperna för
överlagring har fått en del nya alternativ, inga jättestore
förändringar men upplägget känns mer naturligt. En tredje
finess de "lånat" från ATi är skärmrotering.
Detta kan vara händigt för er med LCD-skärmar som vill experimentera
lite. Själv finner jag det hela ganska menlöst och tycker mest det
verkar finnas där som kuriosa.






Hur var det då
med kylningen som skulle vara så bra?
Den fina kylningen till trots lyckades vi som mest få upp coren i 300Mhz
och minnet i det samma (600 MHz DDR). Detta är något de flesta
Ti4200 på marknaden fixar för tillfället. Just coren (som
är den samma på alla GeForce 4 Ti) hade vi förväntat
oss mer av. Med tanke på den innovativa kylningen och dess A3-stepping
borde man lätt komma upp i ca 320 MHz trodde vi. Detta beror dock mycket
på tur då överklockningsförmågan självklart
skiljer från kort till kort.
Det bör nämnas att vi i ett sekundärt testsystem kunde få
upp hastigheterna ytterligare något till ca 310/610. Förklaringen
till skillnaderna ligger nog i systemens ambient temp. det vill säga
temperaturen i chassit.
En nackdel med ABITs OTES kylning är den höga ljudnivån på
fläkten. Den relativt lilla fläkten snurrar i hela 7200 varv per
minut vilket i sin tur genererar ett högt och vinande ljud. För
vissa är detta inget större problem men det är klart värt
att nämna så man inte blir överraskad vid ett eventuellt köp.







343 poäng
eller 0,4 % inte precis något man slår klackarna i taket över.
Värt att notera är dock att kortet nu ligger 400 poäng över
Ti4400 som kostar cirka tusen kronor mer, vilket leder oss till prisjämförelser.







Priserna på
GeForce 4 Ti har sjunkit en hel del sedan kortet lanserades. Det kortet som
inte riktigt hängt med i svängarna är just Ti440, det kort
som Abit OTES har visat sig vara värdigt att utmana. För att få
det hela lite mer bildligt tänkte vi ge er resultaten i 3D Marks per
krona. För detta har vi valt att ta poängen från läget
1600×1200 med 2x FSAA, dels för att komma förbi den CPU-begränsning
vi finner på 1024×768 men också för att verkligen pressa
korten till max.







Precis som anat
ligger Ti4400 sämst till i denan typen av mätning. OTES och vanliga
Ti4200 med 64 MB tar täten med råge och med tanke på prestandan
i OTES får man nog utmärka Abits produkt till bästa köp.


När jag började
att fundera på hur slutledningen skulle se ut måste jag erkänna
att jag var rätt negativt inställd till kortet. Men efter att ha
tänkt över priset och prestandan som var så snarlik Ti4400
så kom jag på andra tankar kvickt. Det som främst fick mig
negativt inställd var det faktum att kortet inte alls klockade så
bra som jag tänkt.


En detalj med
kortet som vi finner störande är att de valt att utrusta kortet
med så pass avancerad kylning för GPUn men sedan har de bara lämnat
minnena blottade. Dessutom är kortet "bara" utrustat med 3,6
ns minne till skillnad från vissa av konkurenterna som har 3,3 ns.


Kort
sagt är kanske inte ABIT OTES överklockarens dröm men det finns
stora potential. De flesta klarar sig kanske bättre på att köpa
ett billigt Ti4200 med snabbt minne och att de sedan själv moddar kortet
med ramsinks och en bättre fläkt för GPUn. Är man dock
ute efter ett billigt kort med prisvärd prestanda är Abits inkarnation
av Ti4200 ett ypperligt val.
Det är ju faktiskt det snabbaste GeForce 4 Ti4200 kortet på marknaden
för tillfället om vi ser till original klockfrekvenser. Vi räknar
då med massproducerade kort som finns åtkomliga i Sverige.



Vi kan också ännu en gång se att 128 MB minne för de
flesta lägen är irrelevant. Vid de få tillfällen där
det verkligen behövs är ändå prestandan för dålig
för att vara intressant.


Det
främsta målet med denna recension var att lyfta fram hur kortet
skiljer sig från andra GeForce 4 Ti och det är något kortet
gör på flera punkter. Först och främst är det den
mycket innovativa kylningen som kortet använder sig av men det som är
mest intressant är nog de högre klockfrekvenser som kortet har jämfört
med sina konkurrenter. Även om våra överklockningstester inte
var helt övertygande så var de mycket väl godkända och
beror troligen mer på otur med en lite sämre GPU. Trots allt så
är vi mycket nöjda med kortet och då speciellt dess pris/prestanda-värde
gör att kortet erhåller vår Redaktörens Val utmärkelse.





Fördelar:

+ Ypperlig prestanda till
ett rimligt pris

+ Enastående kylning
+ Klockat högre än motsvarande produkter

+ Bra 2D-kvalitet



Nackdelar:

– Tomt mjukvarupaket
– Klockade under förväntan
– Hög ljudnivå




Betyg: 8,5/10

Tack till Rotakorn som gjort recensionen möjlig!

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid