ARTIKEL  ATI har under många år varit synonymt med två saker, färgen rött och grafikkort. När ATI köptes upp av AMD under 2006 blev namngivningen av företagets grafikkort något luddigare även om varumärket ATI levde kvar. Nu sätter AMD sista spiken i kistan och pensionerar ATI när man samlar alla sina produkter under AMD.

AMD påbörjade en större omstrukturering av sina produktnamn på den mobila marknaden under 2009 med introduktionen av VISION. När man nu närmar sig sin första nya processorarkitektur på flera år har man beslutat sig för att se över hela sin produktportfölj och göra en sällan skådad höststädning.

amdvision

Den mest väntade nyheten är att AMD, inte helt oväntat, plockar bort sitt ATI-varumärke från marknaden. AMD menar att man i egna undersökningar fått tydliga besked på att många konsumenter och användare idag förknippar företagets grafikprodukter med AMD Radeon istället för ATI Radeon.

Av dessa resultat har man dragit slutsatsen att marknaden är redo, och till och med kan föredra att man enar sina produkter under ett ensamt varumärke, AMD.

Undersökningen som gjordes med ”grafik- och processormedvetna” deltagare visade att ATI helt enkelt tappat mycket av sin styrka som varumärke, något som nu AMD ser som ett bra tillfälle att sy om bland sina produktkategorier.

ATI Radeon kommer från och med 2011 att ersättas med AMD Radeon, samtidigt som ATI FirePro byter namn till AMD FirePro. De första produkterna som kommer att döpas AMD Radeon blir tillverkarens andra generations DirectX 11 grafikkretsar som lanseras under fjärde kvartalet 2010. Vilket betyder att vi härmed kommer kalla Northern Islands för AMD Radeon HD 6000-familjen.

AMD kommer till en början att lansera två nya uppsättningar logotyper där PC-tillverkare och partners själva får välja vilka logotyper man förser sina datorer med. AMD ville inte riktigt specificera i vilka situationer tillverkarna väljer endera logotyp, men tanken är ganska uppenbar.

amdvision4
AMD:s nya logotyper för grafikprodukter

Datorer med en komplett AMD-plattform bär AMD Radeon Graphics logotyper, medan datorer med exempelvis Intel-processor och AMD-grafikkrets bär logotyper som endast nämner Radeon eller FirePro Graphics. Vilket gör datortillverkare mindre benägna att hamna i onåd hos rivalen Intel.

amdvision5
AMD öppnar en dörr för konflikträdda datortillverkare


AMD passade något mer oväntat på att även avslöja en radikal förändring för sina processorvarumärken. AMD har under åren gjort sig kände genom processorserier som Athlon, Sempron och den nuvarande generationen Phenom. Men med sina första Fusion APU-kretsar runt hörnet menar AMD att det är hög tid att göra en förändring i, inte bara hur vi ser på utan även hittar våra processorer.

AMD VISION kommer att vara det varumärke man använder för sina Fusion-kretsar, vilket betyder att tidigare processorserier helt enkelt kommer att fasas ut från marknaden när nu AMD går in i nästa processorgeneration.

På den mobila marknaden har man Ontario som lanseras redan under fjärde kvartalet 2010 samt Llano som tar APU-konceptet till desktops under nästa år. Dessa processorserier kommer alltså att lanseras under VISION.

Vilka produktnamn och hur AMD kommer att särskilja på mobila, desktops eller för den delen olika prisklasser återstår att se. Tanken är att fortsätta marknadsföra produkter inte med produktnamn utan med fokus på vad produkterna är utvecklade för, ett tankesätt man introducerade med AMD VISION för den mobila marknaden. En satsning som gjort att tillverkaren plockat marknadsandelar från Intel just på den mobila marknaden det senaste året.


AMD VISION som det uppdelas för den mobila marknaden,
vilket kan ge en indikation om vad som väntar för desktopprodukterna.

Hur detta kommer att kunna överföras på den stationära marknaden är oklart. Men det som verkar desto klarare är att VISION är AMD:s framtid och förutom sin egen företagslogotyp är det endast servermarknadens Opteron-plattform som ser ut att leva kvar i sin nuvarande form.

Anledningen till att AMD gör sin omstrukturering just nu är utan tvekan ett tecken på den storsatsning man planerar för Fusion och sin nya familj av APU-kretsar. Samtidigt är vi det också uppenbart att AMD har ett större självförtroende på marknaden sedan Intel hamnat i onåd med FTC för konkurrenshämmande metoder.

För ett år sedan hade det nog varit få datortillverkare som vågat, eller rättare sagt fått, slänga på AMD-klistermärken på sina Intel-datorer.

Vi tycker det är tråkigt att se hur ATI Technologies numera blivit helt uppslukat av AMD, men så länge företaget fortsätter att utveckla kraftfulla grafikkretsar är vi beredda att förlåta dem. Kan AMD ro iland ett vettigt upplägg för sin VISION-märkning kan även detta bli en positiv förändring, speciellt för mindre insatta datoranvändare. Det riktiga mandomsprovet lär komma med Llano och Bulldozer senare under 2011 då hela den stationära plattformen ska omstruktureras.

amdbrand
AMD bantar antalet varumärken drastiskt under nästa år

Subscribe
Notifiera vid
7 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
flopper
flopper
13 Årtal sedan

gillar deras nya logo.

nu skulle de behöva anställa mig för deras PR/kommunikations department 😉

Swedish Berserk
Swedish Berserk
13 Årtal sedan

AMD Radeon logotyperna är riktigt stilrena! Sen att sätta alla CPU:er under Vision namnet känns lite luddigt. Visserligen känns kanske Athlon III och Phenom III lite väl tokigt! Vi får se hur detta utvecklar sig.

mattan
mattan
13 Årtal sedan

Det kommer nog bli bra, men jag kommer alltid tänka ATI när jag tänker på grafik… 🙂

The Mutt
The Mutt
13 Årtal sedan

Schysst att man bara kan lyssna på musik med det simplaste grafikkortet…..
Att rippa en cd är ju som bekant en grymt grafikkrävande uppgift. 😉

Mean Machine
Mean Machine
13 Årtal sedan

[quote name=”The Mutt”]Schysst att man bara kan lyssna på musik med det simplaste grafikkortet…..
Att rippa en cd är ju som bekant en grymt grafikkrävande uppgift. ;)[/quote]
Se det såhär då: hur många Intel-grafikkort kan du lyssna på musik med? AMD påpekar nog främst att alla grafikkort har inbyggda ljudkort.

(Jo, jag är sen till partyt, men jag kan inte låta bli.)