Catalyst är
ATi’s initiativ för förbättrade drivrutiner och mjukvara. ATi
hamnar ofta i blåsväder på grund av deras drivrutiner, inte
minst när de introducerar ny hårdvara. I denna första del tar
vi en titt på de nya drivrutinerna 6094: Catalyst 2.1 och det tillhörande
verktyget SmartGart. Catalyst består av mer än bara drivrutiner och
i framtida delar kommer vi ta en titt på de andra komponenterna:

  • Multi Media
    Center 7.7 mjukvara
  • Remote Wonder
    drivrutiner och SDK*
  • Hydravision
    drivrutiner
  • WDM drivrutiner

*(Software Development
Kit)

Utöver själva
mjukvaran och drivrutinerna så utlovas också bättre support
och snabbare uppdateringar. I denna serie artiklar har vi främst tänkt
rikta in oss på användarvänlighet, funktioner och utseende.
För prestanda finns det redan tonvis med jämförelser på
Internet dock tar vi en snabb titt på hur det går med grundläggande
Open GL och Direct3D prestanda.

Det första
vi tänkte titta på är drivrutinernas egenskaper. Även om
bilderna inte avslöjar det direkt så är hoppet mellan senaste
drivrutinen och Catalyst 2.1 ganska stort. Från version 6071 till 6094,
hoppen på själva komponenterna (Direct3D och Open GL) är ännu
större. ATi har onekligen kommit en lång väg sen deras första
officiella 3276-drivrutiner. Dessa var som nämnt plågade av buggar,
icke fungerande funktioner och dålig prestanda. För att skilja mellan
de olika delarna av Catalyst kommer vi hädanefter referera till Catalyst-drivrutinerna
som 6094.














6094 Egenskaper


6071 Egenskaper

På delen
kallad Alternativ hittar vi ett par enkla inställningar. Man kan ställa
in huruvida ATi’s lilla taskbar ikon ska visas eller ej och så vidare.
En bra funktion som förbättrats på Catalyst är att man
kan stänga av samtliga varningsmeddelanden vilket sparar en en hel del
klickande på "OK". Vidare till Open GL så får vi
se att ATi verkligen jobbat på att vi ska få lätt men stor
kontroll över inställningarna.














6094 Open GL


6071 Open GL

Som ni ser på
bilderna har Open GL och Direct3D delarna fått mycket mer likartat utseende
i Catalyst-versionen.














6094 Direct3D


6071 Direct3D

En av de trevligaste
nyheterna är att man fått en hel del förinställda alternativ
att välja på. Fult men snabbt till långsamt men snyggt så
att säga. Dock är detta en sanning med modifikation, egentligen skiljer
det inte så värt mycket mellan de tre första alternativen: Optimal
Prestanda, Hög Prestanda och Balancerad. Intressant börjar det bli
vid Hög Kvalitet då Anisotropisk Filtrering blir aktiverat med 8x.
Med optimal Kvalitet ökas den Anisotropiska filtreringen till 16x och på
detta lägger man till 2x Quality Smoothvision (det vill säga FSAA).
Två nyheter är Texturinställningarna och Mipmap-detaljnivå.

En annan nyhet
är att man delat upp inställningarna i två sektioner. "Expertinställningar"
finns nu under det alternativ som heter Kompabilitetsinställningar.














6094 Open GL Kompabilitet


6094 Direct3D Kompabilitet

I tidigare drivrutiner sparande
man plats genom att ha separata sektioner för Smoothvision och Anisotropisk
Filtrering istället, den nya layouten är minst sagt smidigare.














6071 FSAA


6071 Aniso


Vissa saker har
inte ändrats i layouten men vi tänkte ändå ta en snabb
genomgång för er som inte är bekanta med ATi sedan tidigare.














Färg


Game Gamma

Färgkalibreringen
och ljus-inställningarna är något som ATi skrutit om på
sitt Radeon 8500. Catalyst är den första drivrutinen som verkligen
fungerar som den ska i frågan om gammainställningar. Rent utseendemässigt
är det dock ingen skillnad på kontrollpanelerna. En bra funktion
är Game Gamma, många har problem med att, främst Open GL-baserade,
spel är för mörka men med Game Gamma är det lätt att
råda bot på.

Ett annat område
som ATi stoltserar med är Monitor och TV-funktionalitet. Här kan man
ställa in allt från refreshrates till vilken region TV-Out ska använda.













Displays

Vid skrivandet
av denna artikel hade vi bara tillgång till en CRT-Monitor för testmaskinen
och därför uteblir TFT-kontrollpanelerna.















Attribut


Justeringar


Avancerat

På första
bilden Attribut ser man kontroll över DDC. DDC är ett system där
monitorn "berättar" för Operativsystemet vilka upplösningar
och refreshrates som den klarar av. Justeringar bjuder inte på några
underligheter men kan vara bra för dem som kanske har bristfälliga
kontroller för positionering på själva monitorn. På sista
bilden finns där däremot en intressant inställning: Samansatt
(Composite). På vissa typer av monitorer kan denna inställning öka
skärpa och färglyster något. Ett trevligt tillägg som de
flesta nog går miste om.
















Attribut








Justeringar








Avancerat


Format

ATi är världsledande
med sitt TV-Out-stöd. Här finns funktioner för flimmerborttagning,
skärpa, konstrast, färgmättnad och massvis med andra godsaker.
På Justeringar saknas en kryssruta som heter "Overscan" med
denna kan man få bort de svarta ränder som finns överst och
underst av TV-bilden. Av någon anledning har ATi valt att göra denna
knapp gömd och den går enbart att få fram genom en ändring
i systemregsitret. Med eller utan Overscan så plågas ändå
inte ATi av den ram av svarta kanter som många andra grafikkort lider
av på sitt TV-Out.













Overlay


En trevlig nyhet på
Radeon 8500 är Overlay Theatre Mode. Denna funktion går så att
en videokälla som spelas upp, medan man kör TV-Out eller flera monitorer,
automatiskt projiceras på den andra monitorn (eller TV:n). Till exempel
om man har TV-Out igång och sätter igång en DVD-film så
kan man lugnt fortsätta arbeta med vad man än höll på med
medan DVD:n spelas upp på TV:n, även om man minimerar spelaren på
monitorn. Utöver denna funktion finns här grundliga kontroller över
färg- och ljus-inställningar för videokällor. Theatre Mode-stödet
har blivit mycket mer robust i Catalyst-drivrutinerna och dessutom har tidigare
problem med prestandan slätats ut.

ATi har verkligen
arbetat hårt för att ge användaren så mycket kontroll
över sin mjuk- och hårdvara som möjligt. Det nya verktyget SmartGart
är visserligen gömt med genom att skriva atiprbxx.exe /g
i Kör på startmenyn får man igång detta smarta verktyg.













SmartGart


I
SmartGart kan man ändra på grundläggande AGP- och PCI-inställningar.
Bland annat kan man aktivera Fast Writes här för en gnutta extra prestanda.
Verktyget kan även stänga av till exempel Fast Writes om datorkonfigurationen
som just du har är känd för att orsaka problem med denna inställning.
Personligen saknar jag val för Side Band Adressing, DMA/DiME-inställningar
och så vidare. Förhoppningsvis kommer ATi att fortsätta utveckla
detta verktyg ännu mer i framtiden.


Nu kommer vi till
den del som många nog väntat på: Prestandan. Hur mycket skiljer
de nya drivrutinerna sig från äldre? För att ta reda på
detta har vi valt att testa de nya drivrutinerna mot 6071 igen. Vi har även
testat de nya förinställda lägena för att se hur mycket
de skiljer sig.

Testbädden
vi använt oss av är inte den hetaste men bör representera en
"genomsnittlig" användares dator ganska väl.

Testsystem
Hårdvara
Processor:
AMD
Athlon 1300 MHz
Moderkort:
MSI
K7T Pro 2-A (VIA KT133)
RAM:
384MB
PC133 Apacer SDRAM Cas 2
Grafikkort:
ATi
Radeon 8500 64 MB 275/550 MHz
ATi Radeon (7200) 64 SE ViVo 198/396 MHz
Hårddisk:
19.4
GB Seagate barracude II ATA66
Ljudkort:
Soundblaster
PCI 128
Nätverkskort
:
Surecom
EP-320X-R 10/100 Mbit
Mjukvara
Operativsystem:
Windows
XP Professional (Svenskt)
Grafikkortsdrivrutiner:
6071 och 6094 (Catalyst 2.1)
Övriga
drivrutiner:
DirectX
9.0
VIA 4in1 v4.40
Testprogram:
Benchmarks:
Direct3D: 3D Mark 2001 SE
Open GL: GL Excess 1.1a FULL

Kvalitetstester:
Direct3D: Project Eden 1.0.0.0
Open GL: American McGee’s Alice 1.0.0.1

Upplösningen
1024×768 med 32 bitars färgdjup är använt i samtliga tester.
Ingenting är överklockat eller tweakat.






Vi börjar
med en titt på Direct3D-prestandan i 3D Mark 2001 SE ett test, som oavsett
vad tillverkaren påstår, till största delen förlitar sig
på DirectX 7.0-funktionalitet. Som man kan se i diagrammet bjuder knappast
Catalyst på ökad prestanda. 2 3D Marks är väl inom felmarginalen
för detta test och skillnaden motsvarar långt ifrån ens 0.5
frames per sekund.






För att bedöma
skillnaderna mer noga går vi över till att titta på den procentuella
skillnaden och här börjar det bli intressant. Som vi kan se bjuder
inte Optimal eller Hög Prestanda på några nämnvärda
prestandaökningar. Skillnader i kvaliteten är dock märkbar och
därför kan vi inte rekommendera att någon använder dessa
nya lägen. Hög Kvalitet är samma läge som Balancerad fast
med 8x Anisotropisk Filtrering som tillägg. Som man kan se är prestandan
med denna inställning helt otrolig. Enbart en 4.48% prestandaförlust,
när man går från Bilinear Filtering till 8x Anisotropisk Filtrering,
krossar allt motstånd i fråga om prestanda. När vi går
vidare till Optimal Kvalitet tar prestandan en hård törn. Detta läge
introducerar 16x Anisotropisk Filtrering och 2x Quality Smoothvision (Supersamplad
FSAA) och prestandaförlusten ligger på cirka 34 procent. Som referens
kan man dock nämna att ett Radeon 7200 på samma rigg plockade hem
3699 poäng (det vill säga 19% mindre) utan Anisotropisk Filtrering
eller FSAA.













Kvalitetsskillnader

Tittar man noga
på marken på bilderna kan man se en trend av ökad texturkvalitet
genom alla bilderna. Bilden längst till vänster, Optimal Prestanda,
är klart suddigare än bilden i mitten, Balancerad. Den sista bilden,
Optimal Kvalitet, visar en av de största svagheterna med Smoothvision:
vid 2x Quality Smoothvision bearbetas inte vertikala kanter. Detta blir mycket
uppenbart på stolpen mitt i bild och man hade ju hoppats på att
ATi rättat ut detta i Catalyst. Konstigt nog ser man också att texturerna
blir lite suddigare i Optimal Kvalitet än Hög Kvalitet. Enda rimliga
förklaringen vi kan komma på just nu är att det är FSAA:n
som orsakar suddigheten men det verkar ändå underligt eftersom Supersamplad
FSAA bör öka skärpan snarare än att göra det suddigare.


För att testa
Open GL-prestandan använder vi GL Excess 1.1a, ett grundläggande Open
GL 1.2-test. Till skillnad från 3D Mark 2001 SE är GL Excess mycket
mer begränsat av system-RAM och CPU.






Trenden är
väldigt lik den vi såg i 3D Mark 2001 SE. Här kan vi dock se
att ATi har förbättrat prestandan sen den äldre drivrutinsversionen
6071.






Anisotropisk Filtrering-prestandan
är inget annat än makalöst i detta test. 0.95% prestandaskillnad
mellan Trilinear Filtering och 8x Anisotropisk Filtrering ser osannolikt ut
på pappret men resultatet är bekräftat genom åtskilliga
tester. För att verkligen försäkra oss om resultatet provade
vi även att höja den Anisotropiska Filtreringen till 16x samt "Texturinställning"
till Optimal Kvalitet. Dock återspeglar detta test inte prestandaskillnaderna
under "normala" omständigheter













Kvalitetsskillnader

I Open GL har ATi
inte nått lika långt med sina optimeringar och de nya förinställda
lägena verkar inte göra någon större skillnad. Detta går
hand i hand med de testresultat vi fick i GL Excess. Bildserien går från
Optimal Prestanda till vänster till Optimal Kvalitet till höger. Hög
Kvalitet ger märkbart bättre skärpa i texturerna, tack vare 8x
Anisotropisk Filtrering, som man kan se på texten på skylten. Optimal
Kvalitet är ännu skarpare och här har Smoothvision även
gjort sitt för att reducera taggiga kanter. Skillnaden i texturkvalitet
mellan Optimal Prestanda och Balancerad är knappt märkbar och man
kan bara hoppas att ATi kommer göra skillnaderna "kraftigare"
i en framtida uppdatering.

Det bör tilläggas
att ATi’s inställningar för LOD inte har fungerat på länge
i deras drivrutiner och förmodligen är det detta ATi syftar på
när de säger att Open GL-delen av Catalyst inte är "optimerad"
än.


Drivrutinsdelen
av Catalyst lämnar ett trevligt intryck, dock är det mest kosmetiskt.
Prestandan är inte märkbart bättre än senaste 6071-drivrutinen
och de nya förinställda lägena är i princip menlösa.
I en framtida uppdatering får vi hoppas att Open GL-delens texturinställningar
fungerar samt att de gör större skillnad än vad som visades i
Direct3D. En sak som ATi dock har jobbat på är Anisotropisk Filtrering-prestanda.
Som det ser ut nu finns det inte en anledningen i världen som hindrar alla
ATi-användare för att konstant köra med 16x Anisotropisk Filtrering
i samtliga applikationer. ATi har verkligen jobbat på att släta ut
alla buggar och i de 15-talet spel vi testat fann vi inga spår av oönskat
beteende.

Att buggarna är
borta och att prestandan fått en renovering är ingen nyhet. Redan
med 6043 och senast 6071 fick de bort de värsta buggarna och ökade
prestandan rejält. Det som är kvar nu är finputsning och med
detta har ATi lyckats vad det gäller kontrollpanelernas layout och deras
SmartGart-verktyg. Dock krävs det nog att de förinställda lägena
Optimal Prestanda, Hög Prestanda och Balancerad skiljer sig mer från
varandra både vad det gäller prestanda och kvalitet. En av de störigaste
sakerna är till vårt stora förtret fortfarande kvar: 2x Quality
Smoothvision påverkar inte vertikala kanter. Man börjar undra om
detta är ett knep för att skapa en "illusion" av bättre
prestanda eller om det verkligen är någon form av problem.
(För er som är observanta på det svenska språket kan vi påpeka att "Balancerad"
är en felstavning på ATi’s sida.)

De starka områdena
som de brukar överglänsa nVidia inom: TV-Out och 2D-Kvalitet är
kvalitetsmässigt något bättre i Catalyst. En tråkig nyhet
är dock att 2D-prestandan är marginellt sämre, speciellt i Windows
XP (där den verkligen behövs det vill säga). Som en "sidenote"
kan vi nämna att Catalyst har problem med vissa program som fixar refreshraten,
främst RefreshLock som orsakade att monitorn helt enkelt inte initierades
när Windows startar (skärmen "slocknade" helt enkelt när
man bootade Windows). En ominstallation av programmet löste problemet som
förbryllade oss rejält till en början.

ATi har en bit
kvar på vägen men man kan kallt konstatera att om de haft drivrutiner
av denna kvalitet då Radeon 8500 släpptes så hade historien
sett annorlunda ut. Med tiden har Radeon 8500 blivit överlägset ett
GeForce 3 Ti500, något som det egentligen borde varit redan när det
släpptes. Det har tagit rätt lång tid innan de nådde denna
överlägsenhet så nu när de säger att de siktar mot
GeForce 4 Ti4200 blir man lite skeptisk. För att nå den typen av
prestanda krävs mer än uppdaterade drivrutiner. Men det är alltid
välkommet med gratis prestanda och funktioner så Catalyst är
verkligen ett steg på rätt väg inom det område där
ATi har problem med dåliga rykten. RV250 och R300, ATi’s kommande grafikkort,
är en av anledningarna att de introducerat dessa drivrutiner. Förhoppningsvis
kommer ATi inte begå samma misstag ännu en gång med dåliga
drivrutinerna till introduktionen av ny hårdvara.

Catalyst består
som sagt av mer än bara drivrutiner för grafikkortet. I nästa
del kommer vi ta en titt på nya MMC 7.7 och WDM (infångningsdirvrutiner).
MultiMedia Center är ATi’s egna mjukvarupaket för mediauppspelning
och -insamling. I den tredje och sista delen tar vi en titt på nya Hydravision,
ATi’s multimonitormjukvara, och Remote Wonder drivrutinerna samt en ingående
koll på ATi’s (påstådda) förbättrade support.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid