Vi har kikat närmare på ATIs nya flaggskepp på grafikkortsmarknaden. Radeon X1900 XTX har tillbringat lite tid i vårt testlabb och utöver vanliga prestandatester blev det lite rolig överklockning med både luft och vatten.


Så var det dags igen. Det sprudlar om grafikkortsmarknaden och tillverkarna spelar ett multinationellt schack med

spelpjäser i form av grafikkort, papperslanseringar och medieuppdåd. För lite drygt ett halvår sen visade det sig att

allt inte stog rätt till med ATIs grafikkrets vid namn R520. På grund av ett retligt transistorproblem var man fast på

spelplanen och nVidia fick ett prestandamässigt övertag under nästan 4 månader. När så väl R520 kom ut på marknaden i

november hade nVidia sparat undan dess bäst klockande kretsar till vad som skulle komma att bli 7800GTX512 och också det

snabbaste grafikkortet på marknaden. Nu var det dock slut med sluga drag och istället gick turen över till ATI som

parallellt med R520 också utvecklat en annan krets under kodnamnet R580. Med mognad 90nm-tillverkningsprocess och flera

förbättringar av kärnan var det nu verkligen dags för ATI att göra en rockad och komma igång på spelplanen igen.






Den 24:e januari tillkännagav ATI officiellt sin nya serie grafikkort vid namn X1900 med den uppenbara inriktningen på

att ta tillbaka prestandatronen. De kort som ingår i denna serie består i dagsläget av X1900XTX, X1900XT, X1900AIW

(All-In-Wonder) och det återstår att se om ATI kommer att lansera något kort motsvarande X1900XL. I den här recensionen

ska vi ta oss en närmare titt på det snabbaste kortet, X1900XTX, och se hur det beter sig i några vanliga spel för att till sist göra en överklockningsutvärdering.



Vi börjar med att kika på specifikationerna.



Eftersom kortet i mångt och mycket är väldigt likt X1800-seriens kort så hänvisar vi den som är intresserad av att veta mer om dessa kretsar till våra två tidigare recensioner som är mer djupgående. Dessa går att hitta här:



:: ATI Radeon X1000-serien ::

:: X1000-familjen – Prestanda och

Bildkvalité ::








Det är som sagt inte mycket som skiljer R580 från R520 då båda bygger på samma arkitektur. Den största skillnaden att man har utökat antalet ”Pixel Shader”-enheter från 16st till hela 48st. Här ovan ser vi en schematisk skiss över de 12 shader-knippena som vardera innehåller 4st beräkningsenheter. Detta innebär tyvärr inte att prestandan är tredubblad jämfört med X1800-korten då dessa fortfarande delar funktioner mellan varandra. Det krävs också mer än bara shader-prestanda för att ett grafikkort ska vara effektivt. Vi tar och listar några huvudsakliga egenskaper för X1900-serien jämfört med X1800-serien.


Grafikkortsjämförelse
X1900XTX X1900XT X1900XT CrossFire X1900AIW X1800XT X1800XL
Utvecklingsnamn: R580 R580 R580 R580 R520 R520
Tillverkningsteknik: 90nm 90nm 90nm 90nm 90nm 90nm
Antal transistorer: ~384 Miljoner ~384 Miljoner ~384 Miljoner ~384 Miljoner ~320 Miljoner ~320 Miljoner
Antal pixel shaders 48 48 48 48 16 16
Antal vertex shaders: 8 8 8 8 8 8
Frekvens kärna: 650MHz 625MHz 625MHz 500MHz 625MHz 500MHz
Frekvens minne: 1550MHz 1450MHz 1450MHz 960MHz 15000MHz 1000MHz


Allt som allt är det inledningsvis 4st olika versioner i X1900-serien. Högs upp har vi XTX-kortet som inte helt oväntat har högst klockfrekvens på både kärnan och minnen. Efter det kortet har vi två stycken XT-kort med aningen lägre klockfrekvenser, det ena utrustat för att kunna köra med dubbla grafikkort i det som ATI kallar CrossFire. Dessa tre kort har alla en kylare av dual slot typ, vilket innebär att kylaren tar upp en extra fysisk plats, och man kan således inte använda porten direkt under kortet. X1900 All-In-Wonder-kortet är däremot smalare och inskränker inte på någon ytterligare plats. De som är bekanta med ATIs AIW-kort förstår att det är frågan om ett fullutrustat multimediakort med bland annat TV-tuner och video-in. Detta kort har på grund av den tunnare kylanordningen fått avsevärt lägre klockfrekvenser på både kärna och minne.



Vi tar och tittar på själva kortet.

















Vid första anblick är det inte helt lätt att urskilja ett X1900-kort från ett X1800-kort. De delar båda samma utformning av kylaren och referenskorten är också väldigt lika när det gäller färger och dekaler. Börjar man titta närmare ser man att ATI har biffat upp spänningsdelen på kortet för att klara av att leverera tillräckligt mycket ström och stabila spänningar till kärnan. Fem-stegs spänningsreguleringen från X1800-korten har blivit utökad till sju, vilket skvallrar om att strömförbrukningen har klivit upp ett snäpp.

















Vi fortsättar att dissekera kortet och när väl kylaren är lossad avtäcks själva hjärnan i kortet. Kärnan måste anses rykande färsk då den enligt märkningen producerades så sent som vecka 50 förra året. Minnena är tillverkade av Samsung och beteckningen BJ11 berättar för oss att minnena är specificerade till 1800MHz DDR-hastighet, vilket betyder att vi borde ha tämligen god marginal vid överklockningen.



Vi tar och kikar vidare på kylanordningen.
















Kylaren är av modell kraftig när vi pratar orginalkylare. Materialet är förstås koppar och man har även använt sig av två heatpipes för att öka

värmeavledningsförmågan. Själva kontaktytan mot kärnan är dock inte helt jämnt utan man känner spår efter maskinbearbetningen när man drar nageln över den.









Här har vi hjärtat i kortet som ser till att hålla kärnan inom rimlig temperatur. Fläkten är specificerad till 5W vid 12v och helt styrd via mjukvara för att

också hålla ljudnivån i schack. Slutligen har kortet, liksom alla andra prestandakort, en 6-pins PCI Express-strömkontakt för att förse kortet med

tillräckligt med ström.



Vi listar testsystemet inför prestandatesterna.

















































Testsystem
Hårdvara
Moderkort Abit Fatal1ty

AN8 SLI, BIOS 19

Processor AMD FX-57 (San Diego,

0512MPMW)

Minne Corsair XMS3200 2x512Mb (BH-6)
Grafikkort ATI Radeon X1900XTX
nVidia 7800GTX512
Nätaggregat OCZ PowerStream 520W
Mjukvara
Operativsystem Windows XP (SP2)
Drivrutiner nForce 6.70
Catalyst 8.203
ForceWare 81.89
Monitoringprogram Fraps 2.5.0
Testprogram
3DMark2001 (3.3.0)
3DMark03 (3.6.0)
3DMark05 (1.2.0)
Battlefield 2
Colin McRae 2005
Call of Duty 2 – Demo
Doom 3 (1.0.1262)
Far Cry (1.32)
Half-Life 2
Need For Speed Underground 2
Unreal Tournament 2004 (v3399)


Vi har valt ett identiskt testsystem med våra tidigare referenstester för att göra jämförelsen så exakt som möjligt. En

väsentlig skillnad är grafikkortsdrivrutinerna som är nyare för både ATIs X1900-kort och nVidias 7800GTX512. För att

simulera resultaten för ett X1900XT-kort underklockade vi XTX-kortet till samma specifikationer som XT-versionen.



På grund av kraftigt förändrade förutsättningar i vissa spel sedan testet med övriga X1000-serien har vi valt att

exkludera vissa spel. Dessa kommer till senare prestandajämförelser att ersättas av aktuellare spel, men tyvärr inte till

detta test då vi inte längre har kvar GTX512-kortet.



På nästa sida bedömer vi ljudnivå och mäter effektutveckling.





Ljudnivå

Vi var inte helt nöjda med ljudnivån på X1800-seriens kort när vi recenserade de korten i höstas. Därför blev det extra

intressant att se om ATI hade gjort några förändringar av kyl- och fläktanordningen sen dess. Även fast kylaren ser

identisk ut med X1800-kortens så hade vi hoppats på att man tystat ner fläkten en aning. Våra förhoppningar grusades tyvärr redan under första uppstarten då det karaktäristiska ljudet från X1800-korten var tillbaka. Kortet reglerar

varvtalet på fläkten efter temperaturen precis som X1800-kortet vilket gör att ljudnivån är acceptabel när grafikkortet

inte belastas. Vid belastning ökar sen ljudnivån och beror mycket på temperaturen i chassit. Ljudnivåmässigt ligger

kortet tyvärr långt efter nVidias 7800GTX512 som även under full belastning är tystare än X1900-kortet oavsett

belastning.





Effektutveckling

Vi mäter effektutvecklingen för hela systemet med en Ampere-meter inkopplad precis före nätaggregatet. Det är alltså inte

enbart grafikkortens effektutveckling som ingår i siffrorna nedan. X1900-kortet har fått högre frekvenser än X1800-serien

och även ett större antal transistorer vilket gör att effektförbrukningen ökar. Vi ser också att ATI har använt sig av en

kraftigare spänningsdel jämfört mot X1800-serien vilket också tyder på att strömförbrukningen har ökat. Låt oss se vad

siffrorna säger.
















Som vi ser så drar kortet en ansenlig mängd mer ström än nVidias värsta kort. Vi passade också på att mäta upp

temperaturerna hos kortet efter en stunds intensivt testande. På bilden anger ”T1” temperaturen på kylflänsen och ”T2” temperaturen på luften precis baktill vid utblåset på kortet. Temperaturer på upp emot 70C i ett öppet system är verkligen häpnadsväckande. Det positiva med kylanordningen är att all värme dumpas ut utanför datorn.



Nu är det dags att testa kortet. Först ut är några syntetiska tester.

















Trots att 3DMark2001 är kraftigt systembegränsat med denna konfiguration så ser vi att X1900-korten utför sin uppgift väl

och är snabbare än alla andra kort. I 3DMark03 är det dock inte lika lätt där GTX512-kortet visar väldig styrka och

lämnar en lucka på över 1500 poäng ner till nästa kort. I 3DMark05 får X1900-kortet sträcka ut rejält och visar prov på

rejäl prestanda. X1900XTX-kortet vinner med över 2000 poäng över GTX512-kortet med ett resultat som för ett år var

praktiskt taget omöjligt att slå ens med 2 kort i SLI, vilket ger en fingervisning om hur snabbt grafikkortsprestandan

går framåt.



Näst ut är en uppsättning speltester och först ut är Battlefield 2.


Inställning: Värde:
Overall Quality High
Terrain High
Effects High
Geometry High
Textures High
Lightning Medium
Dynamic Shadows High
Dynamic Light High
Viewing Distance 100%





















X1900-korten har inga som helst problem att plocka hem prestandatronen i Battlefield 2. I likhet med X1800-korten klarar X1900-korten FSAA och AF utan problem och tar inte en speciellt stor prestandaträff när dessa aktiveras.



Nästa spel ut är Call of Duty 2.


Inställning: Värde:
Number of Dynamic Lights High
Model Detail Normal
Z Feather Smoke Everything
Number of Corpses Insane





















Call of Duty är helt klart ett av våra tyngsta speltester men även fast FPS:en är relativt låg så är det spelet spelbart

ner till 30FPS. X1900-korten klarar utmaning bäst bland korten men tappar av någon outgrundlig anledning lite mark när

FSAA och AF är aktiverat, vilket är helt omvänt mot vad vi har sett annars. Kortet är fortfarande färskt och det kan

komma drivrutiner som plockar fram mer prestanda i detta spel.



Nästa spel är Far Cry.


Inställning: Värde:
Texture Quality Very High
Texture Filter Quality Trilinear
Particle Count Very High
Special Effects Quality Very High
Environment Quality Very High
Shadow Quality Very High
Water Quality Very High
Lightning Quality Very High





















nVidias 7800GTX512 går ut hårt och lyckas plocka hem en seger i första omgången. I lite högre upplösning plockar X1900XTX-kortet tillbaka ledningen och när FSAA och AF aktiveras så vinner X1900-korten med en betryggande marginal.



Näst ut är Half-Life 2.


Inställning: Värde:
Model Details High
Texture Details High
Shader Details High
Water Details Reflect World
Shadow Details High
HDR None





















ATI visar upp god prestanda i Half-Life 2 och till och med X1800XT-kortet får möjlighet att gå om GTX512-kortet. X1900-korten är ohotade i ledningen oavsett inställningar.



Nästa spel är Doom 3.


Inställning: Värde:
Special Effects Yes
Enable Shadows Yes
Enable Specular Yes
Enable Bumpmaps Yes





















nVidia har alltid presterat bra i Doom 3 och detta är inget undantag den här gången. GTX512-kortet fixar hem en grön

seger till den gröna sidan och till och med det vanliga GTX-kortet lyckas trycka in sig emellan XT och XTX-korten. Vid

högre upplösning och FSAA tar dock XT-kortet tillbaka tredjeplatsen tack vare effektivare kantutjämning och filtrering.



Härnäst står två stycken bilspel på tur och först ut är Colin McRae 2005.


Inställning: Värde:
Texture Quality High
Drawing Distance 10 (max)
Post Processing Effects Yes





















Här ser vi ytterligare bevis på ATIs effektiva kantutjämning och filtreringsalgoritmer. Utan FSAA så vinner GTX512-kortet, men med FSAA så ser vi att till och med ATIs X1800-kort passerar GTX512-kortet.



Nästa bilspel är Need For Speed Underground 2.


Inställning: Värde:
Level of Detail Max
Car Reflection Update Rate Max
Car Reflection Detail High
Car Shadow Max
Car Headlight On
Car Geometry Detail High
Crowd On
World Detail Max
Road Reflection Detail Max
Light Trails On
Light Glow On
Particle System On
Motion Blur On
Fog On
Depth of Field On
Tinting On
Horizon Fog On





















Man kan stort sett ta ett kalkerpapper och rita av resultaten från Colin McRae till detta test. nVidias GTX512 presterar

bättre så länge FSAA inte är aktiverat men så fort det görs ser vi en omväxling av ledarpositionen och de båda två

X1900-korten tar över ledningen.



Nu är det dags för lite överklockning och vi börjar med orginalkylaren.








Överklockning ligger oss nära om hjärtat och när ATI till och med försåg oss med ett program för detta ändamål tänkte vi definitivt inte låta den chansen passera. Vi börjar att överklocka med det som troligen kommer att bli den vanligaste kylanordningen, nämligen orginalkylningen som kortet skickas med. Fläkten går att ställa in via mjukvara och det första vi gjorde var att ställa in den på maximalt varvtal. Vi riggade även upp några ytterligare fläktar för att öka kyleffekten.












Vi började med att testa minnena som enligt specifikationerna borde gå till omkring 900MHz som vi konstaterade tidigare. Mycket riktigt var det i den regionen det började ta stopp. 909MHz gav några enstaka artifakter, 918MHz gav mer konstant ”snö” och 927 orsakade låsningar i 3DMark. 900MHz stannade vi på och gick vidare till kärnan. Kärnan gick ända upp till 735MHz, men för att klara en hel omgång genom 3DMark05 var vi tvungna att gå ner till 729MHz. Slutligen ställde vi upp processorn till 3GHz (12×250) och körde en 3DMark05-runda. 12983 blev resultatet, men 13000 hade ju varit roligare så vi vred på processorn till 3050. 13030 poäng med ett grafikkort med orginalkylare och luftkyld processor får anses vara godkänt. Spänningarna är helt orörda och vi fick känslan av att mjukvaran inte lyckades ändra dessa då överklockningsgraden inte ändrades överhuvudtaget.







Vi skruvar på vattenkylning och öppnar ett fönster.








Vi monterade ihop ett vattenkylningssystem bestående av ett Danger Den vattenblock, 3x120mm radiator och en Eheim 1250 pump. Radiatorn placerades vid ett öppet fönster och sen väntade vi på att temperaturen skulle sjunka innan vi satte igång att överklocka. +3.3C var det lägsta vi erhöll och då satte vi igång.












Minnena kyldes med en kraftig fläkt och kall luft, men vägrade att överklocka högre än tidigare, 900MHz. Kärnan skalade fint med kyla och vi lyckades komma igenom enstaka test vid 796MHz, men för en hel runda var vi tvungna att gå ner till 790MHz. Tack vare den kallare luften lyckades vi även klocka processorn en aning mer. 13497 poäng var det slutgiltiga resultatet och trots otaliga försök så ville inte 13500 komma vid detta tillfälle.









Recensionen lider mot sitt slut och vi tar och sammanfattar det hela på nästa sida.





Det har varit en häktisk jakt på både CrossFire-kort och dubbla uppsättningar nVidia-kort och tyvärr uteblev dessa

konfigurationer i detta test. Vi är dock fast beslutna om att få tag på dubbla uppsättningar kort och presentera

prestandasiffror för dessa i en separat artikel. I mångt och mycket talar siffrorna för sig själva när det gäller detta

kort. ATI har lärt sig av tillverkningsmissarna från X1800-korten och har nu full kontroll över situationen och det ser

ut som det finns kort att tillgå i handeln. Vi punktar upp några sammanfattande kommentarer kring kortet.



  • ATI har utan tvekan lanserat ett prestandaledande grafikkort som i dagsläget överlag är snabbast på

    marknaden.


  • Optimerade algoritmer för kantutjämning och filtrering ger ATIs kort ett kraftigt övertag när

    dessa är aktiverade.


  • Grafikkorten är tillgängliga i stora kvantiteter redan vid lansering.



  • Vad siffrorna inte talar om är hur kortet uppför sig rent materiellt och användarmässigt och här är ett par punkter som vi skulle vilja att ATI åtgärdade.



  • Drivrutinerna har fortfarande kosmetiska problem som vi påpekade i vår recension av X1000-serien och det

    finns trots att korten är lanserade ingen officiell drivrutin till dessa kort.


  • Värmeutvecklingen är kraftig redan i en öppen miljö vilket gör att ljudnivån blir påtaglig och i

    högsta laget.






  • Dessa punkter har vi påpekat förut och vi tycker att ATI borde ha möjlighet att lansera en uppdaterad drivrutin i samband

    med lanseringen av ett nytt grafikkort. Ljudnivån har vi också haft synpunkter på förut och vi hade gärna sett att ATI

    hade utvecklat en större och effektivare fläkt med lägre ljudnivå.











    ATI Radeon X1900XTX


    Positivt:
    + Marknadsledande prestanda
    + Kantutjämning och anisotropfiltrering
    + Tillgänglighet

    Negativt:
    – Beta-drivrutiner
    – Väremutveckling och ljudnivå


    Vi tackar ATI som har försett oss med ett X1900XTX som testexemplar.

    Leave a Reply

    Please Login to comment
      Subscribe  
    Notifiera vid