Speltest: DiRT 3 (DX11)

12_Dirt_3

DiRT 3
Genre: Racing
Grafikmotor: EGO 2.0, DirectX 9.0c med stöd för DirectX 11
Rekommenderade
systemkrav:
Windows Vista / Windows 7
Intel Core i7 / AMD Phenom II
8 GB RAM-minne
Radeon HD 6000-serien eller likvärdigt från NVIDIA
DirectX 11
Kommentar: Den senaste titeln från Codemasters i Colin McRae-serien.
Prestandatest: Integrerat prestandatest

dirt3

dirt32560

Dirt 3 i låg upplösning och mindre krävande grafikinställningar är en munsbit för alla testade kort. När vi ökar inställningarna och upplösningen till max börjar det däremot hända grejer. Här visar GTX 660 Ti ännu en gång tydliga tecknet på kraftig bandbreddsbrist. Man är långt ifrån den prestanda som GTX 670 kan erbjuda trots en teoretisk högre beräkningskraft i våra överklockade partnerkort. Även Radeon HD 7950 lyckas smita förbi de två testade korten.

8
Leave a Reply

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
xemacsAnton KarmehedOldvikingschooldj christian Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
dj christian
Gäst
dj christian

Varför kör ni inte Extreme-läget i 3dmark11. Performance läget säger ju ingenting om hur korten orkar driva i höga upplösningar.

Bra test för övrigt!

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”dj christian”]Varför kör ni inte Extreme-läget i 3dmark11. Performance läget säger ju ingenting om hur korten orkar driva i höga upplösningar. Bra test för övrigt![/quote]Det är faktiskt mest en kvarleva från förr Christian. När vi började testa grafikkort med 3DMark11 var belastningen betydligt tyngre även i Performance. Men sen är det också för att det ska vara lättare att jämföra för dem som bara kör standardtestet i 3DMark. Syntetiska tester är ganska ointressanta för de flesta slutkonsumenter så därför lägger vi fokus på speltesterna istället. Trevligt att du uppskattade recensionen, det kommer mer av den här varan i höst.… Läs hela »

Robin Larsson
Medlem
Robin Larsson

Andra sidan häcken så presterar GTX660ti mycket bättre än era resultat… Lustigt.

OnT: Förväntade mig verkligen inte att GTX660ti skulle prestera så mycket sämre än sin bror 670 i vissa av testerna, att bandbredden spelar sådan stor roll väcker juh uppmärksamhet.
Fint skrivet grabbar!

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”Oldvikingschool”]Andra sidan häcken så presterar GTX660ti mycket bättre än era resultat… Lustigt. OnT: Förväntade mig verkligen inte att GTX660ti skulle prestera så mycket sämre än sin bror 670 i vissa av testerna, att bandbredden spelar sådan stor roll väcker juh uppmärksamhet.Fint skrivet grabbar![/quote]Jag har inte kollat på ”andra häcken” men är det något specifikt resultat som står ut?Det kan vara så att andra benchat referenskort med äldre drivrutiner på de andra korten. Vi har t.ex. kört 7950 med helt färska Catalyst 12.8 och GTX 670 med de senaste GeForce 305.37-driverna. Om andra tagit genvägar och använt rakt igenom äldre… Läs hela »

Robin Larsson
Medlem
Robin Larsson

[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”Oldvikingschool”]Andra sidan häcken så presterar GTX660ti mycket bättre än era resultat… Lustigt. OnT: Förväntade mig verkligen inte att GTX660ti skulle prestera så mycket sämre än sin bror 670 i vissa av testerna, att bandbredden spelar sådan stor roll väcker juh uppmärksamhet.Fint skrivet grabbar![/quote]Jag har inte kollat på ”andra häcken” men är det något specifikt resultat som står ut?Det kan vara så att andra benchat referenskort med äldre drivrutiner på de andra korten. Vi har t.ex. kört 7950 med helt färska Catalyst 12.8 och GTX 670 med de senaste GeForce 305.37-driverna. Om andra tagit genvägar och använt rakt… Läs hela »

Fredrik
Medlem
Fredrik

[quote]Generellt skulle vi inte rekommendera GeForce GTX 660 Ti för användare som siktar in sig på att spela i upplösningar [b]i eller över 2 560 x 1 440 pixlar[/b]. Grafikkretsen är klart kapabel till att driva spel i dessa upplösningar, men bandbredden kommer att bli ett problem i många fall och då är storebror ett bättre alternativ med bättre bandbredd och snarlik energiförbrukning, även Radeon HD 7970 blir intressant i prisklassen med bandbredd i överflöd.[/quote] Menar ni inte tvärtom? Nu redovisas inte minimum fps, men jag kan tänka mig att det i Skyrim t.ex. i 2560×1440 dippar ner mot eller… Läs hela »

Anton Karmehed
Admin

Nej vi menar att om man har en skärm med högre upplösning än 1080p, alltså 2560×1440 eller 2560×1600 så bör man nog kika på kort med högre bandbredd i första hand.
Det går givetvis bra att köra med 660 Ti även i dessa upplösningar, men bandbredden är och kommer bli ett problem på ett tydligare sett.

Jo i dagens läge är det ju fördel Nvidia då det finns extremt få vettiga ”svensson-situationer” där GPGPU-prestandan kan användas dock. Får se hur AMD och Nvidia vidareutvecklar sina arkitekturer när stödet för GPGPU växer.

Fredrik
Medlem
Fredrik

[quote name=”Anton Karmehed”]Nej vi menar att om man har en skärm med högre upplösning än 1080p, alltså 2560×1440 eller 2560×1600 så bör man nog kika på kort med högre bandbredd i första hand.[/quote] Ja, det gör ni. 😳 Jag skyller på att det var mitt i natten när jag läste recensionen och såg inte att rekommendationen negerades i början av meningen. I min mening försvårar negerade slutsatser i onödan för läsaren. Ett alternativ hade varit att skriva något i stil med att vi rekommenderar maximalt en upplösning på etc.. Vad tycker ni andra läsare om just denna typ av negerad… Läs hela »