Det har varit
dåligt med grafikkorts recensioner den senaste tiden på NH och
det har vi för avsikt att ändra på. Först ut på
testbänken är hela sex stycken olika Radeon grafikkort. Tre olika
grafikkretsar är representerade, Radeon 7000, Radeon 7500 och slutligen
Radeon 8500. Från den taiwanesiska tillverkaren Jetway
har vi testat följande kort, Jetway Radeon 8500 och Jetway Radeon 7500LE.
Även P.C
Electronics (Powercolor
) är ett taiwanesiskt företag
i grunden och de kort vi testat är Powercolor Radeon 7000, Powercolor
Radeon 7500 Ultra, Powercolor
Radeon 8500LE 128MB och även Powercolor
Radeon 8500.

Både Powercolor
och Jetway är två företag som lätt förknippas med
budgetlösningar då de ofta satsar först och främst på
ett bra pris istället för en massa extra tillbehör. Jetway
satsar även på moderkort och deras moderkortförsäljning
står för den största delen av företagets sattsning och
i sverige är det även lättare att stöta på Jetway
moderkort än grafikkort.

Vi har som sagt
var fått olika modeller av Radeon kort från de båda tillverkarna
och det är trevligt att se även de tyngre modellerna baserade på
Radeon 8500 är med.

Tre olika chipset
är som sagt var representerade i denna roundup och de vi kommer inrikta
oss mest på är Radeon 7500 och Radeon 8500.
Även om namnet kan säga annat så är skillnaderna mellan
dessa två chipset stora. Vilka dem är ska vi gå in närmare
på nu innan vi tittar närmare på de enskilda korten.


Skillnaderna
mellan Radeon 8500 och 7500 är som sagt var större än vad man
kan tro. Vi har därför gjort en liten sammanfattning av de viktigaste
delarna i dessa två grafikchipset och den kan ni se i tabellen här
nedan.

 
Grafikkrets:
R200
RV200
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
0.15-micron
Antal
transistorer:
60
miljoner
30
miljoner
Pipelines:
4
2
Texels/Pipeline:
2
3
Hårdvaru
T&L:
Charisma
Engine II
Charisma
Engine
T&L
kapacitet:
75
milj. trianglar/s
45
milj. trianglar/s
Teoretisk
Fillrate:
2.2
Gigatexel/s
1.74
Gigatexel/s
Minnesbandbredd:
8.8GB/s
7.36GB/s
Minnesbuss:
128-bit
DDR
128-bit
DDR
Core
clock:
275
Mhz
290
Mhz
Memory
clock:
275
Mhz DDR
230
Mhz DDR

Klockfrekvenserna
och de andra prestandavärdena som fillrate och minnesbandbredd är
baserade på originalversionerna av Radeon 8500 och 7500. Andra modeller
som ’LE’ har andra specifikationer men det kommer vi titta närmare på
senare i recensionen.

Radeon 7000 (Radeon VE) som vi även har med i recensionen är utrustad
med den äldre RV100-kretsen som baseras på första-generationens
Radeonkrets, R100. Mer information om denna krets får du i kommande
avsnitt.

Radeon 7500
– RV200

Om vi börjar med Radeon 7500 kan vi direkt säga att RV200-kretsen
som sitter på kortet faktiskt inte är en ny grafikkrets. RV200
är en utveckling av R100 kretsen som de ursprunliga Radeon 256 korten
var utrustade med. Det finns emellertid ett par nämnvärda förändringar
på den nyare RV200-kretsen.
Det första är tillverkningstekniken som gått från 0.18-micron
till den nyare 0.15-micron. Den nya 0.15-micron tekniken gör att RV200-kretsen
inte kräver lika mycket ström och även värmeutvecklingen
blir lägre precis som på processorer. Den största fördelen
med den nya tillverkningstekniken är möjligheten för ATI att
höja klockfrekvensen på kretsen avsevärt. Klockfrekvens på
retailversionen av Radeon 256 låg på 183Mhz för GPU och nu
släpps alltså retailversionen av Radeon 7500 med en klockfekvens
på 270Mhz.
Det finns två andra nyheter med RV200-kretsen, det är minneskontrollern
som kommer från R200-kretsen och även displaymotorn som är
tagen från RV100-kretsen. Minneskontrollern från R200 fördubblar
mängden data kretsen kan hämta och skicka från minnet per
klockcykel till 256bit, det är dock fortfarande bara en 128-bits minnesbuss.
RV100-kretsen sitter på ATIs Radeon VE och anledningen till att RV200
tagit "dual display" enheten från denna krets är stödet
för HydraVision.


Till skillnad
från RV200-kretsen är R200 som sitter i Radeon 8500-korten en helt
ny grafikkrets och antalet transistorer skvallrar lite om skillnaderna dem
emellan. R200 är uppbyggt av 60 miljoner transistorer och det är
bara de nya GeForce 4 Ti korten som överträffar detta transistorantal
med sina 63 miljoner. Självklart är inte transistoranalet ett värde
på produktens prestanda eller liknande men det ger ändå en
bild av de stora förändringar som har gjorts sedan den äldre
R100-kretsen.

R200-kretsen har fyra stycken renderings pipelines vilket är dubbelt
så många som på R100 och RV200-kretsarna. Detta ger R200
ett kraftigt övertag i ren råkraft jämfört med Radeon
7500. R200-kretsen har två texturenheter för varje pipeline vilket
kan jämföras med R100 och RV200 som har hela tre texturenheter för
varje pipeline. Även om det låter konstigt varför ATI skulle
ta bort en texturenhet så är det faktiskt precis vad de gjort.
Även om ATI använde deras tre texturenheter som flitig marknadsföring
vid lanseringen av Radeon 256 var det inte många speltillverkare som
utnyttjade den tredje texturenheten och utan stöd i spelen gav det ingen
prestandavinst.
R200 har således fördubblat antalet pipelines och istället
tagit bort en texturenhet.

Radeon 8500 imponerar
med en teoretiskt hög fillrate men som vi sagt flera gånger tidigare
är det oftast inte grafikkretsen som är flaskhalsen på ett
grafikkort. Minnesbandbredden är den stora boven här med en ny minneskontroller
och 275Mhz DDR-SDRAM (550Mhz effektiv) har R200-kretsen en minnesbandbredd
på 8.8GB/s. Det kan jämföras med GeForce 3 Ti500 som har en
maximal minnesbandbredd på 8.0GB/s. På denna punkt finns det bara
ett kort som är värre och det är GeForce 4 Ti 4600 som har
en minnesbandbredd på hela 10.4GB/s.
För att ännu mer förbättra minnesbandbredden på
Radeon 8500 korten har R200-kretsen en funktion som heter HyperZ II. Det är
en av de mest intressanta teknikerna på Radeon 8500 och vi kommer gå
in närmare på dess funktioner senare i recensionen.
Radeon 8500 har många andra intressanta tekniker och innan vi går
vidare med de testade korten ska vi gå igenom de mest omtalade teknikerna
som finns tillgängliga.


Det finns många
olika delar ett grafikkort ska kunna hantera för att prestandan, bildkvalitén
och stabiliteten ska bli optimal. Ett grafikkort har många olika tekniker
för att på bästa sätt klara av de olika uppgifter som
systemet skickar till grafikkortet. Grafikkortstillverkarna lägger ner
mycket tid och pengar på framställningen av funktioner som underlättar
arbetet för grafikkortet och på så sätt kan öka
prestandan. Men många tekniker går som sagt var också ut
på att förbättra bildkvalitén. Radeon 8500 har flera
intressanta tekniker och de flesta fanns redan på Radeon 256 (R100,
RV100) men är nu omarbetade och optimerade för R200-kretsen. Vi
har däför valt att bara ta upp funktionerna som stöds av Radeon
8500 eftersom de flesta av dessa redan finns i Radeon 7000/7500 fast äldre
versioner.

Smartshader
Nvidia introducerade deras nfiniteFX teknik tillsammans med deras GeForce
3 serie för att hantera de programeringsbara vertex och pixel shaders
som finns i grafikchipset. Programeringsbara pixel och vertex shaders är
en teknologi som har haft DirectX 8.0 att tacka för mycket då det
var den som introducerade stödet för programeringbara pixel/vertex
shaders. Nvidia var som sagt var först med deras nfiniteFX motor som
gav stöd för dessa enheter. ATI gick ett steg längre och gav
deras ’Smartshader’ stöd för det då kommande DirectX 8.1.
Skillnaderna är dock väldigt när det gäller stödet
för pixel och vertex shaders, directX 8.1 ger stöd för nyare
versioner av den programeringsbara pixel shadern.
Det finns många olika sorters effekter som de nya pixel och vertex shaders
kan få fram och använt på rätt sätt blir resultaten
minst sagt imponerande. Vertex shaders effekter handlar oftast om transformeringar
eller förflyttningar av objekt. Pixel shaders effekter berör ofta
texturers yta och egenskaperna på ett material. Några exempel
kan du se här nedan.

Vertex
shaders:
Procedural Deformation
Pixel
shaders:
Advanced Bump mapping

Charisma Engine
II™

Som namnet avslöjer är detta en del av Radeon 8500 som härstammar
från de äldre Radeon korten. Som ett av de största dragplåstern
i reklamen för Radeon 8500 är det många som förväntar
sig något utöver det vanliga.
Charisma Engine II är ATIs egen T&L-motor som hjälper till att
avlasta processorn genom att själv utföra den större delen
av de komplicerade 3D-renderingar som finns i dagens applikationer. Med en
kapacitet på 75 miljoner trianglar/s finns det mycket kraft i Charisma
Engine II. Om vi jämför med den ursprungliga Charisma Engine som
hade en kapacitet på 45 milj. trianglar/s är skillnaden avsevärd.
Mycket av skillnaden beror dock på R200-kretsens högre klockfrekvens.

Pixel Tapestry
II™
Detta är Radeon 8500 kortets pixel-renderingsenhet och de stora skillnaderna
från föregångaren som vi hittar på Radeon 256 och Radeon
7500 är just stödet för directX 8.1 och dess versioner av pixel
shaders. Pixel Tapestry II™ stödjer pixel shaders 1.0, 1.1, 1.2,
1.3 och 1.4 medan Nvidias nfiniteFX motor "enbart" stödjer
1.0, 1.1, 1.2 och 1.3. Pixel shaders 1.2 och 1.3 är nyheter i DirectX
8.1 och därför har även Nvidia förklarat att deras GeForce
3 kort har directX 8.1 stöd. Det är väldigt få spel som
överhuvudtaget använder dessa pixel shaders som finns i directX
8.1 (1.2-1.4) men i våra tester har vi med ett av dessa spel.
Vi har tidigare nämnt hur renderingsenheten är uppbyggd och den
består av fyra pipelines med två texturenheter i varje pipeline.


Det mest skeptiska
med de mycket imponerande pixel/vertex shaders effekterna är stödet
för dem. Innan vi kan se några av dessa effekter användas
ordentligt måste spelutvecklarna känna att fördelarna verkligen
övervinner det extra jobb som onekligen tillkommer under spelets utveckling.
Drömmen för en grafikkortstillverkare är att få fram
en teknik som är mycket effektiv men som det inte heller behövs
mycket extra jobb för att verkligen kunna utnyttja. ATI har faktiskt
lyckats väldigt bra med detta om vi ska tro dem själva.
Trueform är en mycket intressant teknik just eftersom den kan användas
till de flesta spel om bara tillverkarna släpper en mindre uppdatering
som innefattar stödet för trueform.
Trueforms funktion är enkel, omvandla de platta och kantiga trianglarna
i grafiken till rundade ytor och gör nya trianglar av dessa. På
så sätt kan man mycket kortfattat beskriva hur trueform ger karaktärer
och andra objekt mer verklighetstroget utseende.
Det är delade meningar om hurvida Trueform ger någon prestandaförlust
vid användning eller inte. Men enligt ATI med flera ska det vara helt
utan prestandaförlust och vi kan bara hoppas att det stämmer.

Trueform:
exempel med ett renderat huvud

SmoothVision
FSAA
eller "Full Scene AntiAliasing" som det heter är ett begrepp
många känner till vid det här laget. Även här går
det ut på att bli av med de ojämna kanter vi så ofta ser
i dagens spel. På svenska kallar vi gärna detta för kantutjämning
av förklarliga själ.
En 3D-bild består i grund och botten av polygoner som kan delas upp
i oänligt antal men för att skärmen ska kunna visa bilden måste
polygonerna omvandlas till pixlar. Pixlarna har till skillnad från polygoner
ett bestämt antal och det antalet sätts av skärmupplösningen.
Vid upplösningen 1024×768 pixlar är bilden som visas på skärmen
uppbyggd av 786432 pixlar. En pixel är fyrkantig och man kan själv
tänka hur svårt det hade varit att göra en diagonal linje
av ett antal fyrkanter. Eftersom pixlarna är så pass små
är det dock inte så farligt som det låter eftersom ögat
då får svårt att urskilja kantigheterna på linjer
eller kurvor i bilden. Men ändå är denna "trappstegs
effekt" synlig i princip alla 3D-spel.
Pixlarna kan bara vara en färg och för att få bort kanterna
så mycket som går försöker FSAA tona kantpixlarna med
bakgrunden. Detta gör att "kanten" inte blir så kraftig
och ögat ser då en jämnare linje.

För att bli av med dessa onaturliga kantigheter har tillverkarna olika
metoder av FSAA och ATIs SmoothVision bygger på supersampling tekniken.
I början av Radeon 8500 lanseringen var det många som trodde att
tekniken som användes var den effektivare multisampling men så
är alltså inte fallet.
I supersampling renderas scenen i högre upplösning en den som verkligen
visas. Olika färger tas sedan från de extra pixlarna som renderas
i den högre upplösningen och blandar dessa för att sedan skapa
en Anti-Aliased bild. Precis som det kräver denna teknik väldigt
hög fillrate och minnesbandbredd vilket visar sig tydligt på prestandan.
På Radeon 8500 korten finns stöd för High-Quality eller High-Performance
anti-aliasing och i båda dessa inställningar kan du välja
mellan 2x, 3x, 4x, 5x och 6x sampling.

Diagonal
linje
Förstoring
utan FSAA
Förstoring
med FSAA

För de som
läst vår Kyro
II recension
är ""hidden surface removal" kanske inget
obekant begrepp. Eftersom ATI och Nvidia använder sig av "immediate
mode rendering" finns det en hel del problem med "overdraw".
Overdraw är ett begrepp på de överflödiga renderingar
som händer när pixlar blir renderade i onödan. I en tredimensionell
bild finns det ofta delar av bilden som inte syns för användaren
eftersom vi bara kan se bilden från ett håll. När pixlar
blir renderade även fast de inte kommer synas för användaren
blir det en overdraw. En mer genomgående förklaring av detta kan
du som sagt var läsa i vår Kyro
II recension
. Men slutsatsen blir att minnesbandbredden får jobba
väldigt mycket i onödan med dessa pixlar som ändå inte
kommer synas på bilden.

ATIs teknologi
för att undvika overdraw och frigöra mer minnesbandbredd heter HyperZ
II. HyperZ II innehåller i sig tre olika tekniker som gör det mesta
jobbet, Hierarchical Z, Z-Compression och Fast Z-Clear.

Z-buffern är ett cacheminne som finns i R200-kretsen och dess uppgift
är att lagra information om just pixlarnas position i djupled även
kallad Z-axeln.
Innan en pixel ska skickas till renderingspipelinen kollas dess Z-värde
i Z-buffern och om den inte "skyms" av en annan pixel skickas den
in i pipelinen och renderas. Men om den inte kommer synas utan den istället
skyms av en annan pixel då raderas den helt enkelt. Hierarchical Z är
den teknik som gör detta möjligt. Utan Hierarchical Z skulle pixeln
först blivit renderad och sedan kasserad om den inte behövts.
Detta är självklart slöseri med mycket viktig bandbredd och
Hierarchical Z tekniken förhindrar detta.
För att ytterligare optimera prestandan och minska användnigen av
minnesbandbredden komprimeras den data som finns i Z-buffern och det görs
med Z-Compression. Slutligen har vi då fast Z-clear som helt enkelt
är en metod att på snabbast möjliga sätt rensa Z-buffern
på data efter att bilden är färdigrenderad.

Sen den första
generationens HyperZ säger sig ATI även ha optimerat Z-Compression
algorithmen så
att komprimeringen av datan i Z-buffern går avsevärt snabbare.
Även antalet
pixlar som kretsen kan kassera per klockcykel har ökats drastiskt till
64 stycken från 8 stycken som det ursprungliga Radeon 256 klarade av.

Video Immersion
II

De flesta av oss är väl medvetna om ATIs dominerande ställning
inom video och MPEG2-uppspelning på datorn. Deras TV-utgångar
och uppspelningsmöjligheter har länge varit marknadsledande. Radeon
8500 är självklart inget undantag, med hårdvarustöd för
MPEG2-decoding, motion compensation och iDCT. Detta ger mycket bra möjligheter
för DVD-uppspelning och även MPEG2-inspelning.
För att ytterligare förbättra de-interlacing egenskapen på
Radeon 8500 har även ATI optimerat algorithmen som styr denna funktion.
Radeon 8500 är även kompatibel med HDTV (High Definition Television)
vid 480i, 480p, 720p och 1080i upplösningar.

HydraVision™
ATIs svar på Matrox Dualhead och Nvidias Twinview heter HydraVision.
Alla tre är de olika lösningar på samma sak. Användnigen
av två monitorer på samma grafikkort vilket blir mer och mer populärt
på marknaden. Med HydraVision är Radeon 8500 utrustad med två
separata RAMDACs, en för varje monitor som sköter upplösning
och uppdateringsfrekvens oberoende av varandra.
De flesta kort kommer med en uppsättning av 1 VGA, 1 DVI och en TV-utgång
men det finns DVI->VGA adaptrar för dem som t.ex vill använda
två CRT-monitorer. Radeon 8500 var det första "high-end"
kortet med dual-display stöd men de nyligen lanserade GeForce 4 Ti korten
ändrade på det.


Något som
lätt förvillar de oerfarna konsumenterna är produkter som finns
i många olika versioner och att även ändringarna i många
fall är minimala gör inte saken lättare. ATI har tyvärr
lyckats mer eller mindre utmärkt med just detta. Deras Radeon 8500 och
även de billigare varianterna som lanserades vid samma tidpunkt finns
i till synes oändligt många modeller.
Faktum är att även jag som vill känna mig något insatt
i denna del av marknaden hade svårt att hitta information om de olika
modellerna. Till slut lyckades vi i alla fall få ihop en sammanfattning
av de vanligaste modellerna som finns på marknaden för tillfället.
Vi har sammanställt detta i tabellen nedan för lättare jämförelse.

Radeon
8500DV AIW
Radeon
8500 AIW 128MB
Radeon
8500 64/128MB
Radeon
8500LE 64/128MB
Grafikkrets
R200
R200
R200
R200
Tillverkningsteknik
0.15-micron
0.15-micron
0.15-micron
0.15-micron
Antal
transistorer
60
milj.
60
milj.
60
milj.
60
milj.
Core
clock
230Mhz
275Mhz
275Mhz
250Mhz
Memory
clock
380Mhz
550Mhz
550Mhz
250Mhz
Minnesbuss
128-bit
DDR
128-bit
DDR
128-bit
DDR
128-bit
DDR
Ramdac
(2)
400Mhz
(2)
400Mhz
(2)
400Mhz
(2)
400Mhz

Radeon

7500 AIW
Radeon

7500
Radeon
7500LE
Radeon
7200
Radeon
7000
RV200
RV200
RV200
R100
RV100
0.15-micron
0.15-micron
0.15-micron
0.18-micron
0.18-micron
30
milj.
30
milj.
30
milj.
30
milj.
30
milj.
260Mhz
290Mhz
250Mhz
166Mhz
183Mhz
360Mhz
460Mhz
380Mhz
166Mhz
366Mhz/183Mhz
128-bit
DDR
128-bit
DDR
128-bit
DDR/
64-bit DDR
128-bit
SDR
64-bit
DDR/ 128-bit SDR
(2)
350Mhz
(2)
350Mhz
(2)
350Mhz
350Mhz
(2)
350Mhz

Som ni ser finns
det inte mindre än 6 olika Radeon 8500 modeller om man räknar med
de olika minnesvarianterna, 64Mb eller 128MB. Det finns två All-In-Wonder
kort med Radeon 8500-kretsen och det är de två som skiljer sig
mest från mängden. Radeon 8500DV AIW har även kraftigt sänkt
klockfrekvens både på kretsen och minnet vilket man ser i tabellen.
Även ’LE’-modellerna har en lägre klockfrekvens än vad retail-korten
har.

Även 7500-serien
har ett All-In-Wonder kort med lägre klockfrekvenser än retailversionen
av 7500. Precis som i 8500-serien finns det även en ’LE’-modell som är
en budgetvariant med lägre klockfrekvenser. Denna modell är inte
listad på ATIs hemsida och det finns även tillverkare som säljer
modellen med SDRAM för att komplicera det ännu mer.
Även Radeon 7200 och Radeon 7000 är med i jämförelsen
och de är de verkliga budgetkorten där det ena kortet har stöd
för 64-bit DDR-SDRAM och det andra bara har stöd för SDRAM-minne.
I båda fallen blir minnesbandbredden kraftig påverkad. De är
även baserade på de "gamla" R100 och RV100-kretsarna.
Det är i princip Radeon 256 SDR och Radeon VE fast med nya namn.

Även om
detta kan vara en hjälp för er som är på jakt efter ett
speciellt kort och vill veta lite mer om specifikationerna.
Tyvärr så säljer även olika tillverkare samma modeller
fast med t.ex lägre klockfrekvenser så det är inte säkert
att detta stämmer alltid. Detta är något vi verkligen hoppas
ATI tar itu med inom en snar framtid då det bara förvillar oss
konsumenter.

Men nu är
det hög tid att vi går vidare med de testade korten och vi börjar
med det riktiga budgetkortet i jämförelsen.


Radeon VE var
det första kortet från ATI med "dual-display" stöd
och det var då även första gången vi fick se HydraVision
tekniken. Radeon 7000 är i själva verket ett Radeon VE fast med
en namnsättning som passar ATIs nuvarande Radeon-serie. Radeon 7000 finns
i flera olika uppsättningar och det kortet vi fick från Powercolor
hade följande egenskaper.

Powercolor
Radeon 7000

(Radeon VE)
Grafikkrets:
ATI
RV100
Tillverkningsteknik:
0.18-micron
Antal
transistorer:
30
milj.
GPU
clock:
142Mhz
Minnes
clock:
142Mhz
Ramdac:
350Mhz
Minnesmängd:
64MB
Minnestyp:
128-bit
SDRAM, 7.0ns
Display-utgångar:
VGA,
DVI och TV-ut
Max
överklockning GPU/Minne:
189/166Mhz
Extra
hårdvara:

1st
Composite kabel, 1st Composite
-> S-video kabel
Mjukvara:

ATI
referensdrivrutiner, Hydravision Multiple Monitor Management Software,
ATI MultimediaCenter.
Fullversionsprogram:
Nej
Uppskattat
pris:
~
800 kr

Powercolor Radeon
7000 är utrustat med en passiv kylare på GPUn och de 64MB SDRAM-minne
som sitter på kortet är utplacerade på "framsidan"
av kortet.
GPUn lyckades vi faktiskt överklocka till hela 189Mhz vilket var det
högsta värdet vi kunde ställa in i powerstrip. Om programet
tillåtit oss hade vi antagligen kunnat pressa GPUn ännu mer.


Powercolor Radeon 7000.


Baksidan av kortet.

Minneskretsarna
är märkta som 7.0ns och ska alltså klara minst 143Mhz. Även
om minnenas klockfrekvens låg på 142Mhz original så fanns
det lite utrymme för överklockning då vi lyckades pressa upp
minnet till 166Mhz.

Radeon 7000 har
som sagt var fullt stöd för HydraVision och med tre olika display-utgångar
på kortet finns det flera olika kombinationer att välja mellan.
Även fast Radeon 7000 kretsen har stöd för dubbla RAMDACs så
är finns det bara en på detta kort. Dual display går dock
att få fortfarande men då måste den ena displayen vara en
LCD-monitor som fungerar på DVI-I porten. Det visade sig att enbart
två kort i roundupen använde sitt stöd för dubbla RAMDACs
och det var de två Radeon 8500 korten från Powercolor som ni snart
kommer få se mer av.

Som de flesta
andra budgetkort är det inte mycket tillbehör man får med
grafikkortet. Powercolor har slängt med en informativ manual och en CD-rom
med drivrutiner och nyttoprogram. Men även kablar finns med i paketet,
en composite-kabel och en Composite -> S-video kabel. Som sagt var inte
mycket att hurra över men ett plus var de medföljande kablarna som
vissa tillverkare väljer att ta bort för en minimal kostnadsvinst.

Powercolor Radeon
7000 är onekligen ett budgetkort och även om vi var förberedda
på det så blev vi lite besvikna på detta kortet. För
det första är klockfrekvenserna på kortet minst sagt låga
och kan jämföras med GeForce 2 MX400 (200/166Mhz). Vi har även
med ett GeForce 2 MX400 kort i våra tester för jämförelse
med Radeon 7000.
Även om 3D-prestandan inte ska vara detta kortets starka sida så
blev vi väldigt besvikna även på 2D-prestandan eller rättare
sagt bildkvalitén. Jag har själv svårt att se skillnad på
t.ex ett GeForce 2 GTS och ett GeForce 3 när det handlar om 2D-bildkvalité
även i höga upplösningar som 1600×1200. Men med Radeon 7000
kortet var bildkvalitén märkbart sämre redan vid 1024×768
upplösning. Bilden var suddig och mörkare än alla de andra
testade korten. Med sitt väldigt låga pris och dåliga 3D-prestanda
är Radeon 7000 ämnat för "officemarknaden" eller
som ett billigt alternativ för de
som vill använda sig av två monitorer.
Dessvärre gör den dåliga 2D-kvalitén att kortet även
faller kort i detta sammanhang. Vi vet inte om det var något fel med
vårt testexemplar men om detta representerar alla Radeon 7000 kort så
ser det inte bra ut.


Skillnaderna
mellan Radeon 7000 och 7500 är inte så stora. Med den nya tillverkningstekniken
(0.15-micron) och minneskontrollern från R200-kretsen är Radeon
7500 dock i en annan prestandaklass. Kortet vi fick från Jetway var
ett Radeon 7500LE och är lite mer budgetbetonat än retailkortet.

Jetway
Radeon 7500LE

Grafikkrets:
ATI
RV200
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Antal
transistorer:
30
milj.
GPU
clock:
250Mhz
Minnes
clock:
380Mhz
Ramdac:
350Mhz
Minnes
mängd:
64MB
Minnes
typ:
64-bit
DDR-SDRAM, 4.0ns
Display-utgångar:
VGA,
DVI och TV-ut
Max
överklockning GPU/minne:
335/420Mhz
Extra
hårdvara:
S-video kabel
Mjukvara:
ATI
referensdrivrutiner
Fullversionsprogram:
Nej
Uppskattat
pris:
~
1290 kr

Det första
som slår en är faktiskt kartongen som kortet kommer i. Inte det
minsta tecken på att grafikkortet kom från Jetway och hade vi
inte haft fraktsedeln som bevis vet jag inte om jag själv ens varit övertygad
:). Jetway har verkligen gjort så lite som möjligt själva
för att på så sätt pressa priserna till det yttersta.
Det behöver inte vara en nackdel just eftersom priserna blir låga
och ATIs referenskort är det självklart inget fel på.

En passiv kylfläns
pryder GPUn vilket eliminerar allt extra ljud som annars kan komma från
små irriterande fläktar. Precis som de flesta andra GPU-kylare
i denna roundup sitter den fastlimmad på GPUn. Överklockningen
av GPUn var faktiskt en trevlig upplevelse då vi lyckades överklocka
den med knappt 35%. Med en aktiv kylare på GPUn är det mycket möjligt
att vi kommit ännu längre.


Jetway Radeon 8500.


Baksidan av kortet.

64MB DDR-SDRAM tillverkade av Samsung sitter på kortet och kretsarna är
märkta som 4.0ns-minne. De ska alltså klara en klockfrekvens på
250Mhz (500Mhz DDR) vilket borde göra överklockningen på minnet
intressant. Tyvärr så visade sig detta vara lite optimistiskt även
om vi från början lyckades ganska bra i hastigheter runt 480Mhz på
minnet. Det verkade dock som minnet blev sämre och sämre desto mer
vi testade, tillslut var vi tvunga att sänka klockfrekvensen till 210Mhz
(420Mhz DDR) för att bli av med alla grafikmissar.
Vad som ska poängteras med Jetway Radeon 7500LE är att minnesbussen
bara är på 64-bit till skillnad mot de andra korten i jämförelsen
som har 128-bits minnesbuss. Detta stryper minnesbandbredden rejält även
vid användning av DDR-SDRAM och det är något vi antagligen kommer
få se i våra tester.

Precis som Radeon
7000 kortet från Powercolor har Jetway Radeon 7500LE tre olika display-utgångar.
Du kommer se att faktiskt alla testade kort har denna uppsättning och
det är bara ordningen som skiftar men det påverkar inte bildkvalitén
eller liknande.

Radeon 7500 kretsen
inriktar sig på budgetmarknaden och ’LE’-modellerna gör det ännu
mer med lägre klockfrekvenser. Även Jetway som företag gör
ingen hemlighet av att det är den marknaden de satsar på. Med detta
i baktanke är det inte så oväntat att Jetway Radeon 7500LE
kortet säljs med få tillbehör.

Vi är lite
besvikna på Jetway som verkligen har stämplat Radeon 7500LE som
ett budgetkort genom att utrusta det med en 64-bits minnesbuss. I testerna
kommer vi få se hur mycket det verkligen påverkar kortets prestanda.
Ett förövrigt ganska anonymt grafikkort som faller in i mängden.


Vi har även
testat ett Radeon 7500 kort från Powercolor och detta var ingen ’LE’-modell.
Powercolor har själva försett kortet med "Ultra" suffixet
i hopp om att locka fler köpare. "Ultra" benämningen ska
enligt powercolor stå för höjda klockfrekvenser och det ska
bli intressant att se hur högt klockat kortet faktiskt är.

Powercolor
Radeon 7500 Ultra
’Evil
Master’

Grafikkrets:
ATI
RV200
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Antal
transistorer:
30
milj.
Core
clock:
270Mhz
Memory
clock:
460Mhz
Ramdac:
350Mhz
Minnes
mängd:
64MB
Minnes
typ:
128-bit
DDR-SDRAM, 4.0ns
Display-utgångar:
D-Sub,
DVI-I och TV-ut
Max
överklockning GPU/minne:
330/612Mhz
Extra
hårdvara:

1st
Composite kabel, 1st Composite -> S-video kabel
Mjukvara:

ATI
referensdrivrutiner, Hydravision Multiple Monitor Management Software,
ATI MultimediaCenter.
Fullversionsprogram:
Rune
och PowerDVD
Uppskattat
pris:
~1300
kr

Första fysiska
skillnaden vi ser på Powercolor Radeon 7500 Ultra är den aktiva
GPU-kylaren som inte fanns på Jetway Radeon 7500LE. Slutsatsen borde
vara en högre klockfrekvens på GPUn och så är också
fallet. 20Mhz är inte mycket men skillnaden finns där. Trots sin
aktiva kylare lyckas inte Powercolor Radeon 7500 Ultra lika bra i överklockningen
av GPUn utan stannar på 330Mhz vilket ändå är klart
godkänt.


Jetway Radeon 8500.


Baksidan av kortet.

Även här ser vi 4.0ns minne fast denna gång från Hynix.
Mängden är fortfarande 64MB och till vår stora gläjde är
minnesbussen på 128-bit. Vid överklockningen på minnet lyckades
vi pressa upp det till hela 306Mhz (612Mhz DDR) och då var det powerstrip
som inte hade mer att ge. Minnet är som sagt var specificerat för
500Mhz och 100Mhz över specifikationerna går verkligen inte att klaga
på.

Fortfarande samma
display-uppsättning som verkar vara standard bland Radeon korten. Vi
kan även skymta den aktiva GPU-kylaren på bilden nedan.

Powercolor Radeon
7500 Ultra är det första kortet som kommer med ett ordentligt mjukvarupaket.
Två fullversionstitlar varav ett är DVD-uppspelnings programmet
PowerDVD och det andra är 3D-spelet Rune. En innehållsrik manual
följer även med kortet. Powercolor har även här valt en
compositekabel med en S-video omvandlare. En fördel för de som inte
har S-video uttag på sin TV.

Powercolor Radeon
7500 Ultra är ett budgetkort som trots sitt låga pris bjuder på
ett bra mjukvarupaket och de nödvändiga kablarna för att använda
TV-utgången. Klockfrekvenserna är högre både på
minnet och GPUn om man jämför med Radeon 7500 kortet från
Jetway och med en 128-bits minnesbuss borde prestandan vara ett snäpp
värre.
Om kortet visar sig ha bra prestandra i våra tester kan det vara ett
mycket intressant alternativ för budgetköparna.


Det första
grafikkortet i vår roundup som baseras på Radeon 8500 kretsen
är från Powercolor. Kortet är utrustat med 128MB DDR-minne
men är också det lägst klockade Radeon 8500 kortet vi testar.

Powercolor
Radeon 8500LE 128MB
"Evil
Master II"

Grafikkrets:
ATI
RV200
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Antal
transistorer:
30
milj.
GPU
clock:
258Mhz
Minnes
clock:
500Mhz
Ramdac:
(2)
400Mhz
Minnesmängd:
128MB
Minnestyp:
128-bit
DDR-SDRAM, 4.0ns
Display-utgångar:
VGA,
DVI-I och TV-ut
Max
överklockning GPU/Mem:
315/520Mhz
Extra
hårdvara:

1st
Composite kabel
1st S-video kabel
1st Composite -> S-video kabel
1st DVI-I -> VGA adapter
Mjukvara:

ATI
referensdrivrutiner, Hydravision Multiple Monitor Management Software,
ATI MultimediaCenter.
Fullversionsprogram:
Rune
och PowerDVD
Uppskattat
pris:
~
2850 kr

Vid samma tidpunkt
som Nvidia släppte sin GeForce 4-serie lanserade ATI deras 128MB version
av Radeon 8500. De flesta Radeon 8500 modeller med 128MB minne är ’LE’-modeller
med lägre klockfrekvens. Största anledningen till detta är
att man vill undvika de högre priser ett 128MB kort annars får.
Kylningen på kortet är inget utöver det vanliga och GPU kylaren
sitter fastlimmad vilket ofta påverkar kylningen negativt. Överklockningen
på GPUn blev ändå en positiv överraskning.
Specifikationerna säger att kortets klockfrekvens ligger på 250Mhz
original men enligt powerstrip visade sig 258Mhz vara närmare sanningen.
Vi lyckades pressa upp GPUn till hela 315Mhz utan någon extra kylning
eller modifikationer vilket är mycket bra för ett Radeon 8500 kort.


Powercolor Radeon 8500LE 128MB.


Baksidan av kortet.

Powercolor Radeon 8500LE 128MB är som sagt var utrustat med 128MB DDR-SDRAM
med en klockfrekvens på 250Mhz DDR (500Mhz). Minnet är tillverkat
av Samsung och har märkningen 4.0ns. Eftersom 4.0ns-minne är specificerade
för 250Mhz klockfrekvens väntade vi oss inte mycket av överklockningen
på minnet. Men trots våra låga förväntningar blev
vi besvikna med den slutgiltiga överklockningen på minnet. 260Mhz
DDR (520Mhz) blev slutresultatet och det är inte mycket att skryta över.

Faktum är
att alla sex grafikkort vi testar här har stöd för HydraVision
och även Powercolor Radeon 8500LE 128MB är utrustat med tre olika
display-utgångar.
Radeon 8500 är som standard även utrustad med en integrerad 165Mhz
TMDS enhet som stödjer upplösningar på upp till UXGA (1600×1200)
över DVI utgången. Powercolor Radeon 8500LE 128MB är ett av
två kort som faktiskt är utrustat med dubbla RAMDACs.

Bilden nedan avslöjar även den integrerade video-encoder krets som
kortet använder sig av. ATI Rage Theater har varit med länge men är
fortfarande en av de marknadsledande lösningarna på grafikkort. Vi
har stora förhoppningar på ATI Rage Theater II som med all säkerhet
kommer dyka upp i framtiden.

Radeon 7500 kortet
från Powercolor var det första kortet med lite mer tillbehör
på mjukvarufronten med fullversioner av både DVD-uppspelningsprogrammet
PowerDVD och 3D-spelet RUNE. Powercolor Radeon 8500LE 128MB går ett
steg längre och inkluderar ett fullständigt kabelpaket och det kanske
mest intressanta, en ’DVI-I -> VGA’ adapter som behövs för att
få full användning av dubbla RAMDACs. Den sistnämnda adaptern
gör det möjligt att använda två CRT-monitorer istället
för en bara en CRT och en LCD. Mycket tacksamt för de som sitter
på två CRT monitorer alltså. Mjukvarupaketet är annars
samma som det från Powercolors Radeon 7500.

Powercolor Radeon
8500LE 128MB är ett mycket trevligt kort och de extratillbehör man
får i form av mjukvara, kablar och VGA-adapter är klart godkänt.
Powercolor brukar inte övertyga oss med mycket extra tillbehör men
denna gång har de lyckats bra och man får allt man behöver
direkt i kartongen.

Det egentligen
enda negativa vi kan se med kortet är faktiskt de 64Mb extra i minne.
Eller rättare sagt den sänkning av klockfrekvenserna som kortet
kommer med för att stanna i rätt prisklass. Prestandavinsten man
får genom ökning av mängden minne har tidigare varit väldigt
blygsam. Och även om vi väntar med vår slutledning tills efter
testerna så säger våra erfarenheter att prestandan kommer
bli mer lidande pga de lägre klockfrekvenserna.

Bildkvalitén i 2D är mycket bra och inget annat ska förväntas
på ATI baserade kort med 400Mhz RAMDAC. Vi har inte gjort några
genomgående tester för bildkvalitén på GeForce 3 korten
och de testade Radeon korten men vid vanlig användning har det varit
mycket svårt att se någon skillnad.
Allt som allt är Powercolor Radeon 8500LE 128MB ett mycket intressant
grafikkort och testresultaten ska bli extra intressanta med den stora minnesmängden.


Jetway har bidragit
med det andra Radeon 8500 kortet i vår roundup men precis som på
deras 7500 kort är det svårt att identifiera det som ett Jetway
kort. Användningen av ATIs originalkartong skvallrar lite om Jetways
försök att hålla kostnaderna nere till det minimala.

Jetway
Radeon 8500

Grafikkrets:
ATI
RV200
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Antal
transistorer:
30
milj.
GPU
clock:
275Mhz
Minnes
clock:
550Mhz
Ramdac:
400Mhz
Minnesmängd:
64MB
Minnestyp:
128-bit
DDR-SDRAM, 3.6ns
Display-utgångar:
VGA,
DVI-I och TV-ut
Max
överklockning GPU/Mem:
300/580Mhz
Extra
hårdvara:
1st
S-video kabel
Mjukvara:
ATI
referensdrivrutiner
Fullversionsprogram:
Uppskattat
pris:
~
2700 kr

Som det första
av våra två "retail" Radeon 8500 kort har vi testat
Jetway Radeon 8500. "Retail" står för klockfrekvensen
på GPU och minne som ligger på 275/275Mhz (550Mhz DDR).
Jetway har för vana att hålla kostnaderna nere och på så
sätt få fram ett konkurrensmässigt pris på sina produkter.
Deras Radeon 8500 är inget undantag och precis som deras Radeon 7500LE
kort baseras det direkt på ATIs referenskort.
GPUn är försedd med en silverfärgad kylare med en liten fläkt
och även om fläkten är lite mer högljud än den på
Powercolors kort är det knappt märkbart. Även här sitter
kylaren fastlimmad på GPUn vilket i vår mening inte är den
bästa lösningen.
Överklockningen på GPU var hyffsad och 300Mhz var det högsta
vi uppnåde vid full stabilitet. Här visar det sig hur bra överklockningen
på det föregående kortet från Powercolor faktiskt var.


Jetway Radeon 8500.


Baksidan av kortet.

Jetway Radeon 8500 är "bara" utrustat med 64MB DDR-SDRAM men
klockfrekvensen är som sagt var högre, 550Mhz för att vara exakt.
Minneskretsarna kommer från Hynix och har en 3.6ns märkning vilket
ger en specificerad hastighet på
277Mhz (554Mhz DDR). Även här har vi alltså väldigt små
marginaler för överklockning då minnet i princip redan kör
i full fart. Helt befriade från grafikmissar lyckades vi överklocka
minnet till 290Mhz (580Mhz DDR). Ingen stor ökning men vi kan inte begära
mycket mer från dessa minneskretsar.

Även på
Jetways Radeon 8500 kort ser vi display uppsättningen TV-ut, VGA och
DVI-I. Den integrerade TMDS enheten som styr DVI-I utgången finns självklart
med även här. Samma ATI Rage Theater krets
ser vi på detta grafikkort och den enda skillnaden är att tillverkningsdatumet
är lite senare men det ska inte vara någon som helst skillnad mellan
de två.
Jetway Radeon 8500 är inte utrustat med två integrerade RAMDACs
utan här finns det bara möjlighet att använda "riktig"
dual-display om du har tillgång till både en CRT- och en LCD-monitor.

Det budgetbetonade
Radeon 7500LE från Jetway hade inget imponerande mjukvarupaket och även
andra tillbehör var det dåligt med. Vi nämnde tidigare att
Jetway Radeon 8500 var ett retail kort och även om så är fallet
så kan man bli skeptisk när vi tittar på det övriga
som kom med i paketet. Precis samma mjukvaraupaket med enbart drivrutiner
som vi såg på Radeon 7500LE kortet. Utöver detta finns en
torftig manual och en S-video kabel nerpackade. Det är klart och tydligt
vad Jetway satsar på och även om alla inte behöver alla extrakablar
och fullversionsprogram kunde de åtminstone skickat med mjukvara för
HydraVision eller någon sorts DVD-program då videouppspelning
är ett av Radeon 8500 kortens absolut starkaste sidor.

Jetway Radeon
8500 kortets uppgift är att ge användaren optimal prestanda till
ett lagom pris. För den som redan sitter på alla program och andra
extra tillbehör som du blir utan är detta ett mycket bra alternativ.
Det har alla egenskaper och som andra Radeon 8500 kort och priset är
mer humant än de flesta. Överklockningen
är inte den bästa men den representerar de flesta Radeon 8500 kortens
överklockningsmöjligheter.
För den som vill få ut mer av sitt grafikkort än bara bra
prestanda är det svårare att rekommendera detta grafikkort. Du
får som sagt var inget gratis till detta grafikkort och eventuell mjukvara
får du själv köpa eller ladda ner demoversioner av på
internet. Med bara en S-video kabel är det möjligt att även
detta måste köpas till extra.
2D-kvalitén har vi inget att anmärka då den inte skiljer
sig märkbart från Powercolor Radeon 8500LE 128MB.
Innan vi går vidare med våra tester ska vi ta en närmare
titt på det sista kortet i vår roundup.


Det sista kortet
i vår Radeon roundup är som sagt var Powercolor Radeon 8500 Pro.
’Pro’ står för klockfrekvenserna som ligger på 275/275Mhz
(550Mhz DDR), alltså samma klockfrekvenser som på Jetway Radeon
8500. Det är förvirrande med alla olika klockfrekvenser på
Radeon korten och precis som Jetway har Powercolor fäst en klisterlapp
på kartongen med klockfrekvenserna på. Detta görs av någon
anledning bara på "high-end" modellerna :).

Powercolor
Radeon 8500 Pro

275/275Mhz (Evil Master II)

Grafikkrets:
ATI
RV200
Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Antal
transistorer:
30
milj.
GPU
clock:
275Mhz
Minnes
clock:
550Mhz
Ramdac:
(2)
400Mhz
Minnesmängd:
64MB
Minnestyp:
128-bit
DDR-SDRAM, 3.6ns
Display-utgångar:
VGA,
DVI-I och TV-ut
Max
överklockning GPU/Mem:
280/600Mhz
Extra
hårdvara:

1st
Composite kabel
1st S-video kabel
1st Composite -> S-video kabel
1st DVI-I -> VGA adapter
Mjukvara:

ATI
referensdrivrutiner, Hydravision Multiple Monitor Management Software,
ATI MultimediaCenter.
Fullversionsprogram:
Rune
och PowerDVD
Uppskattat
pris:
~
2750 kr

Detta är
Powercolors första icke "LE" variant av Radeon 8500 och precis
som retail versionen från ATI har detta kortet 275Mhz klockfrekvens
på GPUn. GPU kylaren känner vi igen från de tidigare nämnda
powercolor korten och den är väldigt tyst vilket är ett plus.
Även om vi som sagt var inte är så glada åt monteringen
av kylaren så blir den märkbart varmare vid belastning så
värmeöverföringen fungerar i alla fall hyffsat.
Precis som med Powercolor Radeon 8500LE 128MB fick vi en stor besvikelse under
våra överklockningstester. I detta fallet var det GPUn som inte
ville överklockas till mer än 280Mhz. Nej det är inget skrivfel
utan 5Mhz extra var allt vi lyckades pressa fram. Den sämsta överklockningsprocenten
i våra tester alltså, men vi går vidare med minnet och ser
om det går bättre där.


Powercolor Radeon 8500 Pro.


Baksidan av kortet.

Inget av de Radeon
kort vi testat har varit utrustade med de nyare BGA-minneskretsarna. BGA-kretsarna
klarar högre klockfrekvenser men kostar också lite mer. Även
Powercolor Radeon 8500 Pro använder sig av de äldre DDR-SDRAM minneskretsarna.
Det är faktiskt nästan exakt samma minneskretsar på detta
kort som de vi såg på Jetways Radeon 8500, Hynix 3.6ns. Även
fast minneskretsarna var så när identiska lyckades vi överklocka
minnet på Powercolor kortet lite högre. 300Mhz (600Mhz DDR) var
den högsta klockfrekvensen vi fick fram utan några grafikmissar.
Vi hade gärna sett kortet utrustat med 3.3ns minne men då hade
antagligen priset höjts en del också.

Det finns inte
mycket att säga om display-utgångarna på kortet eftersom
det redan har sagt ett flertal gånger.
Rage Theater kretsen sköter video-encodning för utmärkt DVD-
och mediauppspelning. Dubbla 400Mhz RAMDACs ger som sagt var möjligheten
för två bildkällor oberoende av varandra i upplösning
och uppdateringsfrekvens. De andra korten måste använda sig av
en CRT och en LCD medans korten med dubbla RAMDACs även kan använda
två CRT-monitorer.

Mjukvarupaketet
och även den extra hårdvara som kommer med kortet är identisk
med det till Powercolor Radeon 8500LE 128MB.
En genomgående manual, diverse nyttoprogram och däribland en fullversion
av det populära DVD-programmet PowerDVD. Även ett fullversionsspel
är med i paketet, Rune, ett roande tredjepersons 3D-spel.
Både Composite och S-video kablar följer med och även den
användbara "DVI-I till VGA" adaptern.

På pappret
ser Powercolor Radeon 8500 Pro ut att ha det mesta. Bra prestanda med 275/275Mhz
klockfrekvenser, mycket bra tillbehör med både mjukvara och hårdvara.
Överklockningen är inte så positiv men vi har sett stora variationer
korten emellan och eftersom den lägre klockade GPUn på Powercolor
Radeon 8500LE 128MB kom upp i hela 315Mhz är det till stor sannolikhet
ren oflyt när det gäller GPUn på Powercolor Radeon 8500 Pro.
Precis som tidigare är 2D-kvalitén utmärkt och det finns
inget att anmärka på.

Nu är det dags att se hur dessa olika grafikkort presterar i olika 3D-applikationer.
Vi går helt enkelt vidare med testerna.


Vi har jämfört
de testade Radeon korten mot varandra men också mot flera olika Nvidia
modeller. Testsystemet är som synes baserat på en AMD Athlon XP
2100+ i ett KT333-moderkort vilket borde eliminera de flesta flaskhalsar i
systemet.

Testsystem
Hårdvara
Processor:
Athlon
XP 2100+ (1.73Ghz)
Moderkort:
EPOX
8K3A+ (KT333)
RAM:
256MB
PC2700 Crucial DDR-SDRAM
DDR333 @ Turbo timings
Grafikkort:
Powercolor
Radeon 8500 Pro
Powercolor Radeon 8500LE 128MB
Powercolor Radeon 7500 Ultra
Powercolor Radeon 7000
Jetway Radeon 8500
Jetway Radeon 7500LE
Nvidia GeForce3 Ti500
Nvidia GeForce3
Nvidia GeForce3 Ti200
Nvidia GeForce 2 GTS
Nvidia GeForce 2 MX400
Hårddisk:
46.1GB
IBM 75GXP
Ljudkort:
Soundblaster
Live! 1024
Nätverkskort
:
3COM
3C905C-TX 10/100Mbit
Mjukvara
Operativsystem:
Windows
XP Professional
Grafikkortsdrivrutiner:
ATI:
6-13-10-6071
Nvidia: Detonator v28.32
Övriga
drivrutiner:
DirectX
8.1
VIA 4in1 v4.37
Testprogram:
Quake
3:Arena v1.30
Max Payne v1.05
Serious Sam: The Second Encounter
VillageMark
Commanche 4
3Dmark2000
3Dmark2001

Drivirutinerna
vi använt oss av är de senaste beta drivrutinerna till ATIs Radeon
serie. Anledningen till detta är att ATIs nyaste referensdrivrutiner
inte gick att installera på vårt system. Till Nvidia korten användes
de senaste referensdrivrutinerna.

Speltesterna
är utförda i två olika upplösningar, 1024×768 och 1280×1024.
Även 32bitars färgdjup är använt i båda upplösningarna.


Quake 3 har ett
par år på nacken och det märks tydligt hur mycket grafikkorten
har utvecklats under dessa år. GeForce 3 Ti500 kortet går ut som
segrare men tätt efter kommer de två Radeon 8500 korten med 275/275Mhz
klockfrekvens. Radeon 8500LE 128MB får även ge sig för det
vanliga GeForce 3 kortet.
Vad vi annars kan se är att Radeon 7500LE kortet verkligen förlorar
prestanda på grund av dess 64-bits minnesbandbredd.
Powercolor Radeon 7000 börjar redan här visa hur dålig 3D-prestanda
kortet har. Som referens testade vi även Radeon 7000 kortet i 800×600
med "normal" grafikinställningar och fick då 48.2 FPS.
Det optimla för 3D-spel brukar sägas vara 60 fps så Radeon
7000 ligger inte bra till.

Max
Payne

VGA-testet i
Max Payne är som synes väldigt krävande för hela systemet
och det är bara GeForce 3 Ti500 som kommer över 60fps i något
av testerna. Detta är verkligen ett "worst-case scenario" vilket
betyder att hela spelet inte är så krävande men det är
intressant att se hur mycket vi kan stressa grafikkorten.
I 1024×768 upplösning är platserna bibehållna från Quake
3 testerna förutom GeForce 2 GTS kortet som hamnar bakom Radeon 7500LE.

I 1280×1024 visar Radeon 8500 (275/275) korten vad de går för och
pressar sig förbi GeForce 3 Ti500 för att knipa första och
andra platsen. Powercolor Radeon 8500LE 128MB går i sin tur förbi
GeForce 3 kortet. Radeon 7500 Ultra från Powercolor imponerar genom
att lägga sig väldigt nära GeForce 3 Ti200 kortet.
De två GeForce 2 baserade korten sladdar efter ganska rejält och
troligen beror det mycket på deras minnesmängd som bara är
på 32MB.
Max Payne testerna med Powercolor Radeon 7000 gick inte att få ett ordentligt
resultat ifrån då det helt enkelt blev för krävande.


I Serious Sam
testerna har Radeon korten överlag bra prestanda och Powercolor Radeon
8500 Pro och Jetway Radeon 8500 ligger i topp från början till
slut. Powercolor Radeon 8500LE 128MB lägger sig bakom GeForce 3 Ti500
kortet före de andra GeForce 3 modellerna. Vad vi återigen blev
mycket imponerade av är prestandan på Powercolor Radeon 7500 Ultra
kortet som i 1280×1024 faktiskt lägger sig före både GeForce
3 Ti200 och GeForce 3 kortet. Väldigt bra för ett grafikkort i sin
prisklass. Jetway Radeon 7500LE ligger en bra bit efter och blir svårt
hindrad av sin minnesbandbredd. Powercolor Radeon 7000 lyckas här genomföra
testerna men inte blir det några roliga siffror.


Vi gick grundligt igenom Radeon 8500 kortets HyperZ II teknik och de Radeon-kort
som bygger på R100/RV100/RV200 kretsen använder sig av föregångaren,
HyperZ. Tekniken går ut på att undvika renderingen av "osynliga"
pixlar och VillageMark är ett testprogram som innehåller väldigt
många gömda pixlar. Testet togs fram av PowerVR för att visa
Kyro II kretsens fördelaktiga "tile based rendering". Men det
går även bra att använda på andra kort för att se
deras effektivitet i liknande renderingar.

ATIs HyperZ teknik
verkar fungera mycket bra då alla Radeon kort utom Powercolor Radeon
7000 lägger sig i täten. Även Nvidia GeForce 3 Ti500 blir slagen
av kort som t.ex Jetway Radeon 7500LE. Det ser mycket bra ut men med de tidigare
resultaten i åtanke kan vi också se hur stor prestandavinst detta
ger i de flesta applikationer. Men i spel eller andra applikationer där
dessa renderingar är vanliga ser vi klart och tydligt att Radeon korten
är att föredra.

Commanche
4 Benchmark demo

Vi har även
tidigare nämnt DirectX 8.1 stödet som Radeon 8500 korten har och
här är ett av de absolut första DirectX 8.1 spelen. Commanche
4 är ett helikopterspel och Novalogic som lanserat spelet har även
släppt ett benchmark demo vilket vi använder i våra tester.

Vi ser att Commanche
4 är ett mycket CPU krävande spel och med tanke på vårt
testsystem säger det en hel del. GeForce 3 Ti500 drar ifrån med
en liten marginal och efter sig har det ett par kort som har nästan identiska
värden. Vad som är intressant är att Powercolor Radeon 8500LE
128MB faktiskt tar hem sin första seger mot de andra Radeon 8500 korten.
Det verkar som att Commanche 4 använder sig av stora och komplicerade
texturer vilket ger kort med 128MB minne en fördel. Även Powercolor
Radeon 7500 presterar väldigt bra och är inte långt efter
de bästa i testet.

Vad vi kan tillägga
är att alla Radeon kort hade problem i Commanche 4 som yttrade sig i
felfärgade texturer i glasrutorna på helikoptern och vissa andra
glänsande föremål. Det var inga jätte tydliga missar
men man lade klart märke till dem. Detta kan säkerligen ändras
i kommande drivrutinsuppdateringar. Powercolor Radeon 7000 lyckads som synes
inte genomföra detta test utan vi välkomnades av en BSOD varje gång
vi försökte starta programmet.


I det directx
7.0 baserade 3Dmark2000 ser det ut som det gjort i de flesta testerna. Lite
överraskande var det dock att Powercolor Radeon 7500 Ultra som visat
så bra prestanda fick se sig besegrad av GeForce 2 GTS kortet. Powercolor
Radeon 8500LE 128MB lyckas hålla GeForce 3 kortet bakom sig och det
är bara GeForce 3 Ti500 som kan straffa de tre Radeon 8500 korten.

3Dmark2001
SE

3Dmark2001 SE
är ett directx 8.1 baserat testprogram. Från början var hade
det bara stöd för directx 8.0 men nu med ’SE’ versionen har även
officiellt stöd för directx 8.1 lagts in. Här ser det faktiskt
helt annorlunda ut och alla de tre Radeon 8500 korten ligger i topp. De nya
6071-drivrutinerna verkar ge en ansenlig prestandaökning i 3Dmark2001
och GeForce3 Ti500 får se sig besegrad med stor marginal. Powercolor
Radeon 8500 Pro ligger nästan 1000 poäng före GeForce 3 Ti500
vilket var överraskande. Powercolor Radeon 7500 Ultra tar sig även
förbi GeForce 2 GTS med god marginal och även Jetway Radeon 7500LE
lyckas så när ta sig förbi.


ATI har tillsammans
med deras Radeon 8500 krets lanserat en nya AntiAliasing teknik som går
under SmoothVision. Vi har tidigare i recensionen gått igenom denna
teknik och nu ska vi se hur det fungerar i praktiken. Vi börjar med att
jämföra bildkvalitén på ATIs SmoothVision och Nvidias
motsvarighet på GeForce3 korten.

FSAA:
Bildkvalité

Vi börjar
med en nogrannare jämförelse på bildkvalitén men och
utan AntiAliasing aktiverat. Som testprogram har vi använt Quake 3, upplösningen
är 1024x768x32Bit. Vi börjar med bilder på de olika FSAA lägen
som går att använda. Bilderna är förstorade med 300%
för lättare jämförelse.

ATI
Radeon 8500
Nvidia
GeForce 3
Utan
AntiAliasing

SmoothVision
Performance
SmoothVision
Quality
Nvidia
AA

2x AntiAliasing

4x AntiAliasing

Nvidia
Quincunx AntiAliasing

Utan AntiAliasing:
Utan AntiAliasing aktiverat ser vi klart och tydligt den "trappstegs
effekt" vi tidigare nämnt. Vi kan även lägga märke
till Nvidia kortet som överlag faktiskt har bättre klarhet i texturerna
jämfört med Radeon 8500. Vi testade flera olika drivrutiner för
Radeon 8500 kortet men dessa suddiga fält fanns alltid med.

2x AntiAliasing:
Med 2x AntiAiasing aktiverat ser vi direkt en klar skillnad mot "original"
läget utan AntiAliasing. Trappstegs effekten är klart reducerad
och även om det är svårt att se stor skillnad så har
Nvidia 2x och SmoothVision 2x Quality inställningarna lyckats bäst
med att få bort dessa "jaggies". Men Nvidias 2x AntiAliasing
har nu istället den sämsta klarheten i texturerna. Även Radeon
kortets "Performance" läge har bättre klarhet i texturerna.
Med Quality inställningen ser vi ännu större skillnad. Om man
tittar närmare på golvet och uppe på trappstegen ser vi en
markant skillnad. Nvidia kortets texturer är där väldigt suddiga
och oklara medans 2x Quality AntiAliasing på Radeon 8500 kortet ger
mycket bättre klarhet och skärpa. Som sagt var ger även performance
läget bättre klarhet i texturerna än Nvidias motsvarighet.

4x AntiAliasing
Om vi höjer inställningen till 4x ser vi mest en utveckling av de
tidigare resultaten där Nvidias 4x läge har god framgång med
att ta bort trappstegseffekten men texturerna har fortfarade sämst skärpa.
SmoothVision 4x performance ser ut att ha fått bättre skärpa
och klarhet i texturerna men det är fortfarande 2x Quality läget
som ger bäst bildkvalité.

Nvidia
Quincunx AntiAliasing
Vi tog även med Nvidias egen Quincunx AntiAliasing i ren jämförelse.
Quincunx AntiAliasing är en teknik som ska ge bättre prestanda än
4x AntiAliasing men ändå effektivt ta bort alla "jaggies".
Quincunx AntiAliasing hjälper bra mot just trappstegseffekten men texturerna
blir ännu suddigare jämfört med 2x/4x inställningarna.

Vi går
nu vidare med att titta på prestandan vi får med de olika FSAA
inställningarna.

FSAA:
Prestanda

Som sagt var
använder vi oss av Quake 3 för våra FSAA tester och även
fast Radeon 7500 kortet från powercolor inte stödjer SmoothVision
så tester vi det också. De två andra korten Powercolor Radeon
7000 och Jetway Radeon 7500LE klarar inte av FSAA utan att få totalt
oacceptabel prestanda och är därför inte med i testerna.

Radeon 8500 korten
hänger med relativt bra i 2x inställningen både på performance
och quality. När vi ökar på till 4x gör Radeon 8500 korten
en riktig djupdykning och prestandan blir halverad jämfört med 2x.
GeForce 3 korten klarar i princip alla att hålla sig över 60 fps
även vid 4x antialiasing vilket som synes är klart bättre än
Radeon korten.

Men hur är
det då med suddigheten vi såg på texturerna med Nvidia korten?
Jo det är en bieffekt vid multisampling som annars är en effektivare
typ av AA än supersampling. Det som gör det hela lite roligare är
att vi kan "fixa" de suddiga texturerna genom att ställa in
anisotropic filtering manuellt på GeForce 3 korten. Med 8 samples anisotropic
filtering ser resultatet ut såhär.


4x AA

4x AA + 8 Samples Anisotropic filtering.

En ganska markant
skillnad alltså och vid vanlig användning ser man faktiskt ännu
större skillnad. Det är en viss prestanda förlust när
vi aktiverar Anisotropic filtering men ett GF 3 Ti500 ligger runt 65 fps med
4x AA + 8 Samples Anisotropic filtering vilket är klart bättre än
ett Radeon 8500 med 4x Quality AA.

Som synes är
Nvidias multisampling en klart effektivare teknik för FSAA och även
fast det är svårare att implementera ser det ut att vara ett måste
för ATIs kommande grafikkretsar. Vi förväntar oss alltså
att detta är den sista gången vi ser supersampling i ett ATI baserat
grafikkort. Nvidia gav upp tekniken redan efter deras GeForce 2 serie.


Vi har redan
redovisat de högsta klockfrekvenser som de testade korten klarat av och
nu är det dags att se hur stor prestandavinst vi kan få. Testerna
är gjorda i 3Dmark2001 SE som även användes för att testa
stabiliteten i överklockningen.

Det är inga
stora förändringar i prestanda och speciellt inte på de dyraste
korten baserade på Radeon 8500 kretsen. En sammanställning som
vi gjort över den procentuella överklockningen och prestandavinsten
visar att vi ser de stora ökningarna på de billigare modellerna.

Grafikkort
Överklockning
GPU (%)
Överklockning
minne (%)
Prestandaökning
(%)
Powercolor
Radeon 8500 Pro
1.8
%
9.1
%
2.3
%
Jetway
Radeon 8500
9.1
%
5.5
%
2.0
%
Powercolor
Radeon 8500LE 128MB
26.0
%
4.0
%
6.3
%

Powercolor
Radeon 7500 Ultra

22.2
%
33.0
%
12.4
%
Jetway
Radeon 7500LE
34.0
%
10.5
%
17.1
%
Powercolor
Radeon 7000
33.1
%
16.9
%
25.4
%

Inga stora överklockningspotential
alltså om man inte satsar på budgetkorten vilket iförsej
är positivt. Budgetkortens överklockningsförmåga ligger
bättre till då de ofta är mer eller mindre underklockade när
man köper dem. I alla fall har GPUn ofta mer att ge.


ATI har fått
ett märkbart lyft på 3D-spels marknaden med deras Radeon serier
och har legat bra till på både budget och prestandamarkanden.
Nvidia har dock satt stor press på ATI med deras nya GeForce 4 serie
som har produkter alla olika grafikkortsmarknader. Vi har haft möjligheten
att titta närmare på tre "riktiga" budgetkort i detta
test och vi börjar vår slutledning med just dessa kort.

Powercolor
Radeon 7000: Betyg 2/10
Fördelar:
+ Relativt lågt pris
+ Bra procentuell överklockning

Nackdelar:
– Usel 3D-prestanda
– Dålig bildkvalitè i 2D
– Ospelbart även under överklockning.
– Inget DirectX 8.0 stöd

Jetway
Radeon 7500LE: Betyg 6/10
Fördelar:
+ Relativt bra pris
+ Överklocksvänlig GPU

Nackdelar:
– 64-bits minnesbuss drar ner prestandan i 3D-applikationer
– Dåligt med extra utrustning
– Inget DirectX 8.0 stöd

Powercolor
Radeon 7500 Ultra ’Evil Master’: Betyg 8/10
Fördelar:
+ Bra pris/prestanda
+ Mycket bra överklockning
+ Bra tillbehör för ett budgetkort

Nackdelar:
– Inget DirectX 8.0 stöd

Som de flesta
vet så är det absolut inte bara 3D-prestanda som spelar roll när
man köper grafikkort och vissa kanske inte ens använder datorn till
att spela på. I en kontorsmiljö kan man tänka sig att ett
kort som Powercolor Radeon 7000 skulle passa bra men även det kändes
olämpligt direkt efter första uppstarten. Vi har inte fått
klara besked från Powercolor om den dåliga 2D-bildkvalité
som kortet visade upp men om detta representerar alla deras kort i handeln
så kan vi inte rekommendera någon att köpa det. Även
om priset är en bra bit under 1000 kr så känns det faktiskt
väldigt högt för ett kort som inte klarar av de enklaste uppgifterna
som bra 2D-kvalité.

Jetway Radeon
7500LE är också starkt budgetbetonat med en manual som går
under all kritik (18 sidor) och inget mjukvarupaket. En S-video kabel för
TV-utgången följer dock med kortet. Vad som verkligen sårar
prestandan på kortet är inte de lägre klockfrekvenserna utan
den 64-bits minnesbuss som kortet använder sig av. Som vi ser i testerna
är prestandan ofta mycket lägre än Radeon 7500 kortet från
Powercolor.

Ja det budgetkort
som klart imponerat mest på oss är Powercolor Radeon 7500 Ultra.
En CD-rom med diverse nyttoprogram och två fullversionstitlar, PowerDVD
(program) och Rune (3D-Spel), är mer än godkänt på ett
budgetkort som även har ett mycket fint pris. Priserna är från
Powercolors svenska distrubtör och det borde finnas ännu bättre
priser i butikerna. Prestandan är i flera tester på samma nivå
som GeForce 3 Ti200 vilket är mycket bra för ett budgetkort.
Powercolor Radeon 7500 Ultra är ett mycket intressant budgetkort som
kommer att få kämpa mot GeForce 4 seriens MX modeller. Powercolor
Radeon 7500 Ultra ser faktiskt ut att klara sig riktigt bra i både pris
och prestanda mot GeForce 4 MX440/460 som är huvudkonkurrenterna.


Rubriken kan
låta lite konstigt men faktum är att Nvidia på nytt övertagit
"high-end" marknaden totalt med deras nya GeForce 4 Ti4400/4600
kort. ATI har inget att svara på prestandan de erbjuder utan får
istället inrikta sig på den övre budgetklassen tills deras
nya grafikkrets släpps, R300 förmodligen. I den övre budgetklassen
eller undre high-end klassen ser vi kort som Nvidias GeForce 3 serie (så
länge den finns kvar i handeln) men också det nya GeForce 4 Ti4200.
De tre Radeon 8500 baserade kort vi har testat är i huvudsak inriktade
på denna marknaden och de klarar det olika bra.

Powercolor
Radeon 8500LE ’Evil Master II’: Betyg 8,0/10

Fördelar:
+ Bra prestanda
+ Dubbla RAMDACs
+ Bra tillbehör och mjukvara
+ 128MB minne postivt för framtiden

Nackdelar:

– Inte tillräckligt lågt pris
– Tveksam överklockning

Jetway
Radeon 8500 : Betyg 7,5/10
Fördelar:
+ Bra prestanda

Nackdelar:
– Tveksam överklockning
– Dåligt med extra utrustning och mjukvara
– Priset är för högt om man ser till hela paketet

Powercolor
Radeon 8500 Pro ’Evil Master II’: Betyg 8,5/10
Fördelar:
+ Bäst prestanda i testerna
+ Dubbla RAMDACs
+ Bra tillbehör och mjukvara

Nackdelar:
– Tveksam överklockning
– Inte tillräckligt lågt pris

Powercolor Radeon
8500LE 128MB ska vara det mest budgetbetonade kortet av de tre men det har
faktiskt det högsta priset. De extra 64MB i minne blir helt enkelt en
större kostnad än vad de högre klockfrekvenserna blir på
de två andra korten. I våra tester är det bara under Commanche
4 som kortet tjänar tillräckligt på sin minnesmäng för
att gå förbi konkurrenterna men annars ser vi att det inte är
stor nytta av 128MB minne för tillfället. Detta kommer garanterat
ändras i framtiden men frågan är om man fortfarande kommer
sitta på samma grafikkort då.
Prestandan är ändå bra och med dubbla ramdacs parat med bra
extra utrustning är det ett intressant kort.

Från Jetway
fick också ett Radeon 8500 och här var det "retail" klockfrekvenserna
som gällde, 275/275Mhz. Prestandamässigt låg kortet i toppen
och det är tyvärr på priset och extra utrustningen som kortet
har sina svaga sidor. Någon extra mjukvara är det inte att tala
om och faktum är att kortet har samma extra utrustning som deras riktiga
budgetkort, Jetway Radeon 7500LE.
Priserna på kortet är otydliga då vi inte fått några
prisuppgifter från Jetway och korten tyvärr är ganska svårtillgängliga
i sverige. Men det står klart att de priser som vi har hittat är
i högsta laget med så snål extra utrustning.

Även här
var det ett av Powercolor korten som föll oss bäst i smaken. Powercolor
Radeon 8500 Pro har lika höga klockfrekvenser som Radeon 8500 kortet
från Jetway men låg ändå högst i alla tester om
vi bortser från de Nvidia baserade korten. Med den bästa prestandan,
dubbla ramdacs och samma fina extra utrustning som hos Radeon 8500LE 128MB
kortet ser det mycket bra ut.
Även här är priset en faktor som vi inte kan bortse från.
Vårt uppskattade pris på kortet är som sagt var från
powercolors svenska distrubitör och är även det lite högt
om det ska kunna fajtas ordentligt med Nvidias nya GeForce 4 Ti4200 kort.
För några hundralappar mindre är det dock ett bra alternativ.

Vi hoppas ni
har fått en bättre bild av dagens ATI grafikkort och även
hur prestandan nu ser ut med bra drivrutiner osv. I framtiden kommer vi titta
närmare på Nvidias GeForce 4 serie för att se hur de verkligen
står sig mot ATIs motsvarigheter.

Tack till Powercolor
och Jetway
som har bidragit med kort till denna recension.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid