Speltest: Battlefield 3 (DX11)

Battlefield_3

Battlefield 3  
Genre: Förstapersonsskjutare
Grafikmotor: Frostbite 2, DirectX 10 (DirectX 11 stöd finns)
Rekommenderade systemkrav: Windows 7 64-bit
Fyrkärnigprocessor från Intel eller AMD
4 GB RAM-minne
NVIDIA GTX 560 / Radeon HD 6950 med 1 GB minne
DirectX 11
Kommentar: Battlefield 3 tog marknaden med storm tillsammans med den nya grafikmotorn och skyhöga systemkrav är det en perfekt titel att testa det allra senaste med.
Prestandatest: Spelsekvens, FPS mäts med Fraps

Battlefield3_1920_high

Battlefield3_1920_ultra

 

Battlefield3_2560_high

Battlefield3_2560_ultra

AMD plockar även hem merparten av vinsterna i det omåttligt populära FPS-liret Battlefield 3 där HD 7950 återigen ger presterar snäppet bättre än GTX 580, även om NVIDIA har en triumf i 1080p upplösning med Ultra-inställningar. Här ser vi också hur XFX överklockade Black Edition-kort är snubblande nära storebror Radeon HD 7970 i alla deltesterna.

10
Leave a Reply

Please Login to comment
10 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
snopp1234567Anton Karmehedmcnaldoshaglordflopper Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Svensken
Medlem
Svensken

Bra recension! 🙂 Detta kortet ser riktigt bra ut faktiskt. Bra Prestanda/Watt också. Dock är priserna höga nu när AMD inte har någon konkurrens. När är det tänkt att AMD ska släppa HD7800/HD7700 graffekorten? De kan bli riktigt spännande att se prestandan på!

HeJo
Medlem
HeJo

Trevligt kort, lite dyrt bara men det går säkert ner när Nvidia får ut sina nya kort.
Dessutom visar testet att vi kan förvänta oss rejält prestandalyft för HD7970 i en del spel när nya drivare kommer ut.

Anton Karmehed
Admin

Ja det finns helt klart mer prestanda att hämta, ska se ifall vi har möjlighet att köra om kortet med nya drivrutiner men det finns ju inga tvivel om att AMD för närvarande har fullt kommande i toppsegmentet på grafikkortsmarknaden.
Personligen hoppas jag att AMD kan lägga mer vikt vid sina kontakter med spelutvecklare samt ytterligare optimera sin drivrutinsutveckling, där finns både prestanda och användarvänlighet att hämta.

flopper
Medlem
flopper

Bra men kostsam.
Lär vänta till i höst. 😀

Micke
Medlem
Micke

Klockade inte samma kort 1200 MHz hos swec? Skumt att det är sån stor skillnad. /s

Mikael
Medlem
Mikael

Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor:

2048 – 1792 = 256
4 * 32 = 128

Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.

Micke
Medlem
Micke

Jo jag tänkte på det förut också. 64 sp måste det vara i varje enhet. /s

Mikael
Medlem
Mikael

Eftersom ni visar resultat på CrossFire för både standardkortet och XFX variant antar jag att ni hade totalt fyra kort inne. Passade ni på att göra några tester i Quad CrossFire?

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”mcnaldo”]Jag får inte riktigt ihop era siffror i början. Ni skriver att man stängt av fyra GCN-enheter och att varje enhet innehåller 32 Radeonkärnor: 2048 – 1792 = 2564 * 32 = 128 Antingen har man stängt av åtta GCN-enheter, eller så innehåller varje GCN-enhet 64 Radeonkärnor eller så har ni rapporterat fel antal Radeonkärnor för korten.[/quote]Det har blivit lite fel i texten ja, 64 Radeon-kärnor är det per GCN Compute Unit som består av 4 SIMD-enheter med 16 Radeon-kärnor vardera. Har uppdaterat detta nu. Angående överklockningen kan det skilja väldigt mycket från GPU till GPU. Vet inte vad… Läs hela »

snopp1234567
Gäst
snopp1234567

😥 😀 😆 🙂 8) 😉 😉 😉 😉 😉 😐 😐 :-* 😳 :-* 😳 😳 🙁 🙁 😥 😮 😮 😮 😕 😡 😮 😮 😮 😛 :zzz :zzz :zzz 😛 😛 😛 😛 🙄 🙄 :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: :sigh: 😛 😮 😮 :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz 😡 😕 😥 😀 😀 :-* 🙁 🙁 😳 😳 😳 :sigh: :sigh: