Gainward har tagit för sig ett par olika projekt på senaste tiden. När vi träffade dem på CeBIT visade de till exempel upp en digital TV-tuner, vi har senare tagit en titt på deras vattenkylningskit och när vi träffade dem i München i höstas hade de en liten multimediahub som de också visade upp. Idag har det blivit dags att ta en titt på deras första Ljudkort: Hollywood@Home 7.1.

Gainward är som bekant grafikkortstillverkare först och främst
vilket gjorde att jag personligen såg detta som ett "sidospår".
Sidospår behöver ju dock inte betyda dåligt på något
sätt så låt oss ta en titt på vad Gainward har att
erbjuda på ljudkortsfronten.


Kommentarer om förpackningen är väl ändå överflödiga…










Förpackning

Specifikationer
Ljudkvalité:  – 24-bit/192kHz
SNR (Signal-to-noise):
Genomsnittlig 96dB
Ljudkvalité vid uppspelning:
24-bit i upp till 192 KHz i Stereo
SPDIF utgång upp till 24-bitar vid 44, 48 eller 96kHz
Ljudkvalité vid inspelning:
24-bit i upp till 192 KHz i Stereo
Vågtabell och MIDI:
Enbart stöd genom Microsofts mjukvarusynthersizer
EAX:
32 bitars EAX 2.0-motor till realtidseffekter i spel
32 röster i DirectSound och DirectSound3D
Ljudstandarder:
AC97
EAX 2.0
OpenAL
DirectSound och DirectSound3D
Sensaura / Immerzio 3D Gaming
Multihögtalar teknik:
Möjlighet att mixa om mono- och stereokällor till 7.1
Pris:
450 SEK
Anslutningar
Baksidan av kortet:
Höger/vänster främre utgång
Höger/vänster bakre utgång
Höger/vänter sidoutång
Center och basutgång
SPDIF Ut
Mic och Line In
Interna Anslutningar:
SPDIF (Digital CD-ingång)
AUX-ingång









Mjukvarupaket

Retailkartongens innehåll:
Gainward Hollywood@Home 7.1 PCI-Ljudkort
Installations-CD
InterVideo WinCinema Pro

Listan på tillbehör är väldigt kort. Här får du helt enkelt ljudkort, drivrutiner och en skiva med WinCinema Pro. WinCinema innehåller WinDVD, WinRIP och några andra program för att fånga in video, redigera video och ljud, se på DVD mm. Det är lite ”bulk-känsla” över paketet får man nog säga.
Vad det gäller hårdvarufeatures, ingångar, utgångar med mera så är kortet väldigt begränsat tom. jämfört med Creatives billigare SoundBlaster-modeller.

En sak som säkert stör alla musiker är att kortet
inte har något ASIO-stöd. 24/96 men inget ASIO, det klingar lite
dåligt i mina öron måste jag säga.

Tillgängligheten är svår att avgöra då kortet är alldeles nytt men hittills har vi i alla fall hittat det i ett par butiker utan problem. Priset är trevligt och ligger i genomsnitt på 450 riksdaler men går även att hitta för så lite som 400 SEK.
För ungefär samma pris eller i alla fall någon enstaka hundralapp mer finns Audigy LS att hitta. LS i jämförelse har inget stöd för 7.1 utan nöjer sig med 5.1 men har å andra sidan betydligt fler hårdvarufeatures såsom Dolby Digital-stöd, EAX 4.0 osv.

400 kronor är inte på något sätt orimligt men med Audigy LS för bara drygt 50 kronor mer
och ES för ungefär samma pris så skulle jag ändå säga att man bör avvakta tills priset sjunker utterligare några tior. Just nu framstår ES/LS som bättre val i mina öron.


Gainward Hollywood@Home bygger i grunden på VIAs Eny24 HT-S ”Vinyl Audio”. Chipet i sig är ganska kompetent med 24/96-stöd osv. Gainwards kort har som nämnt tidigare stöd för åtta högtalars surround dvs. 7.1.

Sensaura
Envy24 chippet har stöd för Sensaura 3DPA (3D Positional Audio), i senare drivrutiner kallat ”Immerzio 3D Gaming” vilket är ett system för 3-dimensionell audiopositionering. Detta realiseras genom DirectSound3D (genom EAX2.0 tex.). Personaligen har jag svårt att höra någon skillnad på det här kortet och ett Audigy vad det gäller audiopositionering dock så något utlåtande kan jag inte komma med.

24 bit / 96 KHz
Precis som Creatives senare ljudkort har Hollywood@Home stöd för 24 bits upplösning med en samplingsfrekvens på 96 KHz. Detta borgar för god ljudkvalité vid både in- och uppspelning av 24/96-material. Att notera är dock att kortet bara har fullt stöd för detta genom SPDIF och bara i Stereo vilket framstår som begränsande jämfört med andras lösningar.

EAX
När det kommer till 3D-Audio för spel har H@H stöd för EAX 2.0 med 32 hårdvaruröster. I jämförelse med Audigy 2 ser det något tamt ut då Creatives senare kort skryter med 64 röster och EAX 4.0-stöd. I princip alla ljudkort idag når upp till stödet för EAX 2.0 så här hittar vi inga konstigheter.

7.1

Fördelen med 7.1 (bortsett från den extra högtalaren såklart) är att man slipper den något krångliga placeringen av den bakre centern i 6.1-systemen. Vidare tycker jag personligen 7.1 fungerar betydligt bättre i trånga utrymmen än 6.1 även om det kan tyckas underligt. Det ultimata systemet vore något i stil med 8.1 dock där man har en bas och center även där bak. Nåja 7.1 är ett bra steg mot det perfekta surroundsystemet och förhöjer upplevelsen vid filmtittande men främst vid spelande. I de spel/filmer där man använder sig mycket av positionering av ljuden gör 7.1 faktiskt en väldigt stor skillnad jämfört med 5.1 i min mening.
Givetvis har kortet stöd även för 5.1 men också 4.1. Att det, som kartongen påstår, skulle ha stöd för allt mellan stereo och 7.1 är dock till att överdriva. Vi hittar inget stöd för 6.1 till exempel.

Surroundexpansion
Precis som de flesta moderna ljudkort har kortet teknik (eller snarare drivrutiner) som låter en uppmixa mono och stereo till 5.1 och 7.1. Dvs. du kan avnjuta vanligt ljud i full surround. Funktionen är knappast helt fulländad dock och med vissa ljudkällor funkar det inte allt för bra. Ett av problemen är att volymen blir betänkligt lägre när man aktiverar denna funktioner samtidigt låter det också ganska platt.

Drivrutiner
Gainwards kort körs på VIAs referensdrivrutiner. Tyvärr är drivrutinerns interface väldigt avskalat tom. jämfört med de flesta moderna integrerade lösningar. VIA har helt klart en del jobb här att göra och det blev lite bättre i och med senaste uppdateringen men långt ifrån bra. Som nämnt har drivrutinerna stöd för Sensaura, EAX, 24/96 mm. Men några ASIO-drivrutiner syns inte till. Stabiliteten och prestandan får inget annat än två tummar upp färemot. Under tiden jag använt detta kort har jag faktiskt till och med haft mindre problem än jag haft med mitt Audigy 2.

 

Hollywood@Home

Jag förmodar att ni är sugna på lite bilder på själva kortet också innan vi går vidare.


Framsidan

Baksidan

Som ni ser på PCI-kontakten är detta kortet väldigt
kort. PCB är givetvis Gainward-röd för att passa ihop med resten
av Gainwards utrustning. På ovansidan finner vi Eny24 HT-S-kretsen och
alla in/ut-gångar. Högtalarutgångarna är Front, Surround,
Center/Subwoofer och Bak. (4×2 dvs). Vidare har vi ytterligare en utgång
i form av SPDIF. Vi hittar även AUX och CD in på kortets långsida.
Baksidan däremot är väldigt kal och tom, här finns inget av intresse.

Något som lyser med sin frånvaro är GamePorten. Hur Gainward tänkt sig att man ska koppla in sin GamePad *klappar på sina trotrjänare Gravis GamePad Pro* vet jag inte riktigt.

Allt som allt är det ett väldigt avskalat kort som för tankarna till det integrerade ljud man brukar finna på moderkort. Faktum är att just Eny24 (vad jag förstått i alal fall) främst är tänkt som en krets för integrerat ljud. PCB:ns simplicitet, de få in/ut-gångarna osv. skvallrar allihopa om att vi talar lågbudget här.


Testsystem
Hårdvara
Processor:
AMD Athlon XP 3200+ (400) Mhz
Moderkort:
ABIT NF7S 2.0 (nForce2 400 Ultra + MCP-T)
RAM:
768 MB DDR400 @ 2-5-2-2 Timings:
3x 256 MB Corsair TWINX512-3200LL DDR-SDRAM
Grafikkort:

Sapphire Radeon 9800 Pro (128 MB, 380/680)

HDD:
37 GB Western Digital Raptor 10000 RPM Special Edition (8 MB cache, SATA)
Ljudkort:
Gainward Hollywood@Home 7.1 Soundcard
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Platinum Pro
Creative Soundblaster Audigy 2 Platinum eX

Creative Soundblaster Audigy 2 Platinum
nVidia nForce Audio MCP-T
PSU:
Nexus NX-3000 300W
Mjukvara
Operativsystem:
Windows XP Professional (Service Pack 1 + uppdateringar)
Videodrivrutiner:
Catalyst 3.10
Andra drivrutiner:
nVidia UDA Chipset Drivers v3.13
Benchmarkprogram:
RMAA 5.2
RM3DS 1.0

Vi testar ljudkortst ljudkvalité genom RMAA 5.2 och prestandan testar vi i RM3DS 1.0. Utöver detta gör vi en mängd subjektiva tester där vi anger hur pass bra vi tycker att ljudupplevelsen är.

För alla tester har Creatives Inspire TT7700-7.1-högtalarsystem använts.


Testprogrammet Right Mark Audio Analyser har mer eller mindre blivit en standard för att testa ljudkort. Programmet är ett oberoende open source projekt utvecklat av iXBT.com / Digit-Life som det går att läsa mer om på http://audio.rightmark.org

Summering RMAA
Upplösning: 24-bitar, 96kHz / Loopbackmetod (linje ut – linje in)
Test
ZS Platinum Pro
Platinum
Hollywood
Frekvensomfång (från 40Hz till 15kHz), dB: +0.01, -0.09 +0.10, -0.24 +0.05, -0.31
Brusnivå, dB(A): -99.4 -87.7 -90.5
Dynamikomfång, dB(A): 98.4 89.1 88.5
THD, %: 0.0005 0.0046 0.018
IMD, %: 0.0047 0.0097 0.0089
Stereo crosstalk, dB: -98.2 -80.8 -81.2

Hollywood@Home imponerar faktiskt genom att i princip ligga lika med Audigy 2 Platinum (som idag kostar runt 2000 SEK). Det enda som inte ser så lovande ut är egentligen den totala distortionen som är något för hög. För en vanlig "Svensson" lär det spela mindre roll dock.

Subjektiv ljudkvalité

Jag blev faktiskt positivt överraskad av ljudet som kommer ut detta kort. Det är väldigt klar klang och basen är distinkt utan att bli bullrig (vilket jag haft lite problem med när jag använt andra ljudkort till samma högtalarpaket). Ett problem jag stötte på var att ljudet inte har så hög volym. Något som lättast märks när man lyssnar med hörlurar eller sämre högtalare.

I spel så lät kortet bra men i nyare spel som använder EAX 3 och 4 har Creative givetvis ett stort övertag. I de flesta spel duger det gott men för den riktiga gamern som vill para ihop sitt 5950 Ultra eller 9800 XT med ett värdigt ljudkort finns det bättre alternativ.

7.1 ljud i filmer (och ljud i film över huvud taget för den delen) är utelämnat till mjukvarans eget stöd. Hollywood@Home har alltså varken hårdvarustöd för DolbyDigital eller DTS. I de DVD-filmer jag testade uppfattade jag ljudet som något mer platt än på Creatives kort och även positioneringen i DTS ES / DD EX lät något sämre än vad Audigy har att erbjuda. Ett av problemen med multikanalsljud som störde mig något var att volymen på centerhögtalaren alltid blev för lågt och lät "muffled" i brist på bättre uttryck.

Kortet saknar DVD-Audio-stöd så där kan vi inte jämföra det med Creatives erbjudanden.

Kort sagt: för de som är kräsna med sina spel och filmer finns det bättre val men i övrigt fungerar kortet ypperligt.


Summering RM3DS (% CPU-användning)
Test
ZS Platinum Pro
Platinum
Hollywood
DS3D: 32 kanaler 44 KHz :
9 % 9 % 10 %
EAX 2.0: 32 kanaler 44 KHz : 10 % 10 % 12 %
DS3D: 32 kanaler 48 KHz : 12 % 12 % 14 %
EAX 2.0: 32 kanaler 48 KHz : 16 % 16 % 20 %
DS3D: 64 kanaler 48 KHz : 14 % 14 % Inget Stöd
EAX 2.0: 64 kanaler 48 KHz : 18 % 18 % Inget stöd

 

RM3DS visar att Envy24 är något svagare än Creatives chip när det kommer till 3D-prestanda i spel. Skillnaderna är långt ifrån enorma. Men när man tar i åtanke att ett Audigy 2 är snabbare med 64 röster i 48 KHz än vad Hollywood@Home är i 32 röster i 48 KHz så är det ju ganska långt ifrån optimala resultat. I spel är skillnaderna desto mindre och som mest uppmätte vi en fps-skillnad på cirka 1.5 %. Graferna har vi valt att inte ta med eftersom det i princip bara skulle vara som att stirra på 12 identiska staplar.

I spelprestanda är alltså Hollywood@Home godkänt även om de har eb bit kvar för att nå Creatives nivå, skillnaden egentligen främst i att det saknar stöd för fler hårdvaruröster och de senare versionerna av EAX.


Gainward (eller kanske snarare Envy24) imponerar i sin enkelhet. Värdena som vi fått ur kortet är faktiskt riktigt imponerande för att vara så billigt. Det är inget som kan sätta Creatives senare ljudkort på plats men å andra sidan kämpar de flesta av dem inte heller i samma prisklass.

För mig står Gainward för High End och lite extra flärd.
De satsar ofta på lite mer exklusiva lösningar och kostar därför
också lite mer än andra. Detta ljudkort är den totala motsatsen
och går emot trenden inom Gainwards sortiment. Här är det
så basic som möjligt och ett sparsmakat tillbehörspaket.

Vem ska då köpa ett Hollywood@Home 7.1? Jag har grunnat lite på detta och mitt svar blir till slut: ni som har integrerat ljud (eller inget ljud alls) som är sämre än nVidias MCP-T eller Envy24 (såklart). Ni som har något Audigy 1-motsv. eller bättre har inte heller större anledningar att byta.
Men alla ni som sitter med ett sunkigt AC97 codec på moderkortet och längtar efter lite bättre ljudkvalité och prestanda har all anledning att ta er en titt på Gainwards produkt.

För 400 kronor är det här ljudkortet helt klart värt att överväga. Det som konkurerar hårt är Audigy ES och LS som bara ligger några tior högre i pris. När priserna är så lika skulle jag nog rekommendera att ni satsar på Audigy:t istället. Trots det är H@H 7.1 ett bra jobb av Gainward, det är billigt och håller ändå relativt hög standard.

Gainward Hollywood@Home 7.1
Fördelar:
+ Bra ljud både vad det gäller inspelning och uppspelning
+ 8 (7.1)
kanalers ljud
+ Stöd för 24/96
 
Nackdelar:
Få ingångar
Inget hårdvarustöd för DD, DTS, EAX 3 & 4 osv.
Inga ASIO-drivrutiner
Väldigt sparsmakade inställningsmöjligheter

Det är inget för den jättekräsna gamern eller DVD-fantasten men Gainwards ljudkort håller en standard som är mer än acceptabel för de flesta andra. Frågan är bara hur pass häftigt det kommer kännas senare när Envy24-lösningarna börjar bli mer vanliga på moderkorten. Här på NH har vi redan testat ett moderkort med integrerat ljud som bygger på samma krets och fler lär det komma.

Just nu är det ett värdigt budgetalternativ men Audigy ES/LS ligger farligt nära och integrerat ljud de kommande månaderna lär ligga på ungefär samma nivå (prestanda/kvalitet) .

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid