DirectX 11 har fört med sig en drös nya prestandatester för grafikkort och nu har ännu ett nytt alternativ dykt upp, TessMark. Som namnet avslöjar belastas grafikkortet med olika tessellationeffekter men istället genom OpenGL 4.
TessMark 0.2.2 är ett alterantiv till Unigine Heaven, Stone Giant och andra DX11 prestandatester där tessellation står i fokus. I TessMark kan man välja flertalet olika grader av tessellation för att simulera dagens speltitlar, eller för den delen extremt krävande titlar som kan ge en bättre bild av framtida implementeringar.
TessMark fokuserar på OpenGL 4 som stödjs av Radeon HD 5000 och GeForce GTX 400. Men i Catalyst 10.7 finns det idag en bugg som kan påverka Radeon HD 5800-serien i testet.
Mer information och nerladdning av det nya testprogrammet finns att hitta på Geeks3D.
Något jag tycker är tråkigt med alla test sajter som testar grafikort bara kör tester med DirektX.
OpenGL som är en bredare plattform kommer alltid i skymundan.
Ni på[b][b] NH[/b] ]borde lyfta fram OpenGL mera. Det är helt fantasktik.
Det är en bra poäng AmiDonc. OpenGL som ju var hur hett som helst för en 5-10 år sedan har ju bara försvunnit nästan med Microsofts fokus på D3D. Men det känns som att det är på frammarsch igen och det är helt klart något vi ska ta i beaktning när vi gör framtida GPU-tester.