Det är bara dagar kvar till lanseringen av PC-versionen av The Last of Us Part 2. Nu har spelets systemkrav bekräftats tillsammans med vilka PC-specifika funktioner och tekniker som implementerats.
Sony fortsätter sin satsning på PC och The Last of Us Part 2 får likt föregående lanseringar tillgång till en drös nya tekniker. Naughty Dog har bekräftat att spelets PC-version kommer få stöd för både DLSS med Frame Generation, FSR 3, FSR 4 och ultrabreda upplösningar i 21:9-format.
Vi ser även stöd för obegränsat antal bildrutor per sekund och Microsofts DirectStorage som förhoppningsvis kortar ner laddningstider. Förhoppningsvis ser vi även en ordentligt optimerad speltitel och inte en trögflytande upplevelse där det känns som att karaktärerna springer runt i en pool av margarin.
The Last of Us Part 2 systemkrav
Ser vi till de officiella systemkraven börjar de på vad som krävs för 720p-upplösning vid 30 fps. Här ligger kraven på en åttonde generationens Intel Core i3 eller AMD Ryzen 3 1300X. Processorn behöver sedan flankeras av ett Radeon RX 5500 XT eller Geforce GTX 1650 och 16 gigabyte RAM.
Tar vi ett steg uppåt till 1 080p vid 60 fps är det en åttonde generationens Core i5 eller Ryzen 5 3600 som gäller. Här med ett Geforce RTX 3060 eller Radeon RX 5700 och 16 gigabyte RAM.
För 1 440p vid 60 fps och höga grafikinställningar ökar kraven till en Core i7-9700K eller Ryzen 7 3700X. Kraven på grafikkort ökar till ett Geforce RTX 3070 eller Radeon RX 6800. Även här är det 16 gigabyte RAM som gäller.
Den som verkligen vill ta i med 4K-upplösning med de högsta grafikinställningar bör ha en Core i7-11700 eller Ryzen 7 5700X som processor. Grafikkortsmässigt listar Naughty Dog ett Geforce RTX 4080 eller Radeon RX 7900 XT och kravet på RAM-minne dubbleras här till hela 32 gigabyte.