Spelutvecklaren CD Projekt Red har nu bekräftat att The Witcher 3 kommer att lanseras till Nintendo Switch, dock ställer spelets grafiska detaljrikedom höga krav på konsolen vilket märks i de upplösningar det kommer att spelas i.
I samband med E3 2019 bekräftade spelutvecklaren CD Projekt Red att deras speltitel kommer att hitta sin väg till spelkonsolen Nintendo Switch. Detta efter att flera rykten menat att titeln inte kommer att lanseras till konsolen på grund av tekniska utmaningar med att få en fungerande version på Nintendos senaste konsol.
Spelets Switch-version kommer att utvecklas av Saber Interactive tillsammans med CD Projekt Red. Titeln blir det första till konsolen att lagras på ett spelkort med 32 gigabyte lagringsutrymme. Detta då denna version inte bara innehåller grundspelet utan även de två expansionerna Hearts of Stone och Blood & Wine samt de kostnadsfria uppdateringar som släppts till spelet.
Yes, our target is 30.
— Marcin Momot (@Marcin360) June 12, 2019
När det kommer till att få spelet att fungera så bra som möjligt på konsolen har CD Projekt Red bekräftat att bildupplösningen kommer att behöva dras ned. När konsolen är i stationärt läge kommer spelet att köras i 720p-upplösning med dynamisk upplösning aktiverat. Detta innebär att om det behövs kan spelet i realtid sänka upplösningen automatiskt för att behålla det önskade antalet bildrutor på 30 per sekund även under hög belastning. Tas konsolen ur sin dockningsstation och spelet spelas i bärbart läge kommer upplösningen att ligga på 540p.
540p handheld, 720p, with dynamic resolution enabled, on screen.
— The Witcher (@witchergame) June 11, 2019
I skrivande stund har Switch-versionen av The Witcher 3 inget bekräftat lanseringsdatum. Däremot kommer lanseringen att ske någon gång under 2019. Exakt när detta blir är dock något vi helt enkelt får vänta på att veta.