CD Projekt RED har nu bekräftat att det kommande storspelet The Witcher 4 först och främst utvecklas för spelkonsoler. Något studion hoppas ska innebära 60 fps på konsolen som Playstation 5 och Xbox Series X.
Digital Foundry har besökt CD Projekt REDs studio i Warszawa för att få en tur bakom kulisserna för utvecklingen av spelet The Witcher 4. Under en diskussion om det kommande spelet bekräftades det att studions första fokus för spelet är spelkonsoler.
CDPR vill alltså sikta på att få så bra prestanda som möjligt på konsoler som Playstation 5 och Xbox Series X. Denna version av spelet kommer sedan omarbetas för till PC till skillnad från tidigare titlar från studion som utvecklats till PC först.
Hur pass studion kommer lyckas få ut minst 60 fps i The Witcher 4 på till exempel Xbox Series S återstår att se. Spelkonsolen har ofta fått motta kritik för sin undermåliga prestanda som gör det mycket svårare för spelutvecklare att faktiskt få moderna AAA-spel att flyta ordentligt på konsolen.
Vi får även hoppas att PC-versionen är så välpolerad som möjligt när det väl blir dags för lansering. Spel som portats över från konsol till PC har ofta lidit av orimligt mycket buggar eller rent ut sagt usel prestanda. Hårdvaran i dagens konsoler är dock mer eller mindre densamma som finns tillgänglig för datorer. Något som förhoppningsvis innebär minimal smärta när det kommer till att få The Witcher 4 att fungera ordentligt på PC.