Total War: Three Kingdoms tar spelserien tillbaka till de historiska rötterna och nu cirka två månader innan den officiella lanseringen har titelns systemkrav bekräftats av utvecklaren.
Efter att ha fokuserat på att slå ihop Warhammer Fantasy-universumet med den klassiska spelserien Total War går Creative Assembly nu tillbaka till att dra inspiration från vår egen historia. Total War: Three Kingdoms kommer att utspela sig år 190 och tar plats under den tid på kinesiska Han-dynastin var på väg att kollapsa.
Spelet kommer att lanseras under maj månad och inför detta har Creative Assembly nu listat de hårdvarukrav som speltiteln kommer att ställa.
Minimum med integrerad grafikkrets | Minimum med diskret grafikkort | Rekommenderat | 60 FPS+ | |
---|---|---|---|---|
Operativsystem | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Processor | Intel core i7-8550U @ 1,8 GHz | Intel Core 2 Duo @ 3 GHz | Intel Core i5-6600 AMD Ryzen 5 2600X | Intel Core i7-8700K |
Intermninne | 6 GB | 4 GB | 8 GB | 8 GB |
Grafikkort | Intel UHD Graphics 620 | Geforce GTX 650 Ti Radeon HD 7850 | Geforce GTX 970 Radeon R9 Fury X | Geforce GTX 1080 Geforce RTX 2060 |
Total War: Three Kingdoms i fyra nivåer
Spelutvecklaren har delat upp systemkraven i fyra nivåer. Den lägsta nivån listar vad som krävs av en dator som förlitar sig på en processors integrerade grafikkrets. Här krävs det att användaren nyttjar en Intel Core i7-8550U med dess integrerade grafikkrets och sex gigabyte internminne. Med denna hårdvara förväntar sig utvecklaren att spelet med en upplösning på 1 280 x 720 pixlar och grafikinställningarna på “Low” kan flyta på i omkring 25 till 35 bildrutor per sekund.
När det kommer till minimikravet för system med diskreta grafikkort listas en processor i form av Intel Core 2 Duo med en klockfrekvens på 3 gigahertz. Till processorna listas även grafikkort i form av Nvidia Geforce GTX 650 Ti eller ett Radeon HD 7850 med en gigabyte videominne. Hårdvara på denna nivå parat med fyra gigabyte internminne kommer att kunna nå samma antal bildrutor per sekund vid samma upplösning och grafikinställningar som systemet med integrerad grafikkrets.
För den som vill nå över 60 bildrutor per sekund i 1 080p-upplösning listar Creative Assembly en processor i form av Intel Core i7-8700K och ett Geforce GTX 1080 som krav. Dessa skulle sedan behöva paras med åtta gigabyte internminne. Denna hårdvarukombination ska enligt utvecklaren nå över 60 bildrutor per sekund med de förvalda “Ultra”-grafikinställningarna.
Creative Assembly nämner på sin hemsida att dessa systemkrav är vad spelutvecklaren själv har kommit fram till genom att speltesta både kampanjkartan och en strid mellan två sidor med 21 truppenheter var.
Stöd för SLI/Crossfire en möjlighet
För den som utrustat sin dator med två eller flera grafikkort håller spelutvecklaren på att utvärdera om det är värt mödan att implementera stöd för multi-GPU system. Detta skulle i så fall dyka upp vid ett senare tillfälle. Antingen i form av SLI/Crossfire-stöd eller Explicit Multi GPU-stöd, en DirectX 12-exklusiv funktion.
Spelutvecklaren är dock inte säker på om flera grafikkort i tandem kan erbjuda tillräckligt hög prestandaskjuts jämfört med ett ensamt grafikkort i Total War: Three Kingdoms. Att implementera dessa funktioner kräver mycket tid och arbete, men utvecklaren bekräftar att möjligheten finns och att det kan komma att implementeras i framtiden. Förutsatt att det visar sig vara värt det för utvecklaren.
Total War: Three Kingdoms lanseras den 23 maj till Windows, macOS samt Linux.