Intel använder WiGig för att leverera trådlös VR med HTC Vive

Intel säger att trådlös VR är redo för 4K och att 8K-stöd kommer

0

Processorjätten Intel samarbetar med HTC och VR-tillverkare för att skapa lösningar med trådlös VR och komponenterna för 4K-upplösning ska redan finnas.

Intel kan redan idag leverera trådlös VR i 2K-upplösning, motsvarande det som används i HTC Vive och Oculus Rift. Företaget gör det genom att skicka data trådlöst över 60 Ghz-frekvensbandet med tekniken WiGig. Motsvarande samma lösning som nu börjar hitta ut i nätverksroutrar och även används allt flitigare i dockningsstationer. WiGigs viktigaste egenskap är att kunna skicka stora mängder data med väldigt låg latens, något som är nyckelfunktionen för ett trådlöst VR-system.

Intels ingenjörer menar att man med sin nuvarande WiGig-lösning har ett latenspåslag av runt 10-12 millisekunder jämfört med en kabelansluten VR-lösning. Ett förhållandevis litet påslag som man tror sig kunna sänka ytterligare i framtida konsumentprodukter.

Trådlös VR i teorin redan redo för 4K

Intel påpekar också att dagens prototyper som visas upp på MWC 2017 inte är begränsade av den trådlösa funktionaliteten utan snarare kretsarna som omvandlar datan till videosignaler i dina VR-glasögon. Företagets nuvarande kisel klarar upp till 2K-upplösning (1 080 x 1 200 pixlar per öga i HTC Vive) men att Intel har samarbetspartners med 4K-kapabla kretsar och att 8K kommer. Innan dess blir aktuella krävs dock mer högupplösta VR-headsets som kan nyttja den högre pixeltätheten.

Intel säger sig jobba med flera OEM-tillverkare för att implementera sin trådlösa VR-teknik och vi kan vänta oss produkter på marknaden innan årsskiftet. Vad priserna landar på och vilken batteritid ett helt trådlöst VR-headset levererar är samtidigt upp till Intel OEM-tillverkare.

MWC 2017

Fler artiklar från MWC 2017

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments