Att få det bästa ur ett Playstation 5 eller Xbox Series X är inte så enkelt som att bara koppla spelkonsolerna till vilken TV som helst. Låt oss gå igenom vilka egenskaper som gör en enhet extra lämpad för just gaming.

Kort och gott:

– OLED är den bästa typen av bildskärm idag. Dock dyrare än andra.
– 120 Hz uppdateringsfrekvens ger ett mycket bättre flyt i spel än 60 Hz.
– VRR hjälper dig slippa bildrutor som flyter ihop i varandra.
– ALLM och QFT är två väldigt bra men inte kritiska tekniker för gaming på TV.

Söker du en ny TV att avnjuta dina Playstation 5 eller Xbox Series X-spel på med så många händiga tekniker som möjligt? Det finns en del grejer att hålla utkik efter när det kommer till att hitta den bästa TV:n för gaming. Nu är det dags att ta en titt på de viktigaste egenskaper en TV kan komma med för att vara så bra för konsolgaming som möjligt.

Bildpanelen

Det finns många olika typer av bildpaneler att välja mellan. Allt från helt vanliga LCD-skärmar till LED med kvantprickar som QLED och NanoCell. Vi har också LCD med kvantprickar och mini-LED som Neo QLED från Samsung och QNED från LG. Alla typer är bra om de möter just dina krav.

OLED är däremot den optimala typen av bildpanel just nu. Här ser vi svarstider och kontrast som de andra typerna helt enkelt inte kan mäta sig med. Ser vi till exempel på detta test utfört av hemsidan Rtings där en QLED från Samsung och en OLED från LG jämförs har vi klara siffror på detta. LG:s enhet med OLED har en svarstid på endast 2,3 millisekunder medans QLED-TV:n ligger på 10,2 millisekunder. OLED är klart snabbast och med högre svarstid ökar också risken för “eftersläp” där saker lätt kan se utsmetade ut då TV:n inte hinner skifta från en ände av färgskalan till en annan.

Uppdateringsfrekvens

En TV-apparat med en uppdateringsfrekvens på 60 Hz kan visa 60 bildrutor per sekund. En TV med 120 Hz kan således visa 120 bildrutor per sekund. Desto fler bildrutor ett spel kan renderas i samtidigt som bildskärmen kan visa ett högt antal bildrutor per sekund desto bättre blir den generella känslan i spelet.

VRR

När vi pratar om just höga uppdateringsfrekvenser är VRR eller “Variable Refresh Rate” ett nästintill måste. Denna teknik ingår i HDMI 2.1-standarden och låter en TV ändra sin uppdateringsfrekvens efter hur många bildrutor den matas med från källan. Således kan enheten gå från att visa 120 bildrutor per sekund till ett lägre antal om spelet i fråga inte kan köras i 120 FPS konstant eller alls.

När en TV sänker sin uppdateringsfrekvens minskar man även risken för så kallad “tearing” där två bildrutor flyter ihop med varandra. Detta då de inte hinner renderas tillräckligt snabbt för att hänga med en hög uppdateringsfrekvens.

Andra smidiga funktioner för en gaming TV

Det finns några andra smidiga funktioner HDMI 2.1 introducerade som kan vara uppskattat av konsolspelare. Till exempel Auto Low Latency Mode (ALLM) som automatiskt ändrar enhetens inställningar för att erbjuda så låg latens som möjligt för spelaren.

HDMI 2.1

Quick Frame Transport (QFT) är även det en teknik utvecklad för att reducera latens under spel. QFT låter varje bildruta transporteras snabbare från grafikprocessor till bildskärm. En kortare transporttid av bildrutor ska resultera i en mer följsam spelupplevelse.

Var uppmärksam

Rent generellt är det tekniker som kommer med HDMI 2.1 som gör en TV extra lämpad för gaming. Däremot är det inte helt säkert att en specifik TV har några av dessa tekniker bara för att den har HDMI 2.1. Den nya HDMI-standardens egenskaper är helt frivilliga för TV-tillverkare att implementera. Således är det viktigt att den enhet du funderar på att köpa faktiskt har de HDMI 2.1-funktioner som just du söker. Här är det helt enkelt tillräckligt mycket research som gäller när man letar efter en enhet som ger en den bästa upplevelsen.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments