TV-spelsmarknaden är på väg in i en nya guldperiod

0

Small preview image

Microsoft var först med att lansera en next-gen-konsol och med det hoppades man kunna skapa sig en bas av konsoler och användare innan Nintendo och Sony släppte sina motsvarigheter. En del trodde detta var av rädsla för vad de två skulle hitta på. Sony kunde man vara säker på att det skulle röra sig om prestanda rakt igenom, det är så Sony bygger sina konsoler, och om den då är snabbare än Xbox 360 är loppet mer eller mindre kört på förhand. Vad Nintendo skulle släppa visste ingen förutom Nintendo, vilket säkerligen oroade. I efterhand kan vi nog konstatera att prestandan hos Xbox 360 är tillräcklig och att det mest var en fråga om att vara först och etablera sig.



TV-spelsmarknaden i sig fick dock inget större uppsving. De flesta verkade ta det kallt och vänta in de två andra. Microsoft hade dessutom en del barnsjukdomar som orsakade en hel del dålig publicitet som säkerligen påverkade försäljningen. När vi nu ett år senare möts av rapporter om hur marknaden ser ut idag verkar folk öppnat plånböckerna.


Marknaden har fördubblats sedan förra året och har nått ett värde på 1,3 miljarder dollar i ren hårdvaruförsäljning under det första kvartalet. Den totala försäljningen av spel, hårdvara och tillbehör har gått upp med 54%, upp till 3,3 miljarder dollar. Faktum är att dessa siffror hade kunnat vara ännu bättre om det funnits fler Wii i lager. Det råder en del spekulationer om hur mycket, men det är också bara spekulationer.


Analytiker vid IDC har samtidigt yttrat stora frågetecken kring Nintendos förmåga att förse marknaden med tillräckliga volymer av Wii och menar att det kommer råda en brist fram till 2009, vilket då i sin tur innebär att det enligt dom kommer finnas en stark efterfrågan under hela 2008. Kanske borde Nintendo omvärdera sina 14 miljoner konsoler fram till april nästa år? Vi tvekar. Nintendo har dessutom lovat höja produktionskapaciteten efter det att rapporten blev offentlig.


Xbox 360 och PlayStation 3 väntas få ett uppsving genom lanseringar av ett par starka speltitlar; Halo 3, Heavenly Sword, Lair, etc., men det ska tyvärr bara vara temporära sådana, vilket dock kan ifrågasättas. Hittills har Wiis “begränsade” försäljning enbart berott på den dåliga tillgången och att Wii sålde mindre i mars än februari beror på bara det. Detta oroar dock andra analytiker som menar att Wiis stora framgångar skadar marknaden i långa loppet.


Vi tror dock att varken Sony eller Microsoft gråter blod över bristen på Wii och även om Xbox 360 befinner sig i en mycket avgörande position just nu så råder det inga tvivel om att PlayStation 3 bara kommer att klättra, frågan är om det blir till PS2s dominans eller någon typ av mellanlandning strax under eller över Wii.


Hur som helst så har aldrig TV-spelsmarknaden mått bättre än nu och om inte musikindustrin ser upp kommer den att bli passerad. TV-spelsmarknaden är accepterad och har framförallt ett bättre rykte så i vårt tycke är det bara en fråga om tid.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments