Microsoft har i samarbete med Ubi Interactive ett längre tag arbetat på ett projekt som kan kombinera en projektor med Xbox-tillbehöret Kinect för att använda väggar, bord och andra ytor som pekskärmar. Nu släpps mjukvaran för projektet för försäljning.
Det finns många tänkbara användningsområden för en teknik som låter dig göra om en vit vägg eller ett soffbord till en pekskärm, främst för företag och inom utbildningssektorn. Med hjälp av Kinect som sensor i kombination med en projektor är det precis det Microsoft vill uppnå i samarbete med det nystartade företaget Ubi Interactive, och projeketet har varit på tapeten ett längre tag som prototyp, men ska nu vara redo att släppas till allmänheten.
Ubi har enligt Microsoft arbetat med över 50 företag och organisationer för att färdigställa mjukvaran till projektet. Kinect kan bygga 3D-modeller av sin omgivning, vilket gör att den kan avgöra när någon faktiskt kommer i kontakt med projektionsytan, snarare än att bara bedöma när en hand eller ett finger befinner sig framför eller ovanför som är fallet med de flesta liknande tekniker idag. Det innebär även att företag med existerande projektorlösningar kan komplettera med en sensor samt mjukvara istället för att uppgradera hela sin anordning.
Inte helt överraskande kräver systemet en projektor och en Kinect-sensor utöver mjukvaran, som kommer kosta 149 dollar för en enkel licens respektive 1 499 dollar för en större företagslicens.
Mer information finns på Ubis hemsida.
Det vore intressant att veta hur kameran kan skilja på ett finger som svävar över bilen och en som faktist rör duken?
I demonstrationen så är det inte många cm i skillnad och jag tvivlar på att det kan fungera så smidigt.
/s
[quote name=”shaglord”]Det vore intressant att veta hur kameran kan skilja på ett finger som svävar över bilen och en som faktist rör duken?
I demonstrationen så är det inte många cm i skillnad och jag tvivlar på att det kan fungera så smidigt.
/s[/quote]
Som Ubi beskriver det så bygger Kinect en 3D-bild av användaren och duken och kan på så sätt bedöma avståndet mellan dessa. Huruvida det faktiskt är så smidigt som demonstrationen visar får vi invänta tester på 🙂