Steam har länge varit den största digitala spelplattformen, den har även fått motta en hel del kritik och den senaste kommer från en högt uppsatt anställd hos Ubisoft som menar att plattformens affärsmodell är orealistisk och inte reflekterar hur världens för speldistribution ser ut idag.
Valves plattform för speldistribution har i över ett årtionde varit den absolut största aktören inom området. De senaste åren har dock sett mer och mer konkurrens dyka upp i form av plattformar som uPlay, Origin och GOG Galaxy. Medans få andra plattformar lyckats komma ens i närheten av Steams popularitet och användarmängd är flera av dessa startade av inflytelserika spelutvecklare och distributörer. Något som lett till att dessa börjat ta mer och mer avstånd från Valves plattform.
Det senaste året har präglats av fejden mellan Epic Games Store och Steam. Den förstnämnda är en relativt ny plattform startad av företaget Epic Games som även har riktat mycket kritik mot Steam. Bland annat har den andel av intäkterna Steam behåller från varje såld speltitel kritiserats av Epic Games. Beroende på hur många exemplar av en speltitel som säljs behåller Steam mellan 20 och 30 procent av intäkterna. Detta medans Epic Games Store har en fast nivå på 12 procent.
Ubisoft hakar på Steam-kritiken
Nyligen har Ubisoft yttrat sig om Valves plattform. Ubisoft var den första stora spelpublicisten att haka på Epic Games Store med speltitlar som The Division 2 och Anno 1800. I ett kort uttalande till New York Times pratade Chris Early som håller titeln “Senior Vice President of Partnerships and Revenue” om Steams affärsmodell. Early menade i sitt uttalande att den affärsmodell Steam går efter är helt orealistisk och inte reflekterar hur världen för speldistribution ser ut idag.
It’s unrealistic, the current business model that they have. It doesn’t reflect where the world is today in terms of game distribution.
Huruvida Valve har planer på att justera intäktsfördelningen på sin plattform ytterligare är något som återstår att se. Ubisoft verkar dock ha ett svalt intresse för plattformen.
New York Times nämner andra spelutvecklare vars fokus hamnat mer hos Epic Games Store än Steam. Bland annat Greg Kasavin från Supergiant Games som jämför Steam och Epic Games Store med Sony, Nintendo och Microsoft med deras konkurrens på marknaden för spelkonsoler.
Även Tommy Refens från Team Meat som ska lansera Super Meat Buy Forever som exklusiv titel för Epic Games Store citeras. Refens ska ha menat att det enda sättet klimatet kommer att förändras för spelutvecklare och publicister är om det finns flera stora företag med mycket resurser (t.ex Epic Games och Valve) som ständigt försöker få ett övertag mot sina konkurrenter.
Gillar Epic Games model, att dem ger bort 1 eller 2 spel varje månad. Vi gillar gratis 🙂