Unigine har nu släppt en ny version av sitt grafikkortstest Heaven och i Heaven Benchmark 4.0 ser vi bland annat stöd för flera skärmar, stereoskopisk 3D samt en ny och finslipad grafikmotor. Nytt är också funktionen att övervaka grafikkortets temperaturer under testerna.
Unigine Heaven Benchmark 4.0 använder sig primärt av directx 11 för att skapa avancerade grafiska scener, men vi hittar även stöd för det äldre directx 9 samt opengl 4.0 för tester i Linux och Mac os x. Tessellering är fortfarande en av de viktigaste effekterna i Heaven och används flitigt allt igenom testet. Men Unigine har även tryckt in mer avancerade ljuseffekter samt stöd för stereoskopisk 3D.
En detaljerad genomgång av de nya funktionerna i Heaven Benchmark 4.0 finns att hitta här nedan;
- Benchmarking presets for convenient comparison of results
- GPU temperature and clock monitoring
- Drastic improvement of SSDO
- Stars at nighttime
- Improvement of lens flares
- New, improved version of UNIGINE Engine under the hood
- Detection of multiple GPUs
- Anti-aliasing support on Mac OS X
- Enhancement of automation scripts in Pro version
- New Advanced edition (see details below)
- Russian and Chinese localization
Grafiktestet går att hämta hem gratis från Unigines hemsida med vissa begränsad funktionalitet men kan även köpas i en Advanced-version för motsvarande 100 kronor. Systemkraven är 512 megabyte internminne, 1 gigabyte lagringsutrymmer samt ett grafikkort ur Radeon HD 4xxx-familjen eller senare, Gefore 8xxx-familjen eller senare eller en Intel HD 3000-grafikkrets eller krafttfullare.
var det inte tänkt att det skulel släppas en massa spel med deras motor? Jag vill inte minnas att jags ett något förutom deras egna crappiga RTS spel (Oilrush)
Måste testas. Alltid kul med nya benchmark program. Nya 3DMark var dock en besvikelse
Cuuul 😀
Mitt veka Geforce 560Ti grafikkort fick svettas. Allt på max inställningar 1920×1080 upplösning. Tempen låg på max 80 grader
Min: 6,6 fps
Max: 50,1 fps
Totalpoäng: 574 poäng
[b]Edit:[/b]
Verkar som programmet inte utnyttjar 8 kärnor då det står x4 @-- 4.8 GHz
[img[/img]
[i]Settings[/i]
Render:
Direct3D11
Mode:
1920×1080 8xAA fullscreen
Preset
Custom
Quality
Ultra
Tessellation:
Extreme
FPS: 73.0
Score: 1839
Min FPS: 24.1
Max FPS: 168.7
Still no match.
Hade dock varit roligt om de kunde skriva programmet helt med nya scener.
Men jag är fortfarande lite kritisk hur Unigine Heaven “räknar” FPS då den översta och understa räknarna visar helt fel, och kör man samtidigt med Fraps eller RadeonPro så visar de en grov skillnad.