Unigine tar sin avancerade grafikmotor till Android-plattformen

1
unigine

Unigine som blev kända över en natt tack vare sitt omtalade DirectX 11 benchmark Heaven har nu avslöjat att man tagit sin Unigine-grafikmotor till den mobila Android-plattformen och NVIDIA:s Tegra 2-krets. Unigine visade under MWC 2011 upp en demo av prestandatestet Crypt samt ett interaktiv speldemo kallat Passage, både drivna av applikationsprocessorn Tegra 2.

Just NVIDIA:s arbeta med Tegra 2 ska vara nyckeln i Unigines portning till Android. Unigines teknikchef Alexander Zaprjagaev menar att det är just kraften i den nya Tegra 2-plattformen som öppnat upp möjligheterna för mer avancerade grafikmotorer på Android-plattformen, där man nu hoppas kunna få sin Unigine Engine i händerna på spelutvecklare för den mobila plattformen.

“NVIDIA Tegra 2 is a powerful tablet/superphone platform which brings a completely new level of 3D graphics for handhelds. The porting was smooth and easy for us thanks to flexible design of Unigine engine. We plan to add more supported platforms pretty soon”

Unigine stödjer bland annat fotorealstisk 3D-rendering, kraftfulla fysikeffekter och ljudeffekter. Grundstommen i grafikmotorn är densamma som i DirectX 11 testet Heaven Benchmark, men har skalats ner för att passa även på mobila plattformar. Vilket som synes ger riktigt imponerande resultat.

I Passage-demot nedan ser vi hur ett eventuellt spel skulle kunna te sig på en Android-baserad surfplatta.

Ett mobil Software Development Kit för Unigine engine finns tillgängligt för licensiering i och förutom Android har motorn även stöd för Windows, Linux och PlayStation 3. Men Unigine avslöjar att man har stöd för ytterligare plattformar på väg, Apple iOS kan hända?

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Swedish Berserk
13 Årtal sedan

Playstation 3 stöd? Vad kan det innebära? Annars kul för Android och Nvidia.