Unreal Engine 4 optimeras för processorer med massvis av kärnor

0

Small preview image

Epics Mark Rein har i samtal med spelsajten Kotaku avslöjat lite trevliga detaljer kring företagets nästa generations spelmotor. Unreal Engine 4 som är under utveckling för närvarande kommer att rikta sig mot nästa generations PC-plattformar, något Epic förutspår kommer baseras på så kallade “massivly multi-core” processorer. Det handlar om extrem flertrådsprestanda och även om Mark Rein inte ville specifiera antalet kärnor som krävs för att en processor ska räknas in i detta segment är det nog en hel del.



Intel avslöjade redan under 2006 att man arbetade på en så kallad massivly multi-core arkitektur med över 80-kärnor och senast i december 2009 visade man upp en ny milstolpe i Tera-scale satsningen genom att visa upp en fungerande processor med 48 kärnor.



Precis som Intels Tera-Scale arkitektur ligger dock Unreal Engine 4 en bra bit in i framtiden och Mark Rein hävdar att lanseringen av den nya grafikmotorn ligger en bra bit in i framtiden. Men vi ser i alla fall hur utvecklingen för hårdvara och mjukvara börjar falla mer i linje än tidigare, vilket givetvis är mycket positivt.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments