Trots Apple och Epic Games komplicerade historia får nu Mac-datorer med M1 och M2-kretsar officiellt stöd för Unreal Engine 5 tack vare den senaste stora uppdateringen till spelmotorn.

Mac-användare som vill arbeta med utvecklingsverktygen för Unreal Engine 5 har hittills behövt förlita sig på Rosetta för att använda sig av Epic Games mjukvara. Däremot kommer Unreal Engine 5.2 med officiellt stöd för Apple Silicon. Företagets Mac-enheter utrustade med M1 eller M2-kretsar behöver således inte längre använda sig av Rosetta-översättning för att använda mjukvaran.

Epic Games nämner inte exakt hur prestandavinsterna tack vare det officiella stödet ser ut. Företagets blogginlägg nämner endast att Mac-användare kommer se förbättrad prestanda och stabilitet med Unreal Engine 5.2.

Den nya upplagan av motorn kommer även med en ny iPad-app för motorns ICVFX-verktyg. Detta verktyg låter användare justera aspekter som till exempel ljussättning på virtuella inspelningsplatser på sin iPad. Något Epic Games menar ska ge filmskapare med kreativ kraft genom att kunna finjustera en inspelningsplats innan man ens är på plats och kamerorna rullar.

Filerna för Unreal Engine med det officiella stödet för både Apple och Intel-processorer finns nu att ladda ned via Epic Games egna launcher. ICVFX-appen kommer finnas tillgänglig inom kort genom Apples App Store.

Apple och Epic Games har haft en minst sagt komplicerad historia. De två företagen låg länge i en rättslig konflikt. Denna konflikt tog slut tidigare i år när domare gav avslag på Epic Games överklagan. Något som innebär att domen från 2021 som för det mesta var till Apples fördel står kvar. Huruvida stridsyxan är officiellt begraven återstår att se. Epic Games verkar i alla fall gå vidare för tillfället.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments