Epic Games har under GDC19 visar upp vad som komma skall till spelmotorn Unreal Engine 4, bland annat “Chaos”, ett nytt system utvecklat just för att kunna ge förstörbara miljöer på en ny nivå.
Den som älskar att kunna jämna spelvärldar med marken à la Red Faction eller Battlefield: Bad Company 2 har något att se fram mot. Förstörbara miljöer är något som hamnat lite vid sidan av när det kommer till spelutveckling de senaste åren. Detta är något Epic Games hoppas kunna ändra på med kommande versioner av Unreal Engine 4.
Under Game Developers Conference (GDC) 2019 höll Epic Games sin presentation kallad “State of Unreal“. Här diskuterades flera kommande tekniker och funktioner till spelmotorn Unreal Engine. Bland dessa finns “Chaos”, en ny teknik utvecklad för att kunna ge speltitlar förstörbara miljöer med en högre detaljnivå än tidigare.
Unreal Engines nya system för fysik och förstörbara miljöer kommer att introduceras för första gången i och med version 4.23. Denna version kommer att implementera demon Robot Recall som kan ses i ovanstående video.
Raytracing i Unreal Engine
Det är inte bara Chaos utvecklare i Unreal Engine har att se fram mot att få lägga vantarna på. Epic Games visade även upp två demonstrationer som fokuserar på ljussättning och skuggor med hjälp av raytracing.
Först ut har vi “Rebirth” som helt och hållet skapades inuti Unreal Engine version 4.21. Demonstrationen skapades av endast tre personer utan några tillägg till motorn i sig.
Även demonstrationen “Troll” visades upp. Denna skapades i version 4.22 av Goodbye Kansas och Deep Forst Films och siktar på att försöka visa hur raytracing kan skapa komplexa skuggor, reflektioner och ljussättningar.
Unreal Engine version 4.22 kommer att bli tillgänglig “inom två veckor” och ska enligt Epic Games vara motorns snabbaste version hittills. Utöver raytracing-stöd implementeras även stöd för streaming till Microsofts HoloLens med stöd för HoloLens 2 planerat för lansering under maj månad. Denna version kommer även att vara den första med officiellt stöd för Googles kommande tjänst för spelstreaming “Stadia“. Exakt när dessa nya funktioner kan tänkas dyka upp i fullfjädrade speltitlar återstår dock att se.