Valve bekräftar sämre spelprestanda på Mac

3

Valve har som bekant lanserat en Apple-vänlig version av sin spelportal Steam. Men de speltitlar som testats i Valves Apple-utbud har inte imponerat rent prestandamässigt, något spelutvecklaren nu bekräftat och lägger över ansvaret på grafikkortstillverkarna.

Förutom opartiska tester har även användare i Valves forum beklagat sig över spelprestandan över Apples Mac-plattform. Något som nu fått representanter från Valve att uttala sig om problemen som enligt företaget beror på bristfälliga grafikkortsdrivrutiner.

– Performance is going to improve as drivers are updated. I would expect modest improvements in short term and larger ones in longer term. I cannot put dates on them. We are making a lot of progress is identifying specific issues that need work inside the game and inside OpenGL and drivers. Apple, ATI and NVIDIA are all involved, kommenterade representanter från Valve

Vad som även saknas är nya grafikkortsmodeller i Apples Mac-sortiment där varken GeForce GTX 400 eller Radeon HD 5000 serierna finns tillgängliga i Apples tyngre modeller. 

Apple må mognat som spelplattform, men fortfarande finns det alltså mycket att förbättra. Men det faktum att Valve tagit första steget in på Apple-marknaden kan mycket väl ge AMD, NVIDIA och för den delen Apple lite extra bränsle för att förbättra situationen.

Källa: Valve via X-bit Labs

Subscribe
Notifiera vid
3 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
zowix
14 Årtal sedan

Så det har alltså ingenting med att göra hur valve har gjort?

Martin L
14 Årtal sedan

Anledningen är väl egentligen tredelad
1) Det sitter rätt klena grafikkrestar i apples burkar. Undantaget är väl Mac Pro där man kan få rätt hyggliga kort, men då snackar vi nog över 20 000 spänn för en dator.
2) Grafikkortsdrivrutinerna är rätt ooptimerade. Troligtvis eftersom det inte har varit så mycket spelande i mac os tidigare.
3) (här är jag lite osäker) men visst tusan går Valve’s spel som bäst under DirectX i windows? Nu ska det helt plötsligt vara OpenGL, det lär vara en och annat ooptimerad detalj kvar?