Valve har redan tidigare bekräftat att man testar olika system för biometric feedback där faktorer som puls, ögonrörelser och liknande ska gå att använda i spel. Nu berättar Valve att man bland annat experimenterar med spelares svettningar i speltiteln Left 4 Dead.
Målet med biometrisk återkoppling är att skapa spelmiljöer och en spelupplevelse som påverkas inte bara av dina aktiva val och handlingar utan även av ditt känslotillstånd. Om man med en biometrisk sensor kan känna av att spelaren börjar svettas kan spelet anpassa sin spelupplevelse efter detta. Bland annat har Valve testat detta i Left 4 Dead för att mäta hur lugn en spelare är och även skapat en modd där spelets timer börjar ticka snabbare ifall spelaren börjar tappa sitt lugn, ett sätt att simulera panik och rädsla från verkliga livet.
Styr spelet med dina ögon
Valve har även utvecklat en specialversion av spelet Portal 2 där man styr med hjälp av ögonrörelser istället för en mus. Detta ska fortfarande bara vara ett testprojekt men enligt Valves Mark Ambinder ska konceptet faktiskt fungera riktigt bra redan nu och tillåter betydligt snabbare rörelser än vad som är möjligt med en mus.
Ambinder pratade även om hur biometrisk data skulle kunna användas för att spara spelarprofiler, påverka spelinnehåll och även användas som grund för att hitta bra multiplayer matcher i spel.
Att biometrisk återkoppling kommer att vara en del i framtida spelupplevelser känns ganska givet. Vem vet, vi kanske även får se fysisk återkoppling i form av doftbehållare eller elshocker. Men inledningsvis känns nog Valves koncept med ögonstyrning och svettmätningar mer tilltalande.
Källa: Polygon
Varför inte bara en kabel rätt in till nervsystemet när vi ändå håller på? 😉