Valve har länge gett sitt stöd till virtuell verklighet, eller VR, inte minst genom att erbjuda stöd för utveckling till VR-glasögonen Oculus Rift i flera av sina spel. Nu uppdateras Steam-affären med utskrivet stöd för de spel som kan använda sig av tekniken.
Söker man idag på “vr support” i den engelska Steam-butiken eller “stöd för vr” i en Svensk klient så kommer en rad spel dyka upp, bland annat Valves egna Source-baserade spel och en del andra som Surgeon Simulator och Lunar Flight. Under informationen för dessa spel finns det nu listat bland dess egenskaper att de har stöd för virtuell verklighet, i samma lista där man hittar egenskaper som kontrollstöd, flerspelarläge eller achievements.
Flera av dessa spel nämner specifikt Oculus Rift i sina respektive beskrivningar, och med största sannolikhet är det just den tekniken som Valve förbereder för. Vi har tidigare fått höra att målet är en lansering av Oculus Rift i konsumentversion under våren 2014, men med det senaste tillskottet med pengar i kassan för en sådan lansering är frågan om den inte kan komma att ske lite snarare, kanske redan under första kvartalet.
Värt att notera är också att Valve har talat om en egen teknik för VR, både i form av egna gränssnitt för existerande VR-teknik och även egen hårdvara i stil med Oculus Rift. Det är inte omöjligt att förberedelserna i Steam-butiken har att göra även med den tekniken, även om Oculus Rift är det som står närmast till hands.
Vi hoppas på att få se mer av Oculus Rift och spel med stöd för tekniken inom kort, exempelvis under det antågande CES i januari. Vad tror våra läsare, kan Oculus Rift och liknande VR bli nästa steg för gaming med ett företag som Valve i ryggen, eller är det en trend som kommer blåsa bort fort?