Valve lanserar Source SDK 2013 med Oculus Rift-stöd

0
tf2oculus

Valve är fortsatt engagerade i virtuell verklighet genom skärmglasögonen Oculus Rift vilket understryks extra i den nya uppdateringen till utvecklarkitet Source SDK. Nu ger Valve utvecklare möjlighet att bygga in stöd för Oculus Rift i sina modikationer till Source-spel.

Med Steam som distributionsverktyg i ryggen fortsätter Valve sitt engagemant i Oculus Rift, ett engagemang som understrukits tidigare med utvecklarens implementerade stöd i både Team Fortress 2 och Half Life 2. Inte helt oväntat är en av nyheterna i det uppdaterade utvecklarkitet Source SDK 2013 relaterat till just Oculus Rift, men vi ser även en del andra intressanta tillskott.

I och med det uppdaterade utvecklarkitet kan användare och utvecklare numera själva implementera stöd för Oculus Rift i sina modifikationer till Source-baserade spel. Det innebär att vi inom kort kan komma att se glasögonen implementerade i populära modifikationer och tredjepartstitlar som exempelvis sandlådespelet Garry’s Mod.

En annan stor nyhet är stödet för Linux och Mac OS X. Valve är engagerade i Linux som spelplattform och för att få ytterligare fart på Steam för både Linux och Mac har nu utvecklare betydligt större frihet att arbeta fram titlar och modifikationer även till dessa plattformar.

Utvecklarkitet inkluderar även utökat stöd för distributionssystemet Steam Pipe och en förflyttning av sin källkod till Github. Utvecklarkitet behöver kompileras från källkoden och mer information finns på Valves hemsida här.

Relaterade nyheter:


Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments