Valve har bekräftat att det blir 30 bildrutor per sekund som mål för deras handhållna spelkonsol Steam Deck. Ett mål som ska ha kunnat nås i samtliga speltitlar utvecklaren har testat på enheten hittills.
När Valve avtäckte sin handhållna spelkonsol Steam Deck var det många som höjde på ögonbrynen. Enheten kommer utrustad med en sju tums skärm som erbjuder en upplösning på 1 280 x 800 pixlar. Under huven ser vi sedan en fyrkärnig, Zen 2-baserad processor från AMD, 16 GB RAM och en grafikkrets baserad på arkitekturen RDNA 2.
Denna hårdvaruuppsättning ska ha gett goda resultat i de prestandatester Valve utfört än så länge på konsolen. I en video från IGN nämnde Steam Deck-utvecklaren Pierre-Loup Griffais att Valve siktar på 30 bildrutor per sekund för spelsessionerna på den handhållna konsolen. Något den ska ha kunnat nå i alla de speltitlar som Valve har testat att köra på konsolen än så länge.
Detta är självklart något som kommer att variera från spel till spel. Valve stryper inte konsolen till 30 bildrutor per sekund och vissa spel är helt enkelt mer lättdrivna än andra. Däremot ska Valve ha kunnat få Steam Deck att nå målet även i speltitlar som lanserats i år. Exakt vilka dessa är eller hur pass krävande de är nämns dock inte.
Valve förväntar sig även att spelkonsolens hårdvara kommer att vara tillräcklig för framtida speltitlar. Detta så Steam Deck kan ses som en handhållen PC och de arkitekturer från AMD som används för hårdvaran återfinns i tusentals andra datorer. Något som förhoppningsvis innebär fortsatta optimeringar från spelutvecklares håll. Detta tillsammans med Valves egna optimeringar hoppas man då vara en stadig grund för den handhållna konsolen att bygga på under de kommande åren.