Tidigare den här veckan meddelade Valve att de sedan ett tag tillbaka arbetat på ett eget operativsystem med Steam-plattformen som språngbräda. Kretstillverkaren Nvidia har i ett blogginlägg meddelat att de arbetar tillsammans med Valve med bland annat drivrutiner och Opengl-stöd.
Linux och datorspel har varit en allt annat än smidig historia sedan ett tag tillbaka, men tycks nu röra sig mot ljusare tider. Både AMD och Nvidia har tagit sig tid att förbättra sina proprietära drivrutiner till den öppna operativsystemskärnan och gett ytterligare stöd till Opengl, det primära alternativet till det Directx-API som sitter på tronen för spel till Microsoft Windows.
Nvidia ger sitt stöd till Valve
I ett blogginlägg nu i veckan har Nvidia meddelat att de har ingenjörer på plats hos Valve för att ge sitt stöd till utvecklingen av det Linux-baserade operativsystemet Steam OS som presenterades i måndags. Operativsystemet bygger som namnet antyder kring Valves populära Steam-plattform som lanserades officiellt till Linux i början av året, och är enligt Valve optimerat för låg latens för handkontroller och nätverk och såklart prestanda.
This means that anyone can build hardware and software for use in the living room, on an operating system designed to be lightweight, extensible and optimized for gaming. Suffice to say, we here at NVIDIA are very excited!
Nvidias medarbetare har samarbetat med Valve för att förbättra Opengl-prestandan i Steam OS och även finjustera prestandan på Geforce-grafikkort under operativsystemet. Man har även bidragit till arbetet att porta Valves egen Source-motor och andra titlar. Det gröna laget ska även ha hjälpt till med att minska latenserna för spelande med handkontroll.
Strömmade spel en gemensam nämnare
En annan intressant koppling mellan företagen är att de båda satsar på strömmade spel lokalt från kraftfullare speldatorer, där Nvidia exempelvis kan strömma utvalda spel till sin portabla spelkonsol Shield. I blogginlägget uttrycker Nvidia sitt stöd för öppna plattformar, inte minst för spelande, och att man kommer fortsätta sin satsning på spel på alla dagens populära plattformar.
Samarbetet med Valve inför Steam OS är ett intressant drag från Nvidias sida, inte minst då PC-konsoler baserade på operativsystemet kan komma att bli en utmanare till de andra stora spelplattformarna för vardagsrummet, Nintendo Wii, Micrososft Xbox och Sony Playstation, som dessutom samtliga numera använder sig av kisel från konkurrenten AMD.
Hur AMDs eventuella satsning på Steam OS-plattformen kommer se ut är ännu oklart.
Att nvidia väljer att stödja en sådan här satsning känns inte allt för överraskande, men ska bli intressant att se vad AMD gör, då Steam i princip kan ses som en direkt konkurrent till traditionella spelkonsoler och AMD numer har rätt mycket ihop med traditionella spelkonsoler…
Dåligt val av Valve att välja samarbete med Nvidia istället för AMD. AMD ÄR gaming. Nvidia är inte ens synonymt med gaming längre.
Stackars Nvidia tappar mer o mer fotfäste, så jag är glad att läsa denna nyhet.Jag antar att AMD inte kommer ha samma problem med “frametimes” som dom tidigare haft nu när dom kommer få extrem uppbackning från TV-spels programerarna.Själv är jag fanboy av integrerad grafik för att minimera antalet komponenter, storlek, ljudnivå, strömförbrukning och värmeutveckling. Kanske iofs köper ett thunderbolt grafikkort så småningom men jag vill nog invänta Maxwell. AMD kanske kommer ge mer prestanda men nu när dom är safe (=konsollmarknaden) vill jag stötta Nvidia på nått sätt...Och bra linux drivisar är aldrig fel heller.. Hoppas Nvidia ger fullt… Läs hela »
Bra val av Valve att välja samarbete med Nvidia istället för AMD. Nvidia ÄR gaming. AMD är inte ens synonymt med gaming längre.