Värdet på ett flertal kryptovalutor sjönk under gårdagen efter att Google avslöjat att företaget kommer att införa en blockad mot reklam relaterad till de digitala valutorna.
Under gårdagen bekräftade Google att företaget kommer att införa ett förbud mot reklam angående kryptovalutor och relaterade tjänster på företagets plattformar.
I början av året införde Facebook ett liknande förbud, som ett resultat av detta så sjönk värdet av kryptovalutan Bitcoin med 12 procent enligt CNBC.
Efter Googles klargörande skedde samma sak ytterligare en gång och Bitcoins värde sjönk igen. Innan Googles nyheter låg värdet av en Bitcoin på över 9 000 dollar, det lägsta värdet som uppmättes under gårdagen var på 7 955 dollar per Bitcoin.
Även andra kryptovalutor som till exempel Ethereum och Litecoin märkte av Googles bannlysning. Ethereums värde sjönk med omkring 9,5 procent och Litecoin sjönk med cirka 6,5 procent.
Anledningen till Googles förbud sägs vara för att skydda användare. Då marknaden för kryptovalutor är extremt riskabel och oförutsägbar menar Google att man vill motarbeta möjliga negativa effekter som inblandning i kryptovalutor kan ha på användares liv.
Huruvida detta kommer att ha en långvarig inverkan på värdet hos valutor som Bitcoin och Ethereum återstår att se. Någon som hävdar att detta inte kommer att göra någon långsiktig skillnad är Brian Kelly, chef hos BKCM som till CNBC nämner att Kina har haft ett förbud mot kryptovalutor sedan 2013, och att Googles agerande inte kommer att ha någon större betydelse.
Bankerna har insett vilket oåterkalleligt hot crypto är mot deras verksamhet och det finns ett citat som passare bra här:
Det är så dags att be till Gud när Fan står i farstun!