Datorbutiken Webhallen expanderar och slår upp dörrarna för en ny butik i Malmö i köpcentret triangeln. NordicHardware tog tillfället i akt att besöka butiken under öppningshelgen.
När Webhallen öppnar sin andra butik i Malmö, några minuter från NordicHardwares testlabb, passade redaktionen på att ta kika in under de första hektiska öppningsdagarna. Butiken som slår upp portarna i köpcentret Triangeln gör det med ett välkänt koncept där Webhallen blandar fysiska testprodukter med ett större lager.
Två tredjedelar av butiken agerar lageryta med tornande hyllor som nyttjar hela lokalens takhöjd, ett upplägg som blir lätt att förstå när vi frågar butikschefen Danny Roslund om Webhallens fortsatta expansion. Det är ingen slump att Webhallen öppnar sin tjugoende fysiska butik i Malmö, den andra i staden.
— Malmö är en växande region och fysiska butiker är fortfarande ett viktigt komplement till onlineförsäljningen. De flesta av kunderna i våra fysiska butiker har beställt på internet men vill gärna hämta ut sina produkter i en butik, av någon de kan rådfråga och få en personlig kontakt med, säger Danny Roslund, butikschef på Webhallen Triangeln.
Butiksöppningen som pågår mellan den 14-17 april lockar med erbjudande för kunder som tar sig in till butiken men får också konkurrens om uppmärksamheten när Dreamhack Masters slår upp dörrarna till helgen i Malmö Arena. Tajmingen av Webhallens butiksöppning och datumet för Dreamhack Masters ska dock vara en tillfällighet och har inte gått Webhallen förbi.
— Vi har försäljning och butiksavdelning även inne på DreamHack Masters i helgen, berättar Danny Roslund.
Webhallen som även själva ordnar fysiska event i sina butiker kommer att fortsätta driva kvälls- och midnattsöppningar in sin butik på Djäknegatan i Malmö där man har full kontroll över öppningstiderna. Den nyöppnade butiken i Triangeln, som man menar har placerats centralt för att bli en knutpunkt för sina kunder, är bunden till köpcentrets öppettider men räknar med egna fysiska event i framtiden.
— Luftrenare! De har sålt som smör i solsken
Om Webhallens butikskoncept är lätt att känna igen är öppningshelgens försäljningsstatistik något mer överraskande. När vi frågar om vilka produkter och erbjudande som gått bäst är Dannys svar blixtsnabbt;
— Luftrenare! De har sålt som smör i solsken och jag tror bara det finns fyra kvar. De kommer att vara slut innan helgen. Men även bildskärmar har sålt bra.
Webhallen på Triangeln avslutar sin öppningshelg söndagen den 17:e april och kommer precis som köpcentret vara öppet sju dagar i veckan.