Ultrawide-gamerns dröm – Vi spanar in Asus ROG Swift PG35VQ

Svårtrumfad kombo med 35-tum ultrawide, 3 440 x 1 440 pixlar, 200 Hz, G-Sync och HDR

0

Asus fortsätter att visa upp imponerande gamingskärmar och levererar med Asus ROG Swift PG35VQ ett drömpaket med 35″, 200Hz, G-sync och HDR-stöd.

Asus är en av de riktiga pionjärerna inom gamingskärmsmarknaden och lockar ofta med nya modeller som pressar gränserna på marknaden. Så är även fallet på Computex i Taiwan där företaget visar upp den ultrabreda prototypen Asus ROG Swift PG35VQ. Skärmen har en 35-tum stor VA-panel som levererar en upplösning på 3 440 x 1 440 pixlar och gör detta med en uppdateringsfrekvens på upp till smågalna 200 hertz. Som grädde på moset stödjer skärmen även den adaptiva bildsynkroniseringstekniken G-Sync som borgar för extra följsamma spelupplevelser.

HDR-stöd och minimalt ljusblödande

Bakom den rejält breda och välvda VA-panelen sitter 512 individuellt kontrollerbara LED-zoner. En lösning som gör det möjligt att leverera väldigt jämn och fin bakbelysning samt ge stöd för HDR-format. Något som resulterar i en väldigt kontrastrik bild med minimal lightbleed och överlag fin bildkvalité. Med tanke på att själva panelen inte kommer att vara färdigutvecklad förrän under fjärde kvartalet går det dock inte att dra för stora växlar på upplevelserna under Computex. De första intrycken är dock väldigt positiva och Mass Effect: Andromeda ger en härlig inlevelse i detta ultrabreda format.

Bildkvalitén ska även höjas av panelens quantum dot-teknik som ska leverera stöd för både HDR10 samt färgrymden DCI-P3. Vilket torde göra skärmen aktuell inte bara för spel utan även mer krävande grafiskt arbete där korrekt bildåtergivning är viktigt.

Ser vi till skärmens fysiska intryck är det en rejäl pjäs som har den ikoniska ROG-foten med en LED-projicerad ROG-logo på bordet. Skärmen stödjer även Asus Aura Sync med en maffig RGB-logo på baksidan som kan synkroniseras med andra Aura-produkter.

Dubbelt så tungdriven som 4K60p

Asus ROG Swift PG35VQ är på pappret något av en våt dröm för många spelare. Skärmens storlek och upplösning levererar en delikat balans av spelupplevelse med sin välvda breda panel samt en upplösning som är mer lättdriven än fruktade 4K. Samtidigt lär det krävas bra med GPU-kraft för att mätta skärmen när den lanseras. 3 440 x 1 440 pixlar vid 200 hertz (fps) innebär att grafikkortet ska leverera hela 990 miljoner pixlar per sekund. Det dubbla mot de 497 miljoner pixlar per sekund som krävs för att driva 4K-upplösning i 60 fps.

Oklart pris och sent lanseringsdatum

I sedvanlig ordning är Asus mycket knapphänta med information vad gäller pris och tillgänglighet. Det förstnämnda är samtidigt inte helt överraskande då det troligtvis är långt ifrån spikat ens internt hos Asus själva. Representanter på plats avslöjar nämligen att prototypen som visas upp på Computex är ett handbyggt exemplar och att själva VA-panelen väntas vara färdigutvecklad först i fjärde kvartalet. Asus ROG Swift PG35VQ som konsumentprodukt väntas tyvärr inte dyka upp i butiker förrän nästa år. Det positiva är väl att det då bör finnas kraftfullare grafikkort för att pressa skärmen till dess fulla potential.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

→ Följ NordicHardwares Computex-bevakning bakom kulisserna på Instagram.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments