Doom var en häftig grafisk upplevelse på sin tid. Nu är det dags igen och vi passar på att ta en tur med maxade grafikinställningarna i 4K-upplösning.
Med Bethesda som ny utgivare är det till slut dags för en ny Doom-installation, med snart tolv år sedan den senaste stora titeln i serien, Doom 3. Spelet, som kort och gott heter Doom, är som bekant en nystart av serien snarare än en uppföljare till Doom 3, och bakom kulisserna står fortfarande Id Software för utvecklingen.
Spelet bygger på den helt nya motorn Id Tech 6, med mängder av nya effekter och, inom kort, stöd för den nya OpenGL-standarden Vulkan. Vi har satt tänderna i spelet under natten och spelat in ett par minuters speltid, i 4K och med rejält uppskruvad detaljnivå.
GTX 980 räcker till 30 fps
I klippet ovanför får du se spelets första minuter i 4K, med alla grafikinställningar uppskruvade till max. I vårt fall spelade vi på ett Geforce GTX 980 och en Intel Core i7-6700K CPU med standardfrekvenser. Ett system som räckte för att driva Doom vid dessa inställningar vid runt 30 fps. Förutom att Doom i nuvarande skick är rejält krävande märkte vi även vissa problem med tillfällig stuttering, detta även vid lägre upplösningar och mindre krävande inställningar.
Se även: Geforce GTX 1080 driver Doom med Vulkan upp till 200 fps
Förhoppningsvis är detta något som kan lösas med framtida uppdateringar av spelet och inte minst när id Software släpper sin Vulkan-patch för Doom. Något som utvecklaren tidigare påpekat ska ske kort efter lanseringen.
Jag ska testa lite senare när priset dalat något i nya grafikkorten släppts.
Hur f…n kan man göra doom med sido skjutning och inte så man står rakt bakom bössan.Värdelöst och spela så det blir inget köp.Idioti.