Hur är det egentligen att spela spel på en massiv ultrabred skärm? Vi har testat både Acer Predator X35 och Asus ROG Swift PG35VQ på Computex 2017.
Det ultrabreda formatet på datorskärmar blir allt vanligare, till en början var det oftast skärmar ämnade för videoredigering eller annat kreativt skapande men datorskärmar ämnade för gaming börjar även anamma detta format i en större utsträckning.
Under Computex 2017 testade vi nya ultrabreda gamingskärmar från både Asus och Acer. Dessa skärmar nyttjar båda en VA-panel, har stöd för G-Sync, en uppdateringsfrekvens på 200 Hertz, en upplösning på 3 440 x 1 440 pixlar samt HDR.
Hur är det då att använda dessa för just gaming? När vi testade testexemplaret av Acer Predator X35 så fick vi prova på Mass Effect: Andromeda, ett spel som har stöd för just HDR. Det hela drevs av ett Geforce GTX 1080 Ti och, med ett riktigt läckert resultat. Skärmens höga uppdateringsfrekvens tillsammans med G-Sync och ett kraftfullt grafikkort som GTX 1080 Ti levererade en väldigt mjuk känsla och HDR-funktionen gjorde en märkbar skillnad för oss som kunde beskåda det hela med våra egna ögon.
Acer X35 eller Asus ROG Swift PG35VQ?
De exemplar av de båda modellerna som vi fick testa under Computex är relativt tidiga testexemplar. Än så länge har varken Acer eller Asus några exakta prisuppgifter eller något specifikt lanseringsdatum att ge, men framåt slutet av 2017 eller i början av 2018 planeras dessa skärmar att rullas ut.
Att välja en favorit bland dessa två modeller är mer eller mindre omöjligt idag. Just för att skärmarnas specifikationer är så pass lika (de använder samma panel) och även på grund av att detta inte är de färdiga produkterna. Än så länge så är det mer en estetisk preferens vilken skärm man gillar mest, dock har både Acer och Asus tid på sig innan lanseringsdags att få just sin skärm att särskilja sig från den andra.
→ Följ NordicHardwares Computex-bevakning bakom kulisserna på Instagram.
Jag förstår inte syftet med dessa skärmar? Är det tänkt att dessa ska vara framtidssäkra med framtida grafikkort? Dagens 1080Ti kommer inte i närheten av 200fps i dagens spel i 4k. Om man inte gillar att köra enkla spel med enkel grafik förstås. Mass Effect Andromeda är ett väldigt dålig exempel i vilket fall.
Det är faktiskt betydligt färre pixlar att hantera i 3440×1440 pixlar än i 4K-upplösning. Med det sagt, du har rätt i att inte ens ett 1080 Ti kommer att kunna pressa många titlar i maxade grafikinställningar till 200 fps i nativeupplösning. Anledningen att både Asus och Acer körde demo med Andromeda är kombinerat att spelet inte är superkrävande och att det har stöd för HDR vilket man vill visa upp på dessa skärmar. Men ja att lira BF1 eller PUBG i 3440×1440 lär inte ge några 200 fps ens med ett 1080 Ti. Så lite framtidssäkran blir det ju även… Läs hela »