Voidrunner är ett “surrealistiskt flygstridsspel”. Enligt utvecklarna RealityArts så ska Voidrunner kombinera traditionellt FPS spelande med kontrollerna från flygspel.
Voidrunner blandar genrer som kanske inte bör blandas
Spelet har det som man förväntar sig ifrån ett traditionellt flygspel eller rymdsimulator. Cockpit, gott om utrymme att flyga runt på och en estetik som får det mesta att se häftigt ut. Dock verkar kontrollerna och fysiken rent generellt vara tagen från nåt gammalt Playstation 1 spel eller dylikt, det är väl där dom försökt att trycka in first person shooter aspekten.
Fysiken kan komma att ändras då spelet än inte ens påbörjat sin stängda beta. Men annars så kan nog Voidrunner bli ett sånt där spel som man kanske provar på en enstaka gång och sedan försvinner det ur minnet.
Klicka här för att följa Spel- och Tekniktuben på RSS!
Vad är det som är konstigt med fysiken?
Får mig att tänka på Descent, som var den första FPS jag kört där man kunde röra sig i alla dimensioner.
(Doom och Wolfenstein tillät ju bara horisontell rörelse.)
Descent var bra grejer alltså! Det som “stör” mig med hur detta spels fysik är dock att det hela verkar kännas alldeles för ryckigt för att man ska få den där klassiska “rymd-känslans” om du hänger med på hur jag tänker. Även om det är ett Sci-Fi spel och det kan säkerligen vara så att merparten av banorna enligt spelets “lore” inte har någon gravitation så ser det ändå väldigt konstigt ut när skeppen kan röra sig lika snabbt som man själv kan kasta runt sin datormus. Men vem vet, spelet kanske blir en super-hit när det lanseras och då… Läs hela »
Om förflyttningshastigheten styrs av musens hastighet så håller jag med om att det verkar störigt.
Vanligtvis är det ju bara rotationshastigheterna som styrs av musrörelse.