VR-glasögonen Oculus Rift nu med efterlängtad 1080p upplösning

2
tf2oculus

Som ett välkänt ansikte inom VR-branchen dök Oculus VR upp på årets E3 i Los Angeles för att visa upp sina framsteg. På plats presenterade man en ny Oculus Rift-prototyp, väldigt snarlik det tidigare utvecklarkitet men nu med en högre upplösning.

Oculus VR samlade ordentligt med fart i arbetet med VR-glasögonen Rift efter sin Kickstarter-kampanj under hösten 2012, under vilken man lyckades samla in nästan 2,5 miljoner dollar snarare än de 250 000 man siktade på. Innan dess visade de dock upp en prototyp på E3 samma år tillsammans med spelutvecklaren Id Software som ett teknikdemo till Doom 3 BFG Edition. Nu är man alltså tillbaka på samma mässa för att visa hur arbetet fortskridit.

oculus_rift_1080p

Oculus visar där upp en ny prototyp av Oculus Rift där en stor del av arbetet har lagts på bildförbättringar. Den nya modellen har 1920 x 1080 pixlars upplösning, detta i jämförelse med de 1280 x 800 som gällde för utvecklarkitet, och man ska även ha förbättrad färger, kontrast och ljusstyrka för en mer verklighetstrogen upplevelse.

oculus_rift_1080p_2

Epic Citadel i Unreal Engine 3, 800p på vänstersidan, 1080p på högersidan.

Vi vet däremot inte ännu på vilka andra sätt den nya prototypen skiljer sig från de tidigare testexemplaren. Utvecklarkitet använder sig av Adjacent Reality Tracker, med bland annat gyroskop, accelerometer, och magnetometer med tre axlar vardera, med uppdatering i 1 000 hertz.

Oculus VR påpekar att modellen är en prototyp på alla sätt och vis och att den inte nödvändigtvis representerar hur den slutgiltiga versionen av produkten kommer se ut eller fungera. Man räknar med att börja sälja Oculus Rift till konsumenter någon gång under 2014 eller 2015 och enheten ska då ha fått flera bild- och sensorförbättringar samt trådös trift. Prislappen är fortfarande okänd.

Relaterade nyheter:

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
11 Årtal sedan

Testade Rift nyligen och den var sjuuuuukt häftig!
Men det som var den största akilleshälen var helt klart upplösningen, kan bli riktigt häftigt det här!

Anton Karmehed
Admin
11 Årtal sedan

Jag testade som sagt Rift på GDC tidigare i mars och kände verkligen att det fanns potential, för mig försvann dock den där känslan av “att vara i spelet” på grund av den låga upplösningen. Måste säga att jag är riktigt taggad på att testa Rift med 1080p eller för den delen ännu högre upplösning, kan bli riktigt jäkla grymt faktiskt. Inte bara i spel utan även i andra applikationer och tillfällen.
http://www.pcworld.com/article/2041464/eyes-on-oculus-rift-vr-headset-ramps-up-the-resolution.html