Raytracing blir alltmer vanligt och nu har Khronos Group lanserat tillägg till gränssnittet Vulkan som gör tekniken möjlig i spel oberoende på vilken hårdvara som huseras i den dator som driver det.

Tekniken raytracing har varit en väldigt stor snackis under de senaste åren. Tekniken i sig är inte direkt purfärsk men har fått stor uppmärksamhet sedan Nvidia lanserade sin grafikarkitektur Turing.

Nu har Khronos Group lanserat verktyg för att implementera tekniken i gränssnittet Vulkan. Gränssnittets raytracing-tillägg kommer att vara en öppen standard som inte är specifikt utvecklat för någon hårdvarutillverkare eller plattform. Däremot är denna första version riktad mot stationära datorer med tillräcklig kraft hos grafikprocessorerna för att driva tekniken. Vare sig det är hårdvara från AMD, Intel eller Nvidia. Även om det endast är den sistnämnda tillverkaren som idag erbjuder grafikkort med dedikerad hårdvara för raytracing.

Wolfenstein: Youngblood med Vulkan raytracing på/av. Bildkälla: Hexus.

Daniel Koch från Khronos Group nämner hur de nya verktygen kommer att vara relativt lättanvända då de inte skiljer sig allt för mycket från de raytracing-verktyg som redan finns. Däremot ska Vulkans lösningar ha nyare funktionaliteter och erbjuda ny flexibilitet när det kommer till att implementera tekniken i speltitlar.

Khronos ska ha fått gott om stöd från industrin. I deras blogginlägg angående dessa nya verktyg inkluderas citat från aktörer som AMD, EA, Epic Games, Intel och Nvidia. Den sistnämnda har även en beta-drivrutin redo med stöd för dessa nya verktyg i Vulkan.

Den som vill läsa hur dessa verktyg är uppbyggda mer ingående kan göra detta genom det dedikerade blogginlägget från Khronos Group.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments