Wii har fått ta en hel del smällar från både entusiaster och konkurrenter på grund av sin underlägsna hårdvara. Till en början dök det upp mer än ett fåtal rykten och spekulationer om att Wii endast skulle vara en mindre uppgradering av GameCube, men Nintendo har vägrat avslöja några som helst detaljerade specifikationer för konsolen. Efter det att Robbie Bach sågat Wii i en intervju nyligen så bestämde sig N’Gai Croal på Newsweek för att dissekera konsolen och ta två experter till sin hjälp. De dyker ner i hårdvaran och undersöker vad vi verkligen har under huven. Även om inget kan sägas med hundra procents säkerhet så grundmurar man mer eller mindre bara det faktum att Wii är klart långsammare än de andra.
Wii använder sig framförallt av en grafikkrets, dubbad Hollywood, som är klart mindre komplex än både Xenos i Xbox 360 och RSX i PlayStation 3. Faktum är att den verkar faktiskt inte ens använda sig av en programmerbara shaderstuktur, men det ska enligt de två experterna inte vara något hinder för multiplattformsspel.
Vad det verkar så har utvecklare redan skapat program för att konvertera de effekter som används i Xbox 360 och PlayStation 3-spel och återskapa effekterna med förvånande bra likhet. Det kan dock inte förnekas att Wii använder underlägsen hårdvara, men det verkar inte hindra varken den från att sälja klart mer än de andra eller utvecklare från att slänga sig över konsolen. Till och med EA som inte var intresserade av konsolen till en början har gjort en helomvändning och gör spel för konsolen.
Hela rapporten finns att läsa hos Newsweek.