Den senaste insider-upplagan av Windows 11 24H2, uppdateringen som väntas lanseras efter sommaren, innehåller en helt ny funktion. Windows 11 kan nämligen komma att få en egen teknik för bilduppskalning driven av AI.

Tekniker för bilduppskalning i spel är ingenting nytt. AMD har sin FidelityFX Super Resolution (FSR), Nvidia har sin Deep Learning Super Sampling (DLSS) och Intel har sin teknik Xe Super Sampling (XeSS). Nu ser det ut som att till och med Windows kan få en egen bilduppskalningsteknik inbyggd i själva operativsystemet.

Informationen kommer från PhantomOcean3 på X som publicerat en rad bilder från den senaste testversionen av den stora 24H2-uppdateringen till Windows 11. Bilderna visar inställningsmenyerna för tekniken som just nu genomgår tester. Vi kan se att funktionen i sitt nuvarande stadie kan aktiveras “över brädet” och appliceras till samtliga speltitlar som körs på den aktuella maskinen. Menyerna pekar också på att användare kommer ha möjligheten att lägga till individuella speltitlar i en lista över de spel som ska använda tekniken.

Automatic Super Resolution (Auto SR) som tekniken kallas i menyerna tros förlita sig på dedikerade NPU/AI-kärnor. Det vill säga att den kommer vara tillgänglig för användare med en AMD Phoenix/Hawk Point-processor, en Meteor Lake-processor från Intel eller ett grafikkort med Tensor-kärnor.

Så kallad “AI PC” har under en tid sagts bli nästa stora steg i utvecklingen av persondatorer. Det vill säga datorer utrustade med dedikerad hårdvara för att ta hand om AI-specifika belastningar. Detta tillsammans med Microsofts aggressiva utrullning av Copilot får det att inte kännas helt orimligt att Windows skulle uppdateras med tekniker som denna. Huruvida den faktiskt kommer vara redo att sjösättas tillsammans med Windows 11 24H2 när det väl blir dags för uppdateringen att rullas ut återstår dock att se.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments