Intel kommer under IDF 2010 att visa upp ett nytt Ray Tracing-projekt där man med hjälp av sina Larrabee-baserade grafikkort “Knights Ferry” kan rendera och strömma det klassiska actionliret Wolfenstien till även mindre kraftfulla bärbara datorer, detta genom att all rendering sköts av en separat molnserver.
Intel är knappast först med att visa strömmande spelupplevelser då liknande projekt presenterats på allt från mindre kraftfulla datorer till mobiltelefoner. Det häftiga med Intels demonstration är att man först och främst använder sig av så kallad strålföljningsteknik (raytracing), en 3D-renderingsteknik som använder sig av ljusreflektioner för att rita upp bilder med 3D-djup. Effekten är mycket trovärdig och används bland annat flitigt i filmskapande, men är samtidigt extremt krävande.
Notera den reflekterande spegelbilden i kikarsiktet
Att rendera spel med strålföljningsteknik har Intel visat upp flera gånger tidigare. Men nu verkar man lagt ribban högre än någonsin och menar att man med en molnbaserad serverlösning kan rendera spelet Wolfenstien i realtid och sedan strömma bilden till en vanlig bärbar dator.
Intels molnserver består av fyra separata system utrustade med varsitt Intel Knights Ferry-grafikkort. Intels servermodell av grafikkortet Larrabee som tidigare i år skrotades för konsumentmarknaden. Men med ett trettiotal x86-kärnor per grafikkort finns här rikligt med parallell beräkningskraft, vilket är perfekt lämpat för strålföljningsrendering.
It is a Many Integrated Core (MIC) architecture targeted towards the High-Performance Computing market (meaning: not targeted to the individual gamer to be bought). As ray tracing is a highly parallel application it can therefore take very good benefit of the many cores that are in a single chip on the Knights Ferry board. Once a chip in one of the servers has finished calculating a new frame for the game it will send it over the network to a thin client, in this case a small laptop.
Intel Knigts Ferry tidigare känd som Larrabee
Intel kommer att visa upp sin raytracing-demo under Intel Developer Forum i San Fransisco i veckan, men redan idag finns det en video av projektet att hitta på Youtube som visar hur man strömmar Wolfenstein med strålföljningsteknik till en bärbar dator, i 1280×720 pixlars upplösning.
Med tanke på den beräkningskraft som behövs för att driva ett spel med strålföljningsteknik är det ganska uppenbart att vi inte kommer se tekniken i vanliga PC-datorer på ett bra tag. Men demonstrationen visar vilka detaljnivåer som verkligen är möjligt.
Mer information om Wolfenstein raytracing finns att hitta på wolfrt.de.