Xbox 360 blev i slutet av veckan officiellt presenterad på TV-kanalen MTV och en hel del smarrig information har dykt upp sedan dess. Men en av de frågor som inte besvarades, till mångas förtret, var huruvida Xbox 360 är bakåtkompatibel eller inte. Med andra ord, kommer dagens Xbox-spel gå att spela på Xbox 360? Tydligen är det så att Microsoft inte själva beslutat hur man vill göra trots att konsolen nu alltså är officiellt presenterad. Det är inte klart vad som ligger bakom det dröjande beslutet men flera teorier finns och det kan vara bra mycket mer än en tekniska problem som ligger bakom.
Det första scenariot är dock just att hårdvaran i Xbox 360 inte räcker till att emulera Xbox-spelen, något som dock känns lite svårt att tro med tanke på Xbox 360s imponerande specifikationer. Andra och mer delikata problem kan vara skillnaden i hårdvara, och speciellt tillverkarna av hårdvaran, mellan de båda konsolerna. Det kan vara så att Microsoft måste betala licensavgifter även till Intel och NVIDIA för att hantera mjukvara utvecklad för deras produkter. Något som givetvis skulle medföra en “onödig” kostnad Microsoft gärna klarar sig utan.
Exakt vad som ligger bakom det dröjande beslutet är alltså oklart men vi förmodar att Microsoft sitter i en väldigt obekväm sist inför detta val då många ser bakåtkompabiliteten som otroligt viktig. Inte bara konsumenterna utan även i hög grad spelutvecklarna.
Källa: Ars Technica