Xbox 360 har tre kärnor för att hålla GPUn sysselsatt

0

Small preview image

Xbox 360 har som IBM
nyligen bekräftat en processor med tre PowerPC-kärnor som vardera kan arbeta med
två instruktionstrådar. Det har varit en del spekulationer kring varför man just
valt tre kärnor, något som inte rimmar med andra multicore-system där man nästan
uteslutande har jämnt antal kärnor. Enligt uppgifter från en Xbox 360 ingenjör
ska anledningen vara ATIs Xenos-grafikkrets. Den kraftfulla grafikkretsen kräver
2 kärnor och dess två separata trådar för att hålla pipelinen full. Med rätt
kodning skulle det betyda att två kärnor arbetar för att hålla grafikkretsen
sysselsatt medan en kärna styr resterande spelfunktioner, helt enkelt allt utom
den grafiska biten.


Med tanke på att inga spel ur första generationen kommer ta tillvara på de tre kärnorna i Xbox 360 är det inte svårt att se att det finns mycket mer att ta av i konsolens hårdvara.


Källa: The Inquirer

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments