Microsoft hade väldigt svårt att få acceptans på den Japanska spelkonsolmarknaden med sin första Xbox-konsol och när man lanserade Xbox 360 var det med en storsatsning på den japanska marknaden. Även om Xbox 360 kanske klarat sig bättre än sin föregångare har dock Microsoft en lång, lång väg att gå innan man kan konkurrera med de inhemska konsoltillverkarna. Enligt MCV har det sålts 180 000 Xbox 360 konsoler under det år den funnits på marknaden i Japan. Detta kan jämföras med 190 000 PS3 konsoler som såldes på ett par veckor, eller varför inte 400 000 Wii konsoler under den första lanseringsveckan.
Microsoft har i vanlig ordning en mycket stark ställning i USA och Europa, men den japanska marknaden är onekligen en annan femma. Även om man nu även kunnat se lite ljus i tunneln när man lanserade sitt RPG-spel Blue Dragon som verkar fångat många japaners intresse.
Still, Microsoft has at least some good news to celebrate. Last week saw the release Microsofts hotly tipped RPG Blue Dragon, and Japanese gamers reportedly queued up to get their hands on the game or the hardware bundle.